انتشار این مقاله


ویروس زيكا به جفت آسیب می‌زند؛ این می‎تواند توضیحی برای تولد نوزادان ناقص باشد

ویروس زیکا برای شیوع اخیرش ، به خوبی شناخته شده است که سبب می‌شود کودکان با میکروآنسفالی (داشتن سر کوچک) و یا بدشکلی‌های دیگر متولد شوند.

ویروس زیکا برای شیوع اخیرش ، به خوبی شناخته شده است که سبب می‌شود کودکان با میکروآنسفالی (داشتن سر کوچک) و یا بدشکلی‌های دیگر متولد شوند. بنابراین دانشمندان تلاش کرده‌اند تا توضیح دهند که چگونه ویروس بر روی نوزادی که در رحم در حال رشد است تاثیر می‌گذارد.


مقاله مرتبط: ويروس زيكا می‌تواند برای ۸ ساعت بيرون از بدن ميزبان زنده بماند


در حال حاضر، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ویروس به جفت مادر باردار آسیب می‌زند. جفت یک عضو درون رحم زن است که به محافظت و مراقبت از کودک در حال رشد کمک می‌کند. مقاله منتشر شده در Nature Communications شرح می‌دهد که چگونه ویروس Zika ویروس در پنج میمون رزوس حامله، باعث ایجاد ضخامت و التهاب در بافت‌های جفتی می‌شود.
به عنوان نتیجه، محققان تبادل اکسیژن کمتری را بین جفت و نوزاد مشاهده کردند. کاهش سطح اکسیژن در جفت می‌تواند به رشد جنین و در نهایت سلامت یک کودک پس از تولدش آسیب برساند.
یکی از نویسندگان مربوط به این مقاله، آنتونیو فریاس، متخصص زنان و زایمان در دانشگاه بهداشت و علوم اورگان ، می‌گوید:

نقش جفت، محافظت و تامین تغذیه برای رشد کودک در جهت سلامتی مطلوب است. به همین دلیل میزان آسیب ویروس زیکا به جفت ، نگران‌کننده می‌باشد.

دو نویسنده دیگر مرتبط با این مقاله، استاد دانشیار دانیل استربلو و استادیار دکتر آلک هیرش می‌باشند. هر دو آنها تحقیق میکروبیولوژی مولکولی و تحقیقات ایمونولوژیک در موسسه واکسن و ژن درمانی OHSU را رهبری می‌کنند. استربلو همچنین تحقیقات پاتوبیولوژی و ایمونولوژی را در مرکز ملی تحقیقات پستانداران اورگان، رهبری می‌کند و استاد میکروبشناسی مولکولی و ایمونولوژی در دانشکده پزشکی OHSU است.


مقاله مرتبط: چگونه عفونت زیکا به مرگ جنین می‌انجامد؟


محققان از روش غیر مهاجم، در روش vivo MRI برای ارزیابی سطح اکسیژن داخل جفت و جریان اکسیژن بین مادر و نوزاد استفاده کردند. آن‌ها دریافتند که در میمون‌هایی که در ابتدای بارداری خود به زیکا آلوده شده بودند، میزان انتقال اکسیژن از طریق جفت تا حدود ۱۰ برابر کاهش می‌یابد.
تیم تحقیقاتی OHSU نیز مشخص کرده است که ویروس Zika می‌تواند به راحتی از مادر به نوزاد منتقل شود و در کودک به مدت طولانی باقی بماند و منجر به عفونت مزمن در داخل رحم شود. این یافته‌ها می‌تواند بینشی مهم در مورد مکانیسم‌های ایجاد بیماری توسط ویروس Zika در دوران بارداری ، ارائه دهند.
محققان می‌توانند با درک بهتر اینکه چگونه مادر و کودک آلوده و تحت تاثیر ویروس زیکا قرار می‌گیرند، تشخیص دهند که چگونه باید از عفونت و بیماری آن جلوگیری کنند. تیم تحقیقاتی OHSU از دانش حاصل از این مطالعه برای کمک به ایجاد واکسن ایمن و موثر Zika برای استفاده در دوران بارداری ، بهره می‌گیرد.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید