انتشار این مقاله


کشف مکانیسم عجیب مرگ کرم، می‌تواند به ما کمک کند از مرگ فرار کنیم!

شیوه گسترش مرگ از سلولی به سلول دیگر، شبیه سوختن خانه‌ایست. تنها راه ما، کشف راهی برای خاموش کردن آتش است.

زمانی که اتفاق بیافتد، چیزی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. مرگ سلولی، اجتناب ناپذیر بوده و هیچ ارگانیسم زمینی نمی‌تواند آن را نپذیرد. اما برای همه افراد به یک شکل پیش نمی‌آید.
برای اولین بار دانشمندان، پدیده‌ی مرگ خشک ( خشکی مرگ) را با اقتباس از مرگ کرم‌ها مشاهده نمودند. اما وقتی بدن انسان‌ها در مرحله آخر مرگ قرار می‌گیرد، کرم‌ها عقب می‌مانند.
‏Evgeniy Galimov زیست شناس مولکولی از کالج لندن توضیح می‌دهد: چیزی که در وهله اول ما را غافلگیر کرد، این بود که مرگ خشک در کرم‌ها زمانی شروع می‌شود که هنوز زنده‌اند.
در مورد انسان، مرگ زمانی اتفاق می‌افتد که قلب از حرکت بایستد و مغز متوقف شود. اما فرایندهای فیزیولوژیکی ما معادل واضحی در بدن کوچک کرم حلقوی Caenorhabditis elegans ندارد. پس به همین علت مرگ متفاوتی برایشان رقم می‌خورد.


مقالات مرتبط: 


به گفته Galimove:

ما دریافتیم، مرگی که در اثر مشکل گردش خون در پستانداران پیش می‌آید، متفاوت‌تر از کرم C. elegans است. کرم‌ها بسیار کوچک‌اند و نیازی به سیستم گردش خون برای تامین اکسیژن تنفس ندارند.

در سال ۲۰۱۳، افراد یک تیم تحقیقاتی با روش از هم‌پاشی شدید فلورسانس آبی که هنگام عبور از بدن کرم موج‌دار می‌شود، اطلاعات با ارزشی به دست آوردند که از نحوه مرگ کرم‌های انگلی Nemata پرده برداشت.
اینبار بررسی عمیق‌تر محققان، نشان داد امواج آبی رنگ مرگ بافت با مرگ خشک متصل است. همانطور که در کرم‌های حلقوی در انقباض لحظه آخر مرگ، عضلات محدود می‌شوند. در حالیکه بقیه بدن به لولیدن ادامه می‌دهد.
مشکل اساسی در این مورد، کلسیم است. زمانی که مرگ سلول‌ها در اثر پیروی مرگ محاورتشان در اثر آزاد شدن مواد شیمیایی اتفاق می‌افتد. در اثر گذر زمان، این موج غیرقابل توقف به روده می‌رسد، فلورسانس آبی در اثر ترکیدن اسید آنتریلیک ایجاد می‌شود.

و این شبیه یک عزراییل آبی است که مرگ را دنبال می‌کند. یکی از اعضای تیم، David Gems در سال ۲۰۱۳ توضیح داد:

گسترش آن در طول ارگانیسم‌ها تا زمان مرگ کامل ادامه میابد.

مطمئنا می‌خواهید بدانید مرگ کرم حلقوی چه ربطی به مرگ انسان دارد!
سوال خوبیست! و این چیزی است که این تیم هم می‌خواهد بداند. در حالیکه تفاوت بسیاری بین بدن انسان و‌ انگل Nemata وجود دارد، شباهت‌هایی هم وجود دارد. اما اگر اطلاعات مافی از آنچه که کرم‌ها هستند به دست بیاوریم، می‌توانیم راه‌های جلوگیری از مرگ را کنترل کنیم.
مرکز این پازل ATP ( آدنوزین تری فسفات) است، مولکولی که واحد انتقال انرژی است و در موجودات زنده یافت می‌شود.

سلول‌ها هنگامی که ATP از بین می‌رود، کلسیم مرگبار خود را آزاد می‌کنند، اما معلوم نیست چگونه؟ و چرا؟ و چه زمانی سطح ATP کاهش میابد، و در چه زمانی مرگ در یک ارگان اجتناب ناپذیر می‌شود.
در این مطالعه، سطح ATP به وضوح کاهش نمیابد، مگر زمانی‌که انگل Nemata به مرگ بسیار نزدیک باشد، که به ما کمک می‌کند بفهمیم چگونه با افزایش سن عیب‌دار می‌شود.

Gem می‌گوید:

شناخت فرشته مرگ در کرم‌ها بسیار هیجان انگیز است. زیرا گام کلیدی در زنجیره‌ای از حوادث که از بزرگسالی سالم تا مرگ حاصل از سالخوردگی را برجسته می‌کند. همچنین به ما کمک می‌کند تا مرگ انسان را دریابیم و شاید در آینده توانستیم مرگ به دلیل بیماری‌های مرگبار را کاهش دهیم.

پیش از آنکه بتوانیم به آن نقطه برسیم، باید تحقیقات بیشتری انجام دهیم. C.Elegans چه چیزهای دیگری در رابطه با مرگ ارگان‌ها می‌تواند به ما بگوید؟ آیا می‌توان آن‌ها را تغییر داد و یا حتی دربرابرشان مقاومت کرد؟
در حال حاضر، ما به پاسخ این سوالات دسترسی نداریم و‌ همانطور که محققان تصدیق می‌کنند، نیروهایی که باید دربرابر آن‌ها مقاومت کنیم فرانیرواند.

‏ Galimov:

شیوه گسترش مرگ از سلولی به سلول دیگر، شبیه سوختن خانه‌ایست.

تنها راه ما، کشف راهی برای خاموش کردن آتش است.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید