انتشار این مقاله


کارل فردریش گاوس: فرمانروای ریاضیات

اگر میخواهید با کارل فردریش گاوس یکی از ریاضی دانان بزرگ تاریخ ریاضیات آشنا شوید پس مطالعه فرمایید

شما تا ۵ سالگی چه کار می‌کردید؟

اگر نام شما کارل فردریش گاوش است ˓ پس وقتی کودک بودید هیچ کار محسوسی انجام نداده‌اید، مثلا تماشای Sesame Street. اوه نه˓ شما حساب های پدرتان را مدیریت می‌کردید. با این همه این طبیعتا یک پیشرفت است که در سن ۳ سالگی اولین اشتباه در لیست حقوقی اش را تصحیح کرده باشید. این شوخی نیست. گاوس یکی از با قدرت و نفوذ ترین ریاضی دانان تاریخ است. اگر شما درموردش چیزی نمی‌دانید پس صندلی تان را جلو بکشید و راحت باشید.

گاوس با محاسبات سریع و شگفت آور و انتقاداتش از هندسه اقلیدسی نظر معلمش را به خود جلب کرد( در سن ۱۲ سالگی که بالغ بود) و به عنوان یک نوجوان در کلاس های معتبر دانشگاه Gottingen حاضر می‌شد. تاریخ ریاضیات توضیح می‌دهد که ” گاوس چندین قضیه مهم کشف کرد( یا به طور جداگانه کشف کرد)”

برای نمونه در سن ۱۵ سالگی “اولین کسی بود که فهمید اعداد اول هیچ الگویی ندارند.” یک شاهکار که قرن ها یک معما برای ریاضی دانان بود.

او این کار را با شکل کشیدن برای مکان هایی که اعداد اول واقع می‌شوند انجام داد. هر چقدر که اعداد بزرگتر می‌شوند به خصوص با افزایش اعداد تا شماره ۱۰ “احتمال رخ دادن عدد اول با یک فاکتور ۲ کاهش می‌یابد”.

ممکن است این برای کسی یک هنر به اندازه کافی بزرگ به نظر نیاید اما باید گفت که این کار شگفت باعث کمک های قابل توجهی به ریاضی دانان شده است˓ به خصوص در حوزه مورد علاقه خودش˓ یعنی˓ نظریه اعداد.

گاوس از کسی نقل کرد : ” ریاضیات ملکه علوم است و نظریه اعداد ملکه ریاضیات است.”

او اولین کسی بود که به توضیح گرافیکی اعداد مختلط پرداخت و قضیه اساسی جبر را در سن ۲۲ سالگی اثبات کرد. طبق روایت ریاضی دانان ” این قضیه بیان می‌کند که هر چند جمله ای تک متغیره نا ثابت بر روی اعداد مختلط حتما حداقل یک ریشه دارد.”

در سن ۲۴ سالگی شما احتمالا در حال کار کردن روی اولین کار واقعی تان هستید. گاوس در این سن کتاب “رساله حساب” را انتشار داد که در نهایت یکی از موثر ترین کتاب های ریاضیات شد.

ممکن است با توزیع گاوسی آشنا باشید، توابع گاوسی، منحنی خطای گاوسی و … همه‌ی این ها در آمار و احتمال بعد از او نام گذاری شدند.

لینک مقاله

فاطمه مهرابی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید