انتشار این مقاله


ممکن است بتوانید در خواب یاد بگیرید، اما نه آن‌گونه که به نظر می‌آید

ما یک‌سوم زندگی خود را در خواب می‌گذرانیم. آیا می‌توانیم با یادگیری در خواب از آن بهترین استفاده را بکنیم؟

ما یک‌سوم زندگی خود را در خواب می‌گذرانیم. به نظر اتلاف وقت بسیار بزرگی است (که نیست). اگر می‌توانستیم خواب را به یک کار چندجانبه تبدیل کنیم آنگاه خلاق می‌شدیم. خب باید خوشحال باشیم، چون تحقیقات از این ایده که می‌توانیم در خواب یاد بگیریم حمایت می‌کنند… البته به‌ نوعی.


مقالۀ مرتبط: آیا آموختن در خواب امکان‌پذیر است؟


یک رویا آرزوی مغز شماست

تصور کنید که در کامپیوتر خود بازی می‌کنید و چرت می‌زنید در حالی که درس‌های زبان ایتالیایی مغز شما را به سمت حرفه‌ای شدن هدایت می‌کنند. هشدار بیدارکننده: این هیچ‌گاه اتفاق نمی‌افتد. اما چیزی عجیب مانند آن سناریو ممکن است اتفاق بیافتد. طبق یک تحقیق شما ممکن است بتوانید در خواب “یاد بگیرید”.

در این تحقیق، محققان در حالی که ۲۰ شرکت‌کننده خواب بودند (بدون هیچ‌گونه اختلال خواب قبلی) نویز سفید ایجاد کردند (white noise). همراه با این نویزها قطعه‌هایی کوچک از ملودی های صوتی ترکیب شده بودند، تقریبا خیلی کوتاه برای این‌که شناسایی نشوند. سپس، هنگامی که شرکت‌کننده‌ها بیدار بودند، محققان از آن‌ها خواستند تا دنباله‌های کوچک از نویز سفید را انتخاب کنند. شرکت‌کننده‌ها با نظم بهتری نسبت به وقتی که فقط به طور تصادفی باید حدس می‌زدنند آن‌ها را انتخاب کردند.

رویا ببین رفیق

خیلی خوب، بیدار شوید مردم. رویای آموختن زبان ایتالیایی درحالی که ضمیر ناخودآگاه‌تان روی بالش است، هنوز چند قدم از شما فاصله دارد. این‌که بگوییم می‌توانیم هنگام خواب عمیق یاد بگیریم مقداری زیاده روی است؛ این تحقیق نشان داد که مغز می‌تواند در چرخه‌های مشخصی از خواب، خاطره بسازد. نه به همان اندازه جذاب، اما نام بازی اطلاعات (information game) صحت دارد. محققان دریافتند که اگر صداها در زمان خواب REM پخش می‌شدند، شرکت کننده‌ها می‌توانستد در زمان بیداری آن‌ها را به یاد بیاورند. در مقابل، مغز شرکت‌کننده‌ها صداهایی را که در دوره‌ی غیر REM پخش شدند به یاد نمی‌آورند. پیشنهاد می‌کنیم فعلا از زمان خواب خود به عنوان کلاس درس استفاده نکنید.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید