انتشار این مقاله


سطح هوشی سایکوپات‌ها چقدر است؟

سایکوپات‌ها حدود یک درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند؛ اما آیا آن‌ها باهوش هستند؟!

مطالعه جدید نشان می‌دهد سایکوپات‌ها سطح هوش کمتر از میانگین دارند. برخلاف تصور رایج که سایکوپات‌ها مغز متفکر اعمال جنایی هستند، در تست‌ها هوش امتیاز آن‌ها پایین‌تر از سطح نرمال است.
به طور کلی سایکوپات‌ها در مدرسه نیز عملکرد ضعیفی دارند، آن‌ها بیشتر به دنبال تجربیات و احساسات جدید و خطرناک مانند خوردن داروها هستند.
احتمالا یکی از دلایلی که سایکوپات‌ها باهوش به نظر می‌رسند اعتماد به نفس آن‌ها در موقعیت‌های اجتماعی باشد. سایکوپات‌ها سریعا مسئولیت می‌پذیرند و همچنین ظاهری فریبنده دارند. هر دو این فاکتورها ممکن است موجب شوند فکر کنیم که آن‌هد بسیار باهوش هستند اما درواقع این سر و صداها از طبل توخالی است!
محققان نتایج ۱۸۷ مطالعه مختلف را جمع‌آوری کردند که شامل سنجش هوش و تمایلات سایکوپاتیک بیش از ۹۰۰۰ نفر بود. نویسنده مطالعه توضیح می‌دهد:

نتایج این متاآنالیز کوچک اما قابل توجه بود. افرادی که در ارزیابی ویژگی‌های سایکوپاتیک امتیاز بالاتری دریافت می‌کنند در سنجش سطح IQ امتیاز پایین‌تری دارند.

این مطالعه هم شامل سایکوپات‌هایی بود که موقعیت شغلی موفق داشتند و هم سایکوپات‌هایی که در زندان بودند. احتمال زیادی وجود دارد که سایکوپات‌ها جنایتکار شوند اما بسیاری از آن‌ها اینگونه نیستند. سایکوپات‌ها به طور کلی متقلب، بی‌پروا و عاری از هرگونه حس همدلی هستند.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید