انتشار این مقاله


کودکان مبتلا به اوتیسم و ADHD ریسک بالاتری نسبت به ابتلا به نگرانی و استرس دارند

مطالعات جدید حاکی از آن است که کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) و اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی (ADHD) ریسک بالاتری نسبت به ابتلا به بیماری‌هایی نظیر اضطراب و نگرانی دارند. بنا به تحقیق نشر شده در Pediatrics today کودکان مبتلا به هر دو بیماری اختلال طیف اوتیسم و اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی ریسک بسیار بالایی در برابر […]

مطالعات جدید حاکی از آن است که کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) و اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی (ADHD) ریسک بالاتری نسبت به ابتلا به بیماری‌هایی نظیر اضطراب و نگرانی دارند.

بنا به تحقیق نشر شده در Pediatrics today کودکان مبتلا به هر دو بیماری اختلال طیف اوتیسم و اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی ریسک بسیار بالایی در برابر تشخیص و درمان بیماری‌های بدخلقی و اضطراب و نگرانی قرار دارند. مطالعات تکمیلی ارائه شده توسط Interactive Autism Network (IAN) یکی از وسیع‌ترین تحقیقات برای مقایسه‌ی افرادی که تنها به ASD مبتلا هستند و افرادی که به هردو بیماری ASD و ADHD مبتلا هستند، است.

در پروسه‌ ی این تحقیق، پژوهشگران از Kennedy Krieger Institute اطلاعات مقطعی از کودکان ۶ تا ۱۷ سال مبتلا به ASD از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ که در IAN نامنویسی شده‌بودند، را بررسی کردند. از میان ۳۳۱۹ کودک مورد مطالعه، ۱۵۰۳ نفرشان مبتلا به ADHD بودند (۴۵.۳٪). اطلاعات تحقیق از روی تشخیص و گزارش داده‌شده توسط والدین و‌ یا درمان ADHD، نگرانی و یا اختلالات بدخلقی تجزیه و تحلیل شد. کودکان مبتلا به ASD و ADHD، احتمال ابتلایشان به بیماری‌های نگرانی ۲برابر، و احتمال ابتلایشان به اختلالات خلقی ۲.۷ برابر بیشتر بود. پژوهشگران همچنان یافتند که این بیماری‌های روانی در کودکان با سن بالاتر شایع‌تر بودند.

پزشک و سرپرست نویسندگان و پژوهشگران دپارتمان نورولوژی و پزشکی رشد، Kennedy Krieger Institute، Eliza Gordon-Lipkin می‌گوید:

ما دانستیم که اختلالات نگرانی و خلقی در مبتلایان به ASD بسیار شایع‌تر است. اگرچه این پژوهش یک قدم نیز فراتر رفته و به بررسی تفاوت‌های بین کودکان فقط مبتلا به ASD و کودکان مبتلا به هر دو ‌بیماری ASD و ADHD پرداخته‌است. این که چه‌ چیزی در مغز انسان اتفاق می‌افتد که باعث می‌شود کودکان مبتلا به ASD سایر اختلالات مغزی را هم داشته باشند، به طور کامل مشخص نیست، ولی ما امیدواریم این مطالعه سایرین را برای یافتن جواب این سوال تشویق سازد.

طبق مطالعات آماری جدید، در ایالات متحده ی آمریکا از هر ۶۸ کودک، ۱ کودک مبتلا به ASD و از هر ۱۰ کودک، ۱ کودک ‌مبتلا به ADHD می‌باشند. پژوهشگران و پزشکان به این نکته پی برده‌اند که این اختلالات امکان دارند همزمان با یک‌دیگر اتفاق بیافتند، که می‌توانند باعث عوارض تکاملی منفی، شناختی، رفتاری و عملکردی شوند.

بنا به Paul H.Lipkin رییس Medical Informatics و Interactive Autism Network در مؤسسه‌ی Kennedy Krieger:
حقیقتی که هردو والدین کودکان مبتلا به ASD‌ و پزشکان باید به آن نهایت توجه را داشته‌باشند این است که کنترل کردن این اختلالات روانی یک تلاش دو جانبه‌ای است، که با همکاری نزدیک با یک‌دیگر در کنترل علائم اضطراب و بدخلقی یک کودک، می‌توانیم باعث تشخیص و درمان سریع بدهیم که به معنای محافظت از کیفیت زندگی یک کودک می‌باشد.

در مورد IAN

این شبکه در ژانویه سال ۲۰۰۶ در Kennedy Krieger Institute ساخته‌شد. هدف IAN آسان‌تر کردن راه تحقیقاتی است که منجر به پیشرفت در فهم و ‌درمان اختلال طیف اوتیسم یا همان ASD است. برای رسیدن به این هدف آن‌ها IAN Community و IAN Research را ایجاد کردند.

این شبکه حاصل مشارکت Kennedy Krieger Institute و Simons Foundation و با سرمایه ی جزئی Patient-Centered Outcomes Research Institute (PCORI) Award است.

درباره ی Kennedy Krieger institute

این موسسه جهت ارتقا بخشیدن به زندگی کودکان و بزرگسالانی که مبتلا به اختلالات و جراحات مغزی، نخاعی و سیستم عصبی-ماهیچه‌ای هستند در Baltimore، Maryland، سالانه به ۲۴۰۰۰ نفر ‌خدمات برای بیماران بستری و سرپایی کلینیک‌ها، خدمات خانگی و اجتماعی و برنامه‌های مدارس ارائه می‌دهد. Kennedy Krieger خدمات بسیار وسیعی برای کودکان مبتلا به اختلالات تکاملی خفیف تا شدید ارائه می‌کند و به‌ منزله‌ی مهد گروه‌های تحقیقاتی که در تلاش برای کمک کردن و دانستن چگونگی پیشرفت اختلالات هستند است؛ هم‌چنین، درعین‌حال پیشگامانی برای نوآوری‌ها و روش‌های تشخیص زودهنگام هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی این موسسه به سایت http://KennedyKrieger.org مراجعه نمایید.

دیبا لطفی عطاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید