انتشار این مقاله


انگشت پیچ‌خورده نسبت به انگشت شکسته؛ چیزهایی که باید بدانید

انگشت شکسته دارای التهاب و درد شدیدی است درحالی که انگشت پیچ‌خورده درد کمتری دارد.

دررفتگی انگشت یک آسیب رایجی است که می‌تواند باعث ایجاد درد، تورم و سختی حرکت انگشت شود. انگشت پیچ خورده بیشتر به علت آسیب به مفصل میانی انگشت (جایی که انگشت تا نیمه خم می‌شود) ایجاد می‌شود. این مفصل، مفصل بین انگشتی پروگزیمال نام دارد. (PIP)


مقاله‌ی مرتبط: در رفتگی


رباط‌های کوچکی به نام رباط‌های پهلو به پهلو وجود دارند که از مفصل PIP پشتیبانی می‌کنند. انگشت پیچ‌خورده ممکن است زمانی ایجاد شود که رباط‌ها بیش از حد کشیده شوند. این آسیب همچنین زمانی می‌تواند اتفاق بیا‌فتد که دست‌ها نیروی بیش از حدی را تحمل می‌کنند؛ همچون زمانی که فرد حین بازی توپ را با دستانش می‌گیرد.

انگشت پیچ‌خورده می‌تواند ناراحت کننده باشد اما معمولا آسیب جدی در پی ندارد. در خانه و با کمک درمان‌های خانگی، می‌توان بدون بروز عوارض آن را بهبود بخشید.

علائم

انگشت دررفته التهاب، دشواری حرکت انگشت و درد دارد. مدت زمان تورم بستگی به میزان آسیب دیدگی محل دارد.

نشانه‌های دیگر انگشت پیچ‌خورده عبارتنداز:

  • درد، اما معمولا شدید نیست
  • سفتی و سختی
  • ضعف و یا دشواری نگه داشتن در یک فرم
  • قرمزی و تورم

علل

انگشت پیچ‌خورده یک آسیب ورزشی رایجی است، بخصوص در ورزش‌هایی که دست تحت تاثیر نیروی توپ قرار می‌گیرد؛ مانند بسکتبال، بیس بال و والیبال. این پدیده هنگامی رخ می‌دهد که نوک انگشت فرد با نیروی قوی بر روی دست فشار وارد می‌کند. این عمل می‌تواند رباط‌های انگشتان فرد را بیش از حد تحت کشش قرار داده و به آن آسیب برساند.

سایر علل احتمالی عبارتنداز:

  • ماندن انگشت لای در یا کِشو
  • زخمی شدن انگشت روی فرمان، در حین تصادف خودرو
  • پایین بودن دست به هنگام سقوط

هرگونه اقدامي که باعث ايجاد فشار بيش از حد در مفصل PIP شود، ممکن است باعث پیچ‌خوردگی انگشت شود.

انگشت دررفته در مقابل انگشت شكسته

انگشت شکسته دارای التهاب و درد شدیدی است که ممکن است ساعت‌ها و یا روزها طول بکشد درحالی که انگشت پیچ‌خورده درد دارد اما نه به صورت شدید. معمولا پزشک می‌تواند با معاینه‌ی بصری، تفاوت بین یک انگشت پیچ‌خورده و یک انگشت شکسته را بیان کند.

انگشت شکسته ممکن است دارای استخوانی باشد که به طور قابل توجهی از پوست خارج شده یا یا به سمت پوست بیرون زدگی دارد. اگر انگشت شكسته باشد، فرد می‌تواند صدای تند و تیز استخوان را با حرکت انگشتانش بشنود.

پزشک از فرد می‌خواهد که انگشت خود را حرکت دهد. انگشت دررفته معمولا دارای محدوده‌ای از حرکت است اما اگر انگشت شکسته باشد، فرد به سختی می‌تواند انگشت را حرکت دهد. اگر هنوز مشخص نباشد که آیا انگشت پیچ‌خورده و یا شکسته، پزشک ممکن است از اشعه‌ی ایکس برای تایید تشخیص استفاده کند.

درمان

پزشکان معمولا انگشت پیچ‌خورده را با یک اسپلینت درمان می‌کنند به گونه‌ای که انگشتان به طور محکم، به صورت راست و مستقیم حفظ می‌شوند؛ طوریکه با پایدار کردن آن، به درمان رباط‌های آسیب دیده کمک می‌کند.

از گزینه‌های دیگر که تحت عنوان buddy taping می‌باشد روشی است که انگشت آسیب دیده‌ی دست را با نوار به انگشت مجاور متصل می‌کنند. این باندپیچی به انگشت آسیب‌دیده کمک می‌کند تا پایدار باقی بماند.

درمان‌های خانگی مفیدی برای انگشت دررفته وجود دارد که با نام  PRICE معروف است:

  • P همان حفاظت است. استفاده از آتل انگشتی یا باند می‌تواند به صدمه‌ی کم انگشت آسیب دیده کمک کند.
  • R همان استراحت است. استراحت کردن و پرهیز از استفاده‌ی زیاد از دست، می‌تواند تا جایی که ممکن است  از انگشت حفاظت کند.
  • I همان یخ است. استفاده از یک بسته‌ی پارچه‌ای محتوی یخ، می‌تواند به کاهش التهاب و قرمزی کمک کند. در چنین حالتی یخ را به مدت ۱۰_۱۵ دقیقه بر روی انگشت نگه دارید.
  • C همان فشرده سازی است. باندپیچی کردن انگشت می‌تواند التهاب را کاهش دهد و باعث بهبود زخم شود اما با این حال هرگز انگشت را به اندازه‌ی کافی محکم و سفت نکنید تا مبادا جریان خون مختل شود.
  • E همان ارتفاع است. استراحت دست بر روی بالشی که در آن آرنج پایین‌تر از دست قرار دارد می‌تواند به کاهش تورم و درد کمک کند.

مصرف داروهای ضد درد همچون استامینوفن و ایبوپروفن نیز می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.

زمان مراجعه به دکتر

اگر فردی انگشتش آسیب ببیند و در ظاهر کج به نظر آید نباید سعی کند تا آن را خودش درست کند. درعوض، باید برای معاینه و درمان به یک پزشک مراجعه کند. اگر انگشت شروع به بی حسی و سفید شدن کرد باید فورا به پزشک مراجعه کرد. این‌ها نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد خون کافی در محل وجود ندارد.

فرد باید در صورت مشاهده‌ی علائم زیر به پزشک مراجعه کند:

  • انگشت در ظاهر دفرمه شده و یا کج به نظر می‌رسد
  • بروز تب پس از آسیب‌دیدگی
  • انگشت به طور قابل توجهی متورم شود
  • درد انگشت به مدت طولانی باعث ناراحتی شود
  • فرد نتواند تماما انگشت خود را راست نماید

اگر علائم فرد به جای بهتر شدن، بدتر شد باید به پزشک خانواده یا پزشک خود که متخصص در سیستم اسکلتی میباشد به نام ارتوپد مراجعه کند.

چشم انداز

اگر این عاضه درمان نشود می‌تواند به عوارض ناشی از سفتی طولانی مدت و یا مشکل عدم صاف کردن کامل انگشت منجر شود.
در زمان سپری شده برای بهبودی مفصل، پزشک ممکن است تمریناتی را برای کاهش سفتی مفصل توصیه کند. این تمرینات می‌تواند شامل فشردن توپ ورزش یا کشش انگشتان در یک وان آب گرم باشد.
با مراقبت و رسیدگی مناسب، انگشت پیچ‌خورده می‌تواند بار دیگر قدرت و انعطاف‌پذیری قبل آسیب دیدگی خود را بدست آورد.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید