انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۴۱)

شاید تعداد زیادی سیاهچاله در قلب کهکشان ما کمین کرده باشند.

شاید تعداد زیادی سیاهچاله در قلب کهکشان ما کمین کرده باشند

منابع اشعه‌ی ایکس با انرژی بالا (آبی) نزدیک هسته‌ی کهکشان راه شیری دیده می‌شود (ناحیه‌ی درخشان در پائین راست) در این تصویر ترکیبی
منابع اشعه‌ی ایکس با انرژی بالا (آبی) نزدیک هسته‌ی کهکشان راه شیری دیده می‌شود (ناحیه‌ی درخشان در پائین راست) در این تصویر ترکیبی (NASA)

بسیاری از کهکشان‌ها که شامل کهکشان ما هم می‌شود، یک سیاهچاله‌ی عظیم در مرکز خود دارند که با فرو بردن اجسام کوچک‌تری مثل ستاره‌ها و کل منظومه‌های ستاره‌ای رشد می‌کنند. دانشمندان از مدت‌ها پیش فکر می‌کردند که باید سیاهچاله‌های کوچک‌تری نیز در اطراف سیاهچاله‌ی مرکزی باشد که به دور آن گردش می‌کنند. ولی تاکنون شواهدی برای اثبات این مدعی در دست نداشتند. مطالعه‌ای جدید گزارش کرده است که شاید صدها سیاهچاله در مرکز کهکشان راه شیری نهفته باشد. یافته‌ای که می‌تواند قویاً از مدل‌های کنونی تکامل کهکشان‌ها حمایت می‌کند.

طراحی یک هنرمند از هسته‌ی راه شیری یا یک سیاهچاله‌ی ابرجرم در مرکز آن. دانشمندان چیزی را کشف کرده‌اند که به نظر می‌آید 12 سیاهچاله‌ی کوچک گردان به دور مرکز کهکشان ما باشد. اعتقاد بر این است که هر کدام از این سیاهچاله‌ها یک سیستم دوتایی از یک سیاهچاله و یک ستاره‌ی با جرم پائین باشد. گازی که از ستاره سیفون شده است با فرو رفتن در سیاهچاله‌ها می‌درخشد و به ما اجازه داده است تا آن را ببینیم. (Columbia University)
طراحی یک هنرمند از هسته‌ی راه شیری یا یک سیاهچاله‌ی ابرجرم در مرکز آن. دانشمندان چیزی را کشف کرده‌اند که به نظر می‌آید ۱۲ سیاهچاله‌ی کوچک گردان به دور مرکز کهکشان ما باشد. اعتقاد بر این است که هر کدام از این سیاهچاله‌ها یک سیستم دوتایی از یک سیاهچاله و یک ستاره‌ی با جرم پائین باشد. گازی که از ستاره سیفون شده است با فرو رفتن در سیاهچاله‌ها می‌درخشد و به ما اجازه داده است تا آن را ببینیم. (Columbia University)

شاید دریانوردان وایکینگ با کریستال‌های افسانه‌ای ناوبری می‌کردند

BETTMANN/GETTY IMAGES
BETTMANN/GETTY IMAGES

برای قرن‌ها، وایکنیگ‌ها سلاطین بی‌رقیب اطلس شمالی بودند. آن قدر شجاعت داشتند که به آب‌هایی پر از کوه‌های یخی زدند و کیلومترها تا کلونی‌هایشان در ایسلند و گرینلند سفر کردند؛ ولی بدون قطب‌نما. چگونگی ناوبری آن‌ها، آن هم با آن ابر و مه سنگین، مدت‌هاست که ذهن دانشمندان را مشغول کرده است. اکنون، گروهی از محققان بر اساس شبیه‌سازی‌های کامپیوتری پاسخی برای آن دارند: کریستال‌های افسانه‌ای.

کریستال‌های کلسیت، مثل همینی که در تصویر می‌بینید، شاید "سنگ خورشید" افسانه‌های وایکینگ‌ها بوده باشد که به آن‌ها ناوبری صحیح را ارزانی کرده است. (ARNIEIN/WIKIMEDIA COMMONS)
کریستال‌های کلسیت، مثل همینی که در تصویر می‌بینید، شاید “سنگ خورشید” افسانه‌های وایکینگ‌ها بوده باشد که به آن‌ها ناوبری صحیح را ارزانی کرده است. (ARNIEIN/WIKIMEDIA COMMONS)

آمریکا محصولات غذایی کریسپر را کنترل نخواهد کرد

PIXABAY, ANALOGICUS
PIXABAY, ANALOGICUS

دپارتمان کشاورزی ایالات متحده (USDA) روز بیست و هشتم مارس اعلام کرد که گیاهان تولیدی به‌واسطه‌ی تکنیک‌های اصلاح ژنی، از جمله کریسپر (CRISPR–Cas9) تا زمانی که از تکنیک‌های پرورشی مرسوم استفاده شود، مورد کنترل قرار نخواهند گرفت. محصولات مهندسی شده نمی‌توانند آفت‌های گیاهی یا توسعه داد شده برای استفاده از آفت‌های گیاهی، و حاوی ژن‌ها از گونه‌های دور باشند؛ این گیاهان همچنان تحت کنترل و تنظیم هستند. خط مشی جدید سیاست‌های وضع شده در زمان رئیس جمهور باراک اوباما را عکس کرده است. هنوز معلوم نیست که برای این غذاها برچسب خاصی زده خواهد شد یا نه.

کاخ آسمانی چین به زمین برخورد کرد

Fraunhofer FHR/EPA/REX/Shutterstock
Fraunhofer FHR/EPA/REX/Shutterstock

همه چیز در یک چشم به هم زدن رخ داد. گلوله‌ای آتشین در آسمان مشاهده شد که با سرعت ۲۶,۵۵۴ کیلومتر بر ساعت به زمین نزدیک می‌شد. ولی جای نگرانی نبود، قسمت اعظم کاخ آسمانی چین در اتمسفر سوخت. تیانگونگ ۱ (Tiangong-۱) یا کاخ آسمانی اولین آزمایشگاه فضایی در حال گردش چینی محسوب می‌شد که در سال ۲۰۱۱ به مدار زمین پرتاب شد. ولی این موفقیت بیشتر از پنج سال نتوانست دوام بیاورد، چرا که در سال ۲۰۱۶ آژانس فضایی چین کنترل ایستگاه فضایی خود را از دست داد و تیانگونگ ۱ برای همیشه در آسمان سرگردان ماند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید