انتشار این مقاله


بی‌خوابی چگونه باعث مرگ می‌شود؟

محققان ارتباط میان بی‌خوابی و خطر خودکشی بالاتر را در افراد مبتلا، گزارش می‌دهند.

عموم مردم بر این باورند که بی‌خوابی معمولا نشانه‌ای از مورد دیگری مانند استرس، رژیم غذایی بد یا شیوه‌ی زندگی کم تحرک است؛ ولی این باور همواره صحیح نیست. ممکن است بی‌خوابی باعث ایجاد شرایط بسیاری شود و بعنوان یکی از نشانه‌های این شرایط جلوه کند. با استفاده از پژوهش قبلی که نشان داده‌ بود بی‌خوابی باعث کاهش جریان خون در قسمت قدامی لوب خلفی مغز می‌شود، و ارتباط آن با افسردگی، مولفان پژوهشی در کشور ژاپن، در نشریه‌ی De Gruyter’s گزارش دادند: “بی‌خوابی و افسردگی: کارکنان بیمارستانی در ژاپن پرسشنامه‌ای پر کردند” این پژوهش، در جستجوی برقراری ارتباط میان بی‌خوابی و افسردگی است.

افسردگی یک قاتل پنهان است. آن، شرایطی است که افراد را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. خودکشی یکی از علل عمده‌ی مرگ در ژاپن است. هزینه‌ای که توسط UPI برای افسردگی و خودکشی در ژاپن تخمین زده ‌شده، در حدود ۴.۱ میلیارد دلار است. مردان میانسال، یکی از گروه‌های جمعیتی که بی‌خوابی زیادی متحمل می‌شوند، بنظر می‌رسد که بیشتر مرتکب خودکشی می‌شوند.

در ماه مارس سال ۲۰۱۱، بیش از ۷۰۰۰ کارمند بیمارستانی در ۱۰ بیمارستان منطقه Rosai، پرسشنامه‌ای ناشناس پر کردند. پرسش‌ها، شامل اطلاعات جنسیتی، سن و حیطه بالینی، سوابق خواب در دو هفته پیش از پر کردن پرسشنامه، میزان ساعات اضافه کاری، و سابقه بیماری و درد مزمن بود. همچنین از آنها خواسته شده بود تا وضعیت افسردگی و خستگی خود را ارزیابی کنند.

نتایج، هشدار دهنده بود. سیزده درصد مردان و نوزده درصد زنان از بی‌خوابی رنج می‌بردند؛ و حیطه بالینی که بیشترین میزان بی‌خوابی را متحمل می‌شد، پرستاران با ۲۰ درصد بود. بمنظور مقایسه، حدود ده درصد اهالی آمریکا، از بی‌خوابی مزمن رنج می‌برند. بی‌خوابی مزمن می‌تواند به افسردگی منجر شود؛ و فهم بهتری از ارتباط میان این دو وضعیت (بی‌خوابی و افسردگی)، می‌تواند باعث ارتقای درمان شود، و در عین جلوگیری از وخیم‌تر شدن شرایط، اقتصاد جهانی را تقویت کند. امید است تا بررسی در حیطه‌های مراقبت بهداشتی (و دیگر تخصص‌های با استرس بالا) که باعث شناسایی بی‌خوابی قبل از تبدیل شدن آن به مشکل می‌شود، انجام گیرد.


مقاله مرتبط: چگونه می‌توان با بی‌خوابی مقابله کرد؟


رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید