انتشار این مقاله


طولانی‌ترین مسیر دریایی بدون توقف از کجا عبور می‌کند؟

تا چه مدت می‌توانید در کشتی بمانید؟

۷۱ درصد از مساحت سطح زمین را آب پوشانده است. به همین دلیل، اگر بندری را به قصد دریا ترک کنید، باید صدها و یا حتی هزاران کیلومتر پیش بروید تا دوباره به خشکی برسید. به نظرتان طولانی‌ترین مسیر دریایی ممکن که می‌توان بدون برخورد به هرگونه خشکی آن را طی نمود، چند کیلومتر درازا دارد؟

طولانی‌ترین مسیر دریایی
طولانی‌ترین مسیر دریایی بدون توقف که پاکستان را به روسیه متصل می‌کند.

در سال ۲۰۱۲، یکی از کاربران ردیت به نام keploronlyknows (فقط کپلور می‌داند) نقشۀ بسیار جالبی از کل دنیا منتشر کرد که بر روی آن خطی از پاکستان به روسیه کشیده بود. این خط از اقیانوس‌های هند، اطلس و آرام عبور می‌کرد. او ادعا می‌کرد که این طولانی‌ترین خط مستقیم۱ است که می‌توان بدون برخورد به هرگونه خشکی آن را طی نمود. مشکل این‌جا بود که اثبات ریاضی چنین ادعایی بسیار دشوار است.


مقاله مرتبط: اثر عدم کرویت زمین: کوتاه‌ترین فاصله بین دو شهر دیگر یک خط مستقیم نیست!


هم‌اکنون، دو دانشمند در حوزۀ کامپیوتر به نام‌های Rohan Chabukswar از مرکز تحقیقات یونایتد تکنولوژی ایرلند، و Kushal Mukherjee از مرکز تحقیقات IBM در هند، به نوعی الگوریتم دست یافته‌اند که قادر است صحت این ادعا را بررسی کند. همان‌طور که گفتیم، اثبات ادعای بالا دشوار است، چرا که بررسی آن به صورت دستی سال‌ها زمان می‌برد. این دو محقق از روشی به نام شاخه و حد (branch and bound) استفاده کرده‌اند که بسیار سریع‌تر از حالت سنتی به جواب می‌رسد.

این الگوریتم مسیرهای مشابه را در داخل یک شاخه گروه‌بندی می‌کند و سپس هر یک از شاخه‌ها را در مقابل هم قرار داده و آن‌ها را ارزیابی می‌نماید. هرگاه الگوریتم بتواند موفقیت‌آمیزترین شاخۀ ممکن را از بین بقیه انتخاب کند، این شاخه را به چندین شاخۀ کوچک‌تر تفکیک کرده و دوباره فرآیند محاسباتی قبل را از اول انجام می‌دهد. این تکنیک تعداد محاسبات لازم برای تعیین نمودن درازترین مسیر دریایی مستقیم را به شدت کاهش می‌دهد.

پژوهشگران پس از انجام دادن محاسبات لازم به این نتیجه رسیدند که مسیر بین پاکستان تا روسیه، طولانی‌ترین مسیر مستقیم است که می‌توان بدون برخورد به خشکی آن را طی نمود.  این راه دریایی ۳۲,۰۸۹ کیلومتر طول دارد که فقط در حدود ۸ هزار کیلومتر از محیط زمین در استوا کم‌تر است.

طولانی ترین مسیر خشکی
طولانی‌ترین مسیر بدون توقفی که می‌توان روی خشکی طی کرد.

محققان به همین ترتیب، درازترین مسیر مستقیم بر روی خشکی را هم تعیین نمودند. این مسیر جینجیانگ چین را به ساگرس پرتغال وصل می‌کند و در حدود ۱۱,۲۳۹ کیلومتر طول دارد.


پی‌نوشت

۱. منظور از مستقیم، بدون توقف یا غیرمنقطع است. منظورمان خط راست نیست.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید