انتشار این مقاله


تکامل ممکن است ما را از نوشیدن الکل منع کند

انسان هنوز درحال تکامل است و نوشیدن الکل می‌تواند مانعی برای این تکامل محسوب شود.

انسان هنوز درحال تکامل است و نوشیدن الکل می‌تواند مانعی برای این تکامل محسوب شود. به نظر می‌رسد ژن‌های متعددی که با غیرقابل تحمل‌کردن مستی،ما را در برابر اعتیاد به الکل محافظت می‌کنند ژن‌های منتخب فرایند تکامل هستند.


مقاله مرتبط:داروی بومی آمازون می‌تواند برای درمان اعتیاد به الکل و افسردگی مورد استفاده قرار گیرد


ژن‌های متعدد دیگری در سال‌های اخیر بین انسان‌ها یافت شده و گسترش یافته است. مثلاً یکی از این ژن‌ها لاکتوز شیر گاو را برای بعضی افراد قابل هضم و جذب می‌کند بنابراین این افراد می‌توانند بدون هیچ مشکلی از لبنیات استفاده کنند.

بنجامین وویت استاد دانشگاه پنی‌سیلوانیا و همکارانش تکه‌هایی از ژنوم انسان که در هزار سال‌اخیر تکامل یافته‌اند را تحت بررسی قرار داده‌اند. آن‌ها ژنوم ۲۵۰۰ گونه انسانی زنده را از چهار قاره متفاوت تحت پروژه ژنوم انسان انتخاب و جمع‌آوری کردند.

تیم ابتدا ژن‌های اخیر یافت شده در قاره‌های متفاوت رامورد بررسی قرار داد مانند ژنی که هم در اروپای غربی و هم در آسیای شرقی یافت شده بود.

بالاخره تیم پنج تغییر اصلی ژنتیکی را آشکار ساخت. یکی از آ‌ن‌ها بر روی ژن ADH قرار داشت که باعث دهیدراسیون الکل می‌شد. این آنزیم الکل را به استالدهید تبدیل کرده و سپس این استالدهید توسط یک آنزیم دیگر به استات بی‌خطر تبدیل می‌شود.

انواع جدیدی از این ADH در ده هزار سال اخیر به طور مستقل در آسیا و آفریقا پیداشده است. به نظر می‌رسد که انواع ژن‌های یافت شده به صورت مستقل علیه نوشیدن الکل عمل می‌کنند. با این‌که دلایل به طور کامل واضح نشده‌است اما به نظر می‌رسد که دلیلش این باشد که این ژن سبب می‌شود که الکل به قدری سریع به استالدهید تجزیه شود که استالدهید فرصت دفع شدن پیدا نکند و انباشته شود و این انباشتگی سبب ایجاد حس تنفر به نوشیدن الکل در شخص می‌گردد.

نوشیدن الکلاین یافته سبب ایجاد یک معنای تاریخی می‌شود، آن‌هم این‌که افرادی که در زمان‌های قدیم سال‌های سال به الکل اعتیاد داشته‌اند در واقع زمانی نیاز داشته‌اند که به تکامل برسند.

۴ نقطه اصلی دیگر ژنوم به فرآیندهای دیگر مانند محافظت در برابر مالاریا مربوط است.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید