انتشار این مقاله


سقوط ایستگاه فضایی چین سیزده به در ایرانیان را خراب نخواهد کرد!

تیانگونگ ۱ احتمالاً بامداد دوشنبه (به وقت تهران) وارد جو خواهد شد.

ایستگاه فضایی چین با نام تیانگونگ ۱ یا کاخ آسمانی که این روزها به تیتر اول اخبار تبدیل شده قرار است حداقل تا نیم روز دیگر (بر اساس اظهارات مقامات دولت چین) وارد جو زمین شده و صحنه‌ای بسیار دیدنی خلق نماید. ولی به نظر می‌رسد اخبار سقوط ایستگاه فضایی چین نگرانی‌هایی برای مردم ایجاد کرده است.

ایستگاه فضایی چین
ایستگاه فضایی چین بامداد دوشنبه وارد جو خواهد شد.

ایستگاه فضایی چین در چه ساعتی وارد جو زمین خواهد شد؟

آن‌طور که مقامات چینی اعلام کرده‌اند، ایستگاه فضایی تیانگونگ ۱ روز دوشنبه (به وقت پکن) وارد جو شده و به زمین برخورد خواهد نمود. این برآورد تقریباً با بازه زمانی اعلام شده از سوی آژانس فضایی اروپا هم‌پوشانی دارد.

سازمان NSSA کره جنوبی اعلام کرده است که ایستگاه فضایی ۱۰/۴ متری روز دوشنبه بین ساعات ۵:۱۲ صبح تا ۱:۱۲ بعد از ظهر (به وقت سئول) وارد جو خواهد شد؛ که به وقت گرینویچ برابر است با ساعت ۸:۱۲ بعد از ظهر یکشنبه تا ۴:۱۲ صبح دوشنبه.

با توجه به این که وقت محلی کشورمان GMT+4:30 می‌باشد، کاخ آسمانی در بازه زمانی ۰۰:۴۲ بامداد تا ۸:۴۲ صبح دوشنبه به وقت تهران وارد جو زمین خواهد شد.


آژانس فضایی اروپا اعلام کرده است که لاشه تیانگونگ ۱ در محدوده بین عرض‌های جغرافیایی ۴۳ درجه شمالی (بخش مرکزی ایالات متحده) تا ۴۳ درجه جنوبی (نیو زیلند) به زمین خواهد نشست.

به عقیده بسیاری از متخصصین، بخش اعظم ایستگاه فضایی چین طی مسافرت خود به سوی زمین در اثر اصطکاک ناشی از ورود به جو خواهد سوخت و بقایای قابل توجهی از آن به سطح زمین نخواهد رسید. CSME چین (اداره مهندسی فضا) اعلام کرده است که جای هیچ‌گونه نگرانی برای مردم وجود ندارد. این قبیل ایستگاه‌های فضایی مانند آن چه که در فیلم‌های علمی تخیلی می‌بینیم به یک‌باره روی زمین نمی‌شینند! بلکه در جو متلاشی شده و شهاب باران زیبایی را به وجود می‌آورند.


مقالۀ مرتبط: کاخ آسمانی چین تا یک روز آینده به زمین برخورد خواهد کرد (به روزرسانی ۱)


تیانگونگ ۱ (Tiangong-1) یا کاخ آسمانی اولین آزمایشگاه فضایی در حال گردش چینی محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۱ به مدار زمین پرتاب شد. ولی این موفقیت بیشتر از پنج سال نتوانست دوام بیاورد، چرا که در سال ۲۰۱۶ آژانس فضایی چین کنترل ایستگاه فضایی خود را از دست داد و تیانگونگ ۱ برای همیشه در آسمان سرگردان ماند. ایستگاه فضایی چین تا ساعاتی دیگر به پایان خط خود خواهد رسید.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید