انتشار این مقاله


صورت‌های له شده!

انسان‌ها در تشخیص چهره‌ بسیار ماهر هستند، حتی اگر چهره‌ها به شکل طبیعی خود نباشند.

مقاله جدید دانشمندان علوم اعصاب MIT نشان می‌دهد که انسان‌ها در تشخیص چهره‌ها بسیار ماهر هستند، حتی اگر چهره‌ها به شکل طبیعی خود نباشند. شکل زیر مثالی از یک چهره‌ی ناهموار است که به صورت افقی و عمودی فشرده شده است (که تحت عنوان پهن کردن ونازک کردن نیز شناخته می‌شود)، قربانی بدشانس این چهره‌ی غیرطبیعی بیل کلینتون است!

تشخیص چهره

Gilad-Gutnick و همکارانش دریافتند که انسان‌ها در تشخیص چهره‌های پهن شده و ن یا نازک شده‌ی اشخاص مشهور بسیار ماهر هستند. درواقع پهن شدن و نازک شدن چهره تا ۸۰ درصد هیچ تاثیری در درستی تشخیص آن چهره ندارد، بالاتر از ۸۰ درصد تشخیص اندکی دشوار می‌شود اما حتی در سطح ۹۰ درصد نیز (که چهره صرفاً یک نوار باریک است) افراد قادر به تشخیص نیمی از اشخاص مشهور بودند.


مقاله مرتبط: گوسفند همانند انسان، توانایی بالایی در تشخیص چهره دارد


دانشمندان احتمال می‌دهند که سیستم تشخیص چهره انسان‌ها به این شکل از فشردگی چهره عادت دارد، زیرا زمانی که چهره شخصی را تنها از یک زاویه می‌بینیم ویژگی‌های چهره به شکل فشرده دیده می‌شوند.

برای تشخیص مهم‌ترین بخش یک چهره در شناسایی، Gilad-Gutnick و همکارانش تست زیر را انجام داند.

تشخیص چهرهدر این تصویر بخش‌های انتخاب شده‌ای از ویژگی‌های داخلی چهره‌ی تام کروز فشرده شده‌اند درحالیکه ظاهر کلی آن بدون تغییر است. بدین ترتیب تصاویر عجیبی ایجاد می‌شود که مشابه اشکل خاصی از میم‌های اینترنتی، مانند تصویر زیر است:

تشخیص چهره

نتایج تست نشان داد فشردگی عمودی و انتخابی ویژگی‌های داخلی چهره تشخیص چهره را تقریباً غیرممکن می‌کند. به طور کلی تشخیص چهره‌ای که کل آن فشرده شده است به مراتب راحت‌تر از چهره‌ای است که تنها چشم‌ها، بینی و دهان آن له شده‌اند! این حالت درمورد فشرده شدن افقی صدق نمی‌کند؛ در تصویر تام کروز، ردیف بالای بیشتر شبیه تام کروز است تا ردیف پایین.

Gilad-Gutnick و همکارانش نتیجه گرفتند نسبت فاصله عمودی اجزاء چهره کلید تشخیص آن است. اگر کل چهره را فشرده کنیم، فاصله نسبی میان چشم‌ها، بینی و سر حد موی سر و پیشانی تغییری نمی‌کند؛ اما اگر تنها ویژگی‌های داخلی چهره‌ را فشرده کنیم این نسبت‌ها تغییر کرده و تشخیص چهره را دشوار می‌کند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید