انتشار این مقاله


سیم‌های تزریقی برای ترمیم عصبی و درمان پارکینسون

سیم‌های مشبکی که می‌توانند از مرگ سلول‌های عصبی جلوگیری کنند به زودی روی انسان آزمایش خواهند شد.

سال گذشته تیمی از محققان دانشگاه هاروارد بیان داشتند که توانسته‌اند سیم مشبکی بسازند که پزشکان می‌توانند با تزریق آن، برای درمان بیماری‌هایی عصبی چون پارکینسون روشی جدیدی به کار ببرند. آن‌ها این تکنولوژی را در موش‌های زنده آزمایش کرده‌‌اند و اکنون نوبت مرحله‌ای جدید است؛ آزمایش روی انسان.

این شبکه از طلا و پلیمرهای بسیار نازکی ساخته شده است و برای تزریق آن به دورن بافت نیاز به جراحی خاصی نیست. می‌توان آن را به صورت مارپیچ توسط نوک یک سوزن به درون بدن تزریق کرد. زمانی که این سیم به درون سر راه یافت، با بافت مغز ادغام  می‌شود. این صفحه‌ی مشبک فضاهایی برای عبور نورون‌ها دارد.

Injectable Wires for Fixing the Brain-virtualdr.ir
الکترونیک‌های مشبک -خطوط طلا در بین لایه‌های پلیمر- در دسته‌هایی روی یک قطعه نازک سیلیکون که بر روی آن مدارهایی جهت ایجاد تراشه وجود دارد، ساخته می‌شوند.

قسمتی از آن باید توسط حفره‌ی کوچکی از جمجمه خارج شود تا بتواند به کامپیوتری متصل گردد. ارتباط مورد نظر برای نشان دادن فعالیت مغز و صربه‌های الکتریکی هدفدار برای جلوگیری از مرگ سلول‌های عصبی ضروری است. با جلوگیری از مرگ نورون‌ها که اسپاسم‌ و تومورها را باعث می‌شود، می‌توان این دستگاه را مبارزی برای بیماری پارکینسون و بیماری‌های مشابه در نظر گرفت. در نهایت این سیم را می‌توان با کاشت منبع انرژی و کنترل از اتصال به کامپیوتر هم بی‌نیاز کرد.

این تصویر نزدیک از صفحه‌ای را در وسط نشان می‌دهد که نورون‌ها را تحریک خواهد کرد. صفحات کوچک‌تر هم فعالیت آن‌ها را اندازه‌گیری خواهند کرد.
این تصویر کلوزآپ صفحه‌ای را در وسط نشان می‌دهد که نورون‌ها را تحریک خواهد کرد. صفحات کوچک‌تر هم فعالیت آن‌ها را اندازه‌گیری خواهند کرد.

محققان باور دارند که  این تکنولوژی در آینده می‌تواند برای سلامت روانی نیز مؤثر واقع گردد؛ چون می‌تواند اهداف بهتری را نسبت به داروها برای درمان بیماری‌هایی چون افسردگی و شیزوفرنی در نظر گرفت. آن‌ها به اطمینانی در این رابطه دست یافته‌اند که می‌خواهند آزمایش‌های انسانی را نیز شروع کنند. مطابق با بررسی MIT، محققان آزمایش‌های خود را روی بیماران مبتلا به صرع در بیمارستان عمومی ماساچوست آغاز خواهند کرد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید