انتشار این مقاله


چه می‌شود اگر شهاب‌سنگی با زمین برخورد کند؟

برخورد یک شهاب‌سنگ به سیاره ما مطلبی است که بیشتر در فیلم‎های علمی تخیلی به آن پرداخته می‌شود.

برخورد یک شهاب‌سنگ به سیاره ما مطلبی است که بیشتر در فیلم‎های علمی تخیلی به آن پرداخته می‌شود. بسیاری از فیلم‌ها و کتاب‌ها در این باره نگاشته شده‌‌اند. اما چه می‌شود اگر شهاب‌سنگی با زمین برخورد کند؟ و آیا در آینده نزدیک ممکن است؟


مقاله مرتبط: شهاب واره اغلب نمی‌تواند خود را به سطح زمین برساند؛ ولی چرا؟


اما این موضوع تنها محدود به فیلم‌ها نیست و باید به صورت علمی نیز مورد بررسی قرار بگیرد. شواهد قطعی مبنی بر برخورد شهاب‌سنگ‌ها در گذشته به سطح زمین و ماه وجود دارد که به ما نشان می‌دهد که احتمال چنین اتفاقی خیلی هم کم نیست! معروف‌ترین شهاب‌سنگی که به زمین برخورد کرده است به ۶۵ میلیون سال قبل برمی‌گردد؛ چنان برخوردی که رطوبت و غبار زیادی را به سطح اتمسفر فرستاد که مانع عبور نور خورشید از آن شده و در نهایت با کاهش دمای زمین موجبات انقراض دایناسورها را فراهم کرد.


مقاله مرتبط: فوران آتش‌فشان؛ راز ظهور دایناسورها


خب، چه می‌شود اگر یک شهاب‌سنگ به زمین برخورد بکند؟

هر شها‌ب‌سنگی که گذر آن را در آسمان می‌بینیم، مقدار انرژی بسیار زیادی دارد. برای مثال در سال ۲۰۲۸، شهاب‌سنگ ۱۹۹۷XF11 با فاصله اندکی از زمین خواهد گذشت و برخوردی نخواهد داشت. ولی اگر چیزی تغییر بکند و نهایتا موجب برخورد آن با زمین شود. به نظرتان چه بلای سر زمینی می‌آید که توسط شهاب‌سنگ با سرعت معادل ۳۰,۰۰۰ مایل بر ساعت مورد اثابت قرار می‌گیرد؟ شهاب‌سنگی به این بزرگی و با این سرعت چیزی در حدود بمب ۱ میلیون مگاتنی انرژی دارد. این دقیقا انرژی است که برای پاک کردن حیات از روی زمین نیاز است.

تصور کردن ۱ میلیون مگاتن کار سختی است. برای این که این عدد را بهتر درک کنید، بیایید یک بررسی انجام بدهیم. برای مثال اگر شهاب‌سنگی به اندازه یک خانه با همان سرعت به زمین برخورد کند، اندازه انرژی بمبی که روی هیروشیما افتاد انرژی دارد، چیزی در حدود ۲۰ کیلوتن. این مقدار انرژی برای صاف کردن هر تجهیزاتی تا نیم مایل کافی است و ساختارهای چوبی را یک مایل بیشتر نیز خراب می‌کند. به عبارتی انرژی لازم برای تخریب یک شهر!

حال اگر اندازه آن شهاب‌سنگ به اندازه یک ساختمان ۲۰ طبقه باشد. مقدار انرژی موقع برخورد معادل بزرگترین بمب اتمی ساخته شده است، چیزی بین ۲۵ الی ۵۰ مگاتن. این انرژی برای تخریب کامل در ۵ مایلی کافی است.

حال خودتان حساب کنید که ۱ میلیون مگاتن چه مسافتی را تنها تخریب مستقیم می‌کند. این شهاب‌سنگ انرژی‌ای ۱۰ میلیون برابر بیشتر از بمبی که بر روی هیروشیما افتاد را دارد. این انرژی برای تخریب کامل ۱۰۰ الی ۲۰۰ مایل کافی است. به عبارتی اگر به تهران برخورد کند شمال کشور و اصفهان را نیز تخریب کامل خواهد کرد و تا ۱۰۰۰ مایلی تخریب تقریبی خواهد داشت. مقدار گردوغباری که به هوا می‌فرستد عبور نور را مختل می‌کند و موجب نابودی اگر جانداران می‌شود. اگر این شهاب‌سنگ به اقیانوس برخورد کند، امواجی با ارتفاع چند صد متری ایجاد خواهد کرد که تمام خط ساحلی را نابود می‌کند.

به عبارت دیگر اگر هر شهاب‌سنگی به زمین برخورد کند، صدمات جبران‌ناپذیری خواهد داشت. اما اگر شهاب‌سنگی با قطر یک مایل به زمین برخورد کند، به راحتی حیات را از این سیاره برچیده خواهد شد. بیایید امیدوار باشیم که چنین اتفاقی نیافتد!


مقاله مرتبط: نیبریو؛ آیا برخورد اجرام آسمانی پایان کار زمین است؟


محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید