انتشار این مقاله


آندرومدا

– آندرومدا، زن به زنجیر یا المرت المسلسله، در هر دو نیمکره شمالی و جنوبی دیده می‌شود.

– آندرومدا، زن به زنجیر یا المرت المسلسله، در هر دو نیمکره شمالی و جنوبی دیده می‌شود.
– در نیمکره شمالی، آندرومدا را می‌توان از اوت تا فوریه و در نیمکره جنوبی از اکتبر تا دسامبر مشاهده کرد.
– کهکشان آندرومدا که در صورت فلکی آندرومدا دیده می‌شود، دورترین چیزیست که با چشم غیر مسلح دیده می‌شود و ۲/۵ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد.
– چندین کهکشان کوچکتر به دور کهکشان آندرومدا گردش می‌کنند. برخی از آن‌ها بوسیله تلسکوپ و یا دوربین دو چشم قابل مشاهده است.
– Alphertaz درخشان‌ترین ستاره‌ی این صورت فلکی است که بخشی از صورت فلکی اسب بالدار نیز محسوب می‌شود.
– آندرومدا مانند: اسب بالدار و کاسیوپه از صورفلکی پرسیوس محسوب می‌شود.
– بارندگی شهاب سنگ آندرومدا هرسال در نوامبر اتفاق می‌افتد.
– آندرومدا یکی از صورفلکی اصلی است که توسط Greco_Roman دانشمند،. در Ptolemy در حدود ۲۰۰۰سال قبل شده است.


مقاله مرتبط: صورت‌های فلکی


اسطوره آندرومدا


شاهزاده آندرومدا، یکی از شخصیت‌های اسطوره‌ی یونان که به زیبایی مشهور بوده در نهیات با پرسیوس قهرمان ازدواج می‌کند. مادر آندرومدا، ملکه کاسیوپه نیز به زیبایی، حیله و نادانی شهرت داشته است. بی‌پروایی او درنهایت باعث ناراحتی خدایان شد و یک هیولای دریایی برای نابود کردن پادشاهی وی فرستاده شد. ملکه و همسرش سفئوس گمان کردند بهترین کار، زنجیر کردن دخترشان به تخته سنگ و پیشکش آن برای هیولای دریایی است. اما این پرسیوس بود که آندرومدا را نجات داد، از زنجیر آزاد کرده و هیولا را کشت. این دو پس از مدت کوتاهی ازدواج کردند و در جزیره وطن پرسیوس مسکن گزدیدند. حاصل این ازدواج نه فرزند بود. پس از مرگ آندرومدا در بهشت کنار همسر و مادرش آرام قرار گرفت. تصویر آندرومدا عمدا در آسمان شب واژگون دیده می‌شود، اما هیچ اشاره‌ای به قرار گرفتن او در آنجا و آن مدل وجود ندارد.

ستاره‌ها و اجزای اصلی در صورت فلکی آندرومدا


Almach
که به نام گاما آندرومدا نیز شناخته می‌شود، درواقع یک سیستم سه ستاره‌ای در فاصله‌ای حدود ۳۵۰ سال نوری از زمین قرار دارد. ستاره اصلی یک غول نارنجی است که حدودا ۸۰ برابر خورشید است.

Mirach
با نام دیگر بنا آندرومدا، غول قرمز رنگی که حدود ۲۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و جرمی حدود چهار برابر زمین و حجمی صد برابر آن دارد. میراچ درخشان‌ترین ستاره این صورت فلکی است اما چون متغییر است به طور رسمی شناخته نمی‌شود.

Aloheratz
این ستاره هم به نام آلفا آندرومدا مشهور است. در واقع یک سیستم دوتایی از دو ستاره در حال چرخش به دور همدیگر است. جز اصلی آن ستاره‌ای آبی با شعاعی سه برابر خورشید و دمای سطحی دوبرابر آن است. آلفارتز ( سرة الفرس) به طور رسمی درخشان‌ترین ستاره این صورت فلکی است که در عین حال بخشی از اسب بالدار محسوب می‌شود.

M31
جالب‌ترین جسم در این صورت فلکی مطمئنا M31 است. که کهکشان آندرومدا شناخته می‌شود. با وجود اینکه کهکشان در فاصله ۲.۵ میلیون سال نوری قرار دارد، روشن‌ترین ستاره آسمان شب است که به راحتی با چشم غیرمسلح دیده می‌شود. کهکشان آندرومدا بزرگتر از کهکشان راه شیری است اما ممکن است جرم کمتری داشته باشد.

پیدا کردن آندرومدا در نیمکره شمالی


نمودار، موقعیت آندرومدا در بیشتر نقاط ایالات متحده را ساعت هشت عصر ماه دسامبر نشان می‌دهد. همچنین این نمودار می‌توانند در مناطق دیگر نیمکره شمالی از جمله کانادا، انگلستان و اروپا کاربرد داشته باشد.
از اوت تا دسامبر، آندرومدا ابتد ساعت ده شب در افق شمال شرقی دیده می‌شود. در طول شش تا هفت ساعت بعد، ارتفاع آن در آسمان افزایش میابد و تا پایان روز به بالای سرمان می‌رسد.
از اکتبر تا نوامبر، صورت فلکی آندرومدا ساعت هشت عصر در آسمان شرق قابل مشاهده است، قبل از پیشروی به افق شمال غرب، نیمه شب در بالای سر ما قرار می‌گیرد.
از دسامبر تا ژانویه، ساعت شش عصر بالای سر مان نمایان می‌شود که تدریجا به سمت افق شمال غرب پیشروی می‌کند.
در ماه فوریه ، آندرومدا حدود ساعت هفت بعداز ظهر در آسمان غربی قابل مشاهده است. نیمه شب در افق شمال غرب ناپدید می‌شود.

پیدا کردن آندرومدا در نیمکره جنوبی

نمودار موقعیت آندرومدا در اکثر نقاط استرالیا در نیمه شب‌های اواخر پاییز را نشان می‌دهد. همچنین می‌توان از این نمودار برای مناطق نیوزلند، آفریقای جنوبی و آمریکای جنوبی استفاده کرد. در نیمکره جنوبی آندرومدا در قسمت شمالی آسمان شب دیده می‌شود.
در ماه‌های اکتبر و نوامبر آندرومدا در حدود ساعت ده بعدازظهر در افق شمال شرقی، قابل مشاهده است. در عرض چند ساعت بعد از آن، به تدریج به سمت افق شمال غرب حرکت کرده و در آسمان قرار می‌گیرد.
در ماه دسامبر، صورت فلکی کمی در افق شمالی ظاهر می‌شود، سپس حدود ساعت یک صبح در حوالی افق شمال غرب ناپدید می‌شود.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید