انتشار این مقاله


این کپسول خوراکی می‌تواند سر از کار میکروب‌های روده دربیاورد

خوب نبود اگر می‌شد از میکروب‌های درون روده‌هایمان توصیه‌های تغذیه‌ای دریافت می‌کردیم؟

خوب نبود اگر می‌شد از میکروب‌های درون روده‌هایمان توصیه‌های تغذیه‌ای دریافت می‌کردیم؟ تضمینی با پشتوانه‌ی علمی بر این اساس که غذا و داروهای مصرفی ما هماهنگ با میکروب‌های ساکن روده به سلامتی‌مان کمک می‌کنند. برای تحقق چنین امری، دانشمندان به درک بهتری از برهمکنش بین غذا و میکروب‌ها و تأثیر آن‌ها بر ترکیب سیستم گوارشی نیاز دارند.

اکنون، تیمی از محققان، دستگاهی خوراکی (شکل پائین) ساخته‌اند که از مجرای گوارشی عبور کرده و غلظت گازهای درون روده را در مسیرش اندازه می‌گیرد. این کپسول ۲.۶ سانتی‌متری سنسورهایی برای هیدروژن، اکسیژن و کربن دی‌اکسید دارد که می‌توانند همراه با تجزیه‌ی ترکیبات وعده‌ی غذایی و آزادسازی محصولات جانبی میزان آن گازها را بسنجند.

RMIT Communications
RMIT Communications

در یک مطالعه‌ی آزمایشی که روز گذشته در ژورنال Nature Electronics منتشر شد، شش داوطلب با رژیم‌های غذایی با فیبر کم و زیاد، در حالی که کپسول هر پنج دقیقه سیگنالی را به گیرنده‌ای ارسال می‌کرد، مورد آزمون قرار گرفتند. تست‌های ابتدائی آن‌ها نشان داد که نتایج حاصل از اطلاعات کپسول، می‌تواند بازتابی از تغییر سطوح تخمیر و سرعت عبور غذا از بدن باشد.

تبدیل این اطلاعات به توصیه‌های تغذیه‌ای کاری بسیار پیچیده‌تر است. با این حال، محققان پیشنهاد می‌کنند که این خوانش گازهای روده‌ای می‌تواند روزی به طراحی غذاهای مفیدتر و تشخیص مشکلات گوارشی کمک نماید.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید