انتشار این مقاله


عینک‌های هوشمند می‌توانند متن را برای کسانی که اختلال بینایی دارند به صدا تبدیل کنند

کمپانی ژاپنی Oton Glass عینکی که می‌تواند تصویر را به صدا تبدیل کند تولید کرده است. این عینک‌ها به‌منظور کمک به کسانی که اختلال بینایی دارند و برای ایجاد راهی برای فهمیدن متن‌های پیرامونشان طراحی شده‌اند.

کمپانی ژاپنی Oton Glass عینکی که می‌تواند تصویر را به صدا تبدیل کند تولید کرده است. این عینک‌ها به‌منظور کمک به کسانی که اختلال بینایی دارند و برای ایجاد راهی برای فهمیدن متن‌های پیرامونشان طراحی شده‌اند.

یک ‌کمپانی ژاپنی درست در مرکز تولید و توسعه دادن به یک جفت عینک هوشمند که به کسانی که اختلال بینایی دارند و یا مشکل فهم و ادراک برای آسان‌تر خواندن متن نوشته‌شده دارند، می‌تواند کمک کند. این عینک که Oton Glass نامیده شد، برای تبدیل متن به صدا با استفاده از دو دوربین و یک دسته‌ی عینک که هردو متناسب با فریم عینک باشند، استفاده می‌شود.

نصف لنز آینه‌ای است که پشت چشمان فرد را به دوربین اول منعکس می‌کند، که حرکت چشم را دنبال می‌کند. این دوربین می‌تواند پلک زدن را تشخیص دهد درحالی‌که دیگری متن را می‌گیرد. استفاده‌کنندگان عینک را با زل زدن به متنی که نمی‌توانند بخوانند و پلک زدن برای به راه انداختن عینک استفاده می‌کنند.

با استفاده از Raspberry Pi به عنوان کامپیوتر عینک، کلمات گرفته‌شده به رایانش ابری Raspberry Pi فرستاده شده که متن را پردازش می‌کند و آن‌ را به صدایی که در هدفون می‌آید تبدیل می‌کند. اگر سیستم کامپیوتر قادر به تشخیص و تبدیل کلمات نبود، عکس‌ها به یک کارپرداز راه‌دور که بتواند آن‌ها کشف کند فرستاده می‌شوند.

بنا به گفته ی Oton Glass، The Verge بسیار شبیه به Google Translate است، با‌این‌تفاوت‌که دومی نیاز به این دارد که استفاده‌گر گوشی خود را بیرون‌آورد و متن را بنویسد. طبق مقایسه، Oton Glass برای استفاده بسیار آسان‌تر است. سازندگان آن امیدوار هستند که بتوانند به کسانی که اختلال حواس دارند کمک کنند، بسیار شبیه شیشه‌ی عینک Peri که صدا را به نورهایی برای کسانی که نمی‌شوند تبدیل می‌کند.

طراح اصلی Keisuke Shimakage، Oton Glass، این پروژه را در سال ۲۰۱۲ برای کمک به پدر خود که به تازگی دچار دیسلکسی شده بود، آغاز کرد. حتی پس از این‌که پدرش درمان شد، Shimakage توسعه‌ی خود را برای کمک به دیگر کسانی که اختلال دارند، ادامه داد.

امروزه Oton Glass در جست‌و‌جوی سرمایه‌گذاری روی Campfire، نسخه‌ی ژاپنی Kickstarter، است. سازندگان می‌توانند یک جفت عینک در ازای ۵۰۰۰ ین دریافت کنند.

عینک‌های هوشمند ایده‌ی جدیدی نیستند، ولی اشاره کردن به این نکته که مردم از کدام عینک‌ها استقبال می‌کنند بسیار دشوار است. این شاید به این سبب باشد که محصولات قبلی کارهای بسیاری را انجام می‌دادند و یا بسیار گران بودند؛ ازاین‌رو عینک‌هتی هوشمند Intel’s Vaunt ویژگی‌های دیگری پیدا کرد، مانند دوربینش، صفحه‌ی LCD و بلندگوها. در عوض Oton Glass برای افراد بسیار خاصی است، و قیمت نسبتا ارزانش برای کسانی‌که به دنبال یک‌روش ارزان‌تر برای فهم متن اطرافشان هستند، جذاب‌تر است.

دیبا لطفی عطاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید