انتشار این مقاله


داروهای ضددرد متداول احساسات و همدلی را از بین می‌برند

داروهای ضد درد بدون نیاز به نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن طرز فکرتان را تغییر داده، احساسات‌ را کدر و پوچ کرده و حس همدلی را کاهش می‌دهند.

داروهای ضد درد متداول مانند ایبوپروفن (ibuprofen) و استامینوفن (acetaminophen) احساس همدلی افراد را کاهش داده، احساسات‌شان را کدر و تیره کرده و طرز پردازش اطلاعات افراد را تغییر می‌دهند. استامینوفن از اجزای ترکیبی بیش از ۶۰۰ داروی مختلف می‌باشد؛ به‌طور مثال، جزء اصلی تیلنول (Tylenol) است.

یک بررسی علمی از مطالعات نشان می‌دهد که داروهای ضد درد بدون نیاز به نسخه می‌توانند همه‌ی انواع اثرات روانی را که مصرف‌کنندگان انتظار ندارند، داشته باشند. آن‌ها نه تنها دردهای فیزیکی را بلوک می‌کنند، بلکه احساسات را نیز بلوک می‌کنند.


مقالۀ مرتبط: تأثیر استامینوفن در کاهش حس همدلی


نویسنده‌ی مطالعه می‌گوید:

در بسیاری از موارد، یافته‌های حاصل از بازبینی هشداردهنده هستند.
مصرف‌کنندگان بر این باورند که وقتی داروهای ضد درد بدون نسخه مصرف می‌کنند، علائم فیزیکی‌شان تسکین می‌یابد، اما اثرات روانی گسترده‌اش را پیش‌بینی نمی‌کنند.

مصرف داروهای ضد درد بدون نسخه چگونگی پردازش اطلاعات توسط مغز افراد، چگونگی تجربه احساسات و واکنش به رویدادهای احساسی و هیجانی را تغییر می‌دهند.

هنگامی‌که زنان ایبوپروفن و استامینوفن مصرف می‌کنند -به‌طور معمول در آمریکا با عنوان تیلنول و در جاهای دیگر با عنوان پاراستامول (paracetamol) شناخته می‌شود- آسیب ناشی از حوادث دردناک مانند خیانت دیدن را کاهش می‌دهد.
الگوهای برعکس در مردان دیده شده است: در واقع آن‌ها بعد از مصرف این ضد دردها، درد احساسی بیش‌تری را تجربه کردند.
زن و مرد، هردو پی از مصرف استامینوفن (Tylenol) احساس همدلی کم‌تری نشان دادند.

مطالعات دیگری نیز از راه‌های مختلف حالت کدری و غم‌انگیزی احساسات را نشان دادند. پاسخ بسیار ملایم‌تر و آرام‌تر افراد به تصاویر ناخوشایند بعد از مصرف این داروهای ضد درد، نشان‌دهنده‌ی کاهش حساسیت می‌باشد.
همچنین، افرادی که استامینوفن مصرف کرده‌اند، هنگامی‌که سعی دارند اطلاعات را پردازش کنند، دچار خطاهای بیش‌تری می‌شوند.

این مطالعات نشان می‌دهند که تنظیم‌کننده‌ها ممکن است به بررسی مجدد این داروها نیاز داشته باشند.
در میان افراد، آن‌‌هایی که افسرده هستند یا در درک احساسات مثبت مشکل دارند، این نوع از داروهای ضد درد می‌توانند اثرات منفی داشته باشند.

این مطالعه در ژورنال Policy Insights از Behavioral and Brain Sciences منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید