انتشار این مقاله


نه گفتن به بچه‌ها آن‌ها را مبتکرتر بار می‌آورد

در مقابل کدام خواسته باید به کودکان نه گفت؟

شما سعی می‌کنید تربیت فرزندتان را خراب نکنید، اما پس از ساعت‌ها اشک و کج‌خلقی گاهی اوقات کم می‌آورید. ما اینجا نیستیم که قضاوت کنیم- فقط اینجاییم تا برخی از مزایای “نه” گفتن به بچه‌ها را که از تحقیقات ناشی شده‌اند، روشن کنیم. آن‌ها بعداً از شما قدردانی می‌کنند.


مقاله مرتبط: بهترین هدیه‌ای که می‌توانیم به کودکانمان بدهیم!


بیایید یک قلعه بسازیم

به زمان کودکی خودتان برگردید. وقتی که نوبت وسایل‌تان می‌شد، هر لوازم خانه می‌توانست تبدیل شود به یک خانه عروسکی، سفینه فضایی یا حتی مصالح ساختمانی برای ساختن قلعه‌تان. اما چه می‌شد اگر به جای تبدیل جعبه کفش به خانه عروسک، والدین‌تان برایتان آن خانه عروسکی را می‌خریدند؟ در آن زمان شگفت‌انگیز به نظر می‌رسید، اما با یک بازنگری، زیاد هم جالب به نظر نمی‌آید.

روان‌شناسان بیش از نیم‌قرن است که روی تفاوت‌های میان خلاقیت کودکانی که باید مبتکر می‌بودند، و کودکانی که چیزهایی را که می‌خواستند برایشان فراهم شده بود تحقیق می‌کنند. در مطالعه‌ای در سال ۱۹۹۹، محققان همراه گروهی از کودکان ابتدایی بودند که می‌بایست به “خرس بوبو” کمک کنند تا با استفاده از اشیا تصادفی مانند بلوک‌های ساختمانی، ماشین اسباب‌بازی، یک مداد، آهن‌ربا و جعبه چوبی به شیر اسباب‌بازی برسد. بهترین جواب، استفاده از جعبه چوبی به عنوان چهارپایه برای بوبو است که به دوستش برسد. همان‌طور که ممکن است احتمال بدهید، اغلب اوقات کودکان ۶ و ۷ ساله، سریع‌تر از کودکان ۵ ساله مساله را حل کردند.

یک حالت بود که بچه‌های ۵ ساله بهتر از بقیه عمل می‌کردند: هنگامی که جعبه چوبی به جای این‌که روی میز در اختیارشان قرار بگیرد، به عنوان ظرف در مراحل دیگر استفاده می‌شد. چرا؟ آن‌گونه که نیویورک تایمز توضیح می‌دهد، وقتی جعبه را در نقش ظرف ببینند، بچه‌های بزرگتر برایشان دشوار بود که آن را به عنوان چیزی به غیر از ظرف ببینند. اما برای بچه‌های کوچک‌تر، جعبه به همان میزان نسبت به گذشته انعطاف‌پذیر بود.

هم‌چنین، در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵، از برخی شرکت‌کننده‌ها خواسته شد تا راجع‌به زمانی در کودکی بنویسند که دچار کمبود بودند، در حالی که از بقیه خواسته شد راجع‌به زمانی بنویسند که بسیار غنی بودند. پس از نوشتن این‌ها، از آن‌ها خواسته شد تا مساله‌ای را حل کنند که باید حباب را از راه‌های مختلف می‌پیچیدند. راهکارهای گروه کمبود بسیار ایده‌های بیشتری از راهکارهای گروه غنی داشتند.


مقاله مرتبط: اصول تربیت کودکان: راهنمای جامع تربیت کودک از بدو تولد


خارج از قالب

در حالی که ما پیشنهاد نمی‌کنیم که فرزند خود را از همه‌چیز منع کنید، لازم به ذکر است که “نه” گفتن‌های گاه‌به‌گاه می‌تواند اثر مثبتی روی خلاقیت آن‌‌ها داشته باشد. تجربه کردن کمبود می‌تواند به کودکان کمک کند که خارج از قالب فکر کنند. پس دفعه بعد که بچه کوچک‌تان با چشمانی مظلوم به شما نگاه می‌کند، به خلاقیت‌شان فکر کنید. و اگر کوتاه آمدید، اشکال ندارد، همیشه دفعه بعدی وجود دارد.

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید