انتشار این مقاله


اسب‌ها چهره‌تان را به خاطر می‌سپارند

به اين نسبت كه در آخرين ديدار به آنها لبخند زده باشيد يا اخم كرده باشيد از دفعات بعد رفتارهاي متفاوت و معینی با شما خواهند داشت. پروفسور لنا پروپز و همکارانش از دانشگاه portsmouth انگلستان طى يك تحقيقي اعلام كردند كه اسبها به تصاوير انسان شاد و عصبانى بازتاب هاي متفاوتى مى دهند. آنها […]

به اين نسبت كه در آخرين ديدار به آنها لبخند زده باشيد يا اخم كرده باشيد از دفعات بعد رفتارهاي متفاوت و معینی با شما خواهند داشت.
پروفسور لنا پروپز و همکارانش از دانشگاه portsmouth انگلستان طى يك تحقيقي اعلام كردند كه اسبها به تصاوير انسان شاد و عصبانى بازتاب هاي متفاوتى مى دهند. آنها اخیراً در اين مورد تحقيقاتى انجام داده اند:  آيا اسب ها خاطرات ماندگار از افراد بر اساس حالات چهره آنها مى سازند يا خير.
ابتدا آنها عكس يكي از دو فرد شركت كننده در تحقيق را هم با حالت عصبانى و هم با حالت خندان به اسب ها نشان دادند.چند ساعت بعد هر كدام از اين اشخاص به صورت حضورى اين‌بار با يك صورت خنثي پيش اسب ها رفتند. به عنوان گروه شاهد به تعدادي از اسب ها هم افرادي متفاوت با عكس ها نشان داده شدند.

به خود افراد گفته نشده بود كه اسب ها اول كدام عكسشان را ديده اند. اين كار از آن جهت بود كه از علامت دادن هاي ناآگاهانه كه بر رفتار اسب تاثير مى گذارد جلوگيري شود چرا كه مشابه اين اتفاق در اوايل قرن بيستم براي اسبي به اسم Clever Hans كه با جواب دادن به معماهاي رياضي -که با سطح آسانى مطرح مى شدند-با كوبيدن سم هايش همه را شگفت زده كرده بود،افتاد.بعدها مشخص شد كه او در واقع به علامتهايي كه مربي اش ناخودآگاه از خود نشان مى داد پاسخ مى داده است.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

اسب‌ها معمولاً به حوادث و اتفاقات منفي با چشم چپ خود نگاه می‌كنند و به اتفاقات مثبت و خوشايند با چشم سمت راست خود. در اين مطالعه زماني‌كه به اسب‌ها عكس شخص با چهره اخمو نشان داده مى‌شد از چشم چپ خود استفاده می‌کردند همچنين رفتار‌هاي استرسى فراوانى
مانند خاراندن خود و خرناس كشيدن از خود نشان مى دادند. در مقايسه زمانيكه آنها شخصي را كه قبلاً چهره خندانش را در عكس به آنها نشان‌داده بودند را می‌دیدند بیشتر با چشم راست خود به او نگاه می‌کردند. به عبارت دیگر تیم تحقیقاتی دریافت که اسب‌ها آخرین حالت چهره فرد مورد نظر را به خاطر می‌سپارند.

گفته شده که بعضی از حیوانات دیگر از جمله گوسفند و ماهی نیز می‌توانند چهره افراد را به خاطر بسپارند زاغ‌های وحشی به مدت طولانی می‌توانند حس بیزاری نسبت به افرادی که با آنها بدرفتاری کرده‌اند یا به سایر زاغ‌ها یاد داده‌اند که با آنها بدرفتاری کننند را در ذهن خود نگه دارند.

هر چند دریافت حالت چهره و خاطره‌سازی از آن تنها در اسب‌ها دیده شده است پروفسور پروپز می‌گوید:این ویژگی را ما قبلاً در حیوانات دیگر مشاهده نکرده‌ایم. پس از گروه پریمات‌ها خانواده اسب‌ها است که گونه‌هایشان به حالات چهره‌ افراد توجه می‌کنند.با این‌حال تحقیقات گسترده‌تری لازم است تا وجود یا عدم وجود چنین ویژگی در سایر گروه‌ها و گونه‌ها نیز مشخص شود.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید