انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۳۶)

احتمالاً رد اولین ستاره‌های جهان را یافته‌ایم. اگر تأیید شود، این اکتشاف ارزش دو جایزه‌ی نوبل را دارد.

احتمالاً رد اولین ستاره‌های جهان را یافته‌ایم

این آنتن رادیویی در غرب استرالیا سیگنالی ۱۳.۶ میلیارد ساله ردیابی کرده است. (COMMONWEALTH SCIENTIFIC AND INDUSTRIAL RESEARCH ORGANISATION)
این آنتن رادیویی در غرب استرالیا سیگنالی ۱۳.۶ میلیارد ساله ردیابی کرده است. (COMMONWEALTH SCIENTIFIC AND INDUSTRIAL RESEARCH ORGANISATION)

گروهی کوچک از ستاره‌شناسان، با استفاده از گیرنده‌های رادیویی به اندازه‌ی میز قهوه‌خوری، سپیده‌دم کیهان را به نظاره نشستند؛ یعنی زمانی به اندازه‌ی میلیاردها سال پیش که اولین ستاره‌های جهان شروع به درخشش کردند. این مشاهدات، همچنین شواهدی شگفت‌انگیز فراهم می‌آورد که ذرات ماده‌ی تاریک –چیزی نامعلوم که اکثر ماده‌ی عالم را تشکیل داده است– شاید بدیهی‌تر از چیزی باشد که فیزیک‌دان‌ها فکر می‌کنند. اگر تأیید شود، این نتایج می‌تواند تصویر کیهان‌شناسان را از جهان اولیه دقیق‌تر نموده و جستجوها را برای ماده‌ی تاریک متحول کند. “این قرار است یک عالمه توجه به سمت خود جلب کند”، Kevork Abazajian، کیهان‌شناس نظری در دانشگاه کالیفرنیا نظرش چنین است. با این حال بقیه از این نگرانند که شاید سیگنال رادیویی نامحسوس این محققان، چیزی جز یک اشتباه نباشد.

عظیم‌ترین شجره‌نامه‌ی جهان؛ ۱۳ میلیون انسان به تاریخ پنج قرن

یک شاخه از شجره‌نامه‌ی جدید شش هزار خویشاوند را در هفت نسل نشان می‌دهد. ازدواج‌ها با قرمز نشان داده شده است. (COLUMBIA UNIVERSITY)

محققان چیزی را منتشر کرده‌اند که شاید بزرگ‌ترین شجره‌نامه‌ی خانوادگی تا به اکنون باشد: این پایگاه داده‌ی شجره‌نامه پنج قرن در گذشته به عقب رفته و ارتباطات نسبی و سببی ۱۳ میلیون انسان را آشکار و طبقه‌بندی کرده است. ارتباطات بین طول عمر زیاد و برخی ژن‌ها هم‌اکنون معلوم، و نیز دلیل برخی ازدواج‌ها نیز مشخص شده است. محققان می‌گویند که این فقط آغاز کار است.

ارتقای ابزار ویرایش ژنی کریسپر به مرحله‌ی تازه‌ای از دقت و مهارت

اگر مخاطب ما باشید، تقریباً امکان ندارد نام متد انقلابی ویرایش ژنوم کریسپر به گوش‌تان نخورده باشد. با تلاش‌های محققان، این ابزار فراتر از چیز عالی‌ای شده که بود. اجزای متشکله‌ی استاندارد کریسپر می‌توانند DNA را فقط در کسری از ژنوم پیدا کرده و برش دهند و قیچی‌های مولکولی‌اش هم زیاد حرف‌گوش‌کن نیستند و شاید شاهد جهش‌های دور از هدف باشیم. اکنون، تیمی از محققان به رهبری دیوید لیو، شیمی‌دان برجسته‌ی دانشگاه هاروارد، ورژنی از کریسپر را مهندسی کرده‌اند که هم ماهرتر و هم دقیق‌تر می‌باشد.

ریچارد تیلور، کاشف کوارک، درگذشت

فیزیک‌دان متولد کانادا، ریچارد تیلور، یکی از کاشفان کوارک، روز بیست و دوم فوریه در ۸۸ سالگی درگذشت. در آزمایش‌هایی که اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰ در مرکز شتاب‌دهنده‌ی خطی استنفورد آغاز شد، تیلور و همکارانش، الکترون‌های پرانرژی را به طرف پروتون‌ها پرتاب کرده و دریافتند که الکترون‌های مذکور، با یک الگوی تعجب‌آوری منحرف می‌شوند. آن‌ها بعداً یافته‌های خود را تأییدی بر نظریه‌ای یافتند که چند سال پیش ارائه شده بود. در آن نظریه، ذراتی مثل پروتون و نوترون از کوارک‌ها و گلون‌ها تشکیل می‌شدند. تیلور یکی از دانشمندانی بود که به خاطر این اکتشاف، نوبل گرفت.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید