انتشار این مقاله


بزرگ‌ترین شجره‌نامه‌ی انسانی زمان توقف ازدواج‌های فامیلی را مشخص کرده است

آیا فکر می‌کنید خانواده بزرگی دارید؟ پس بزرگترین شجرنامه را که شامل ۱۳ میلیون نفر است، ببینید.

آیا فکر می‌کنید خانواده بزرگی دارید؟ پس بزرگترین شجرنامه را که شامل ۱۳ میلیون نفر است، ببینید.

این شجره‌نامه غول پیکر که با استفاده از داده‌های با منبع جمعیتی جمع‌آوری شده است، بزرگترین شجره‌نامه‌ای است که تاکنون ساخته شده، و هر یک از آن‌ها داستانی تاریخی از تمدن غربی را نقل می‌کند.
Joanna Kaplanis در موسسه Wellcome Trust Sanger از کمبریج انگلستان، و همکارانش ۸۶ نمایه در دسترس از Geni.com را جمع‌آوری کرده‌اند. کاربران این وب سایت با جمع‌آوری اطلاعات، شجره‎نامه‌های خانوادگی را ایجاد می‌کنند که در صورت ایجاد اتصال با هم ادغام می‌شوند.

پس از تمیزکاری داده‌ها، این تیم توانست افسانه‌ای قدیمی را فسخ کند. تصور می‌شد که مردم غرب، در قرن نوزدهم ازدواج با بستگانشان را متوقف کرده‌اند. زیرا ترابری بهبود یافته به معنی تولد افراد با ژنتیکی با فاصله‌تر از خانواده‌اشان است. اما شجره‌نامه خلاف آن را ثابت می‌کند.

Kaplanis معتقد است:

با اینکه مردم در اوایل قرن نوزدهم با فاصله بیشتر از خانواده‌هایشان متولد می‌شدند، کماکان تا پنجاه سال با عمه، عمو، دایی و خاله‌زاده‌هایشان ازدواج می‌کردند. به نظر می‌رسد کاهش سریع همبستگی بیشتر تاثیر فرهنگی داشته است. چون کمتر در جامعه قابل قبول شده‌است.


بیشتر بخوانید:


زندگی طولانی

شجره‌نامه‌ی جدید نیز همچنین جنبه‌هایی از طول عمر بالا را روشن کرده است!

ما می‌دانیم که خواهر برادرها تمایل دارند تا طول عمر مشابهی با والدین یا فرزندانشان داشته باشند. این مورد نشان می‌دهد طول عمر تا حدودی ارثی است، اما ما هنوز بیشتر ژن‌هایی که مسئول آن باشند را نیافته‌ایم.

Kaplanis:

با نگاهی به خویشاوندان نزدیک مانند خواهر، برادر و والدین، محیط مشترک زیادی به چشم می‌خورد. پس جدا کردن مسئله ژنتیک مشکل خواهد بود.

شجره‌نامه‌ی بزرگ به این تیم اجازه‌ی مقایسه‌ی طول عمر اعضای خانواده‌ای که ارتباط اندکی داشته و در شهرهای مختلف زندگی می‌کردند را داد. آنالیزها نشان داد حدود ۱۶ درصد واریانس در طول عمر ما را ژن‌هایی که به ارث می‌رسند توجیه می‌کنند.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید