انتشار این مقاله


آیا اضافه کردن مالیات بر شکلات ما را سالم می‌سازد؟ بیایید بیش از حد شتابزده نباشیم

آیا قیمت‌های بالاتر باعث بهبود سلامتی خواهد شد یا خیر؟

پزشکان خواستار گسترش مالیات بر قند هستند تا شامل شیرینی و کیک شود، اما ما هنوز نمی‌دانیم که آیا قیمت‌های بالاتر باعث بهبود سلامتی خواهد شد یا خیر.

در اوایل ماه جاری، انگلستان، به دنبال چند کشور دیگر از جمله فرانسه، مکزیک و فنلاند، مالیات جدیدی برای نوشیدنی‌های شیرین وضع کرد. به عنوان مثال یک قوطی کوکاکولا در حال حاضر هشت پنس هزینه دارد، اگر چه بسیاری از برندها مانند ریبنا، ارن برو و لوکوزید، هماهنگ با خروش اینترنتی مقداری از قند خود را با شیرین‌کننده‌ها جایگزین کرده‌اند. اما جنگ رسمی علیه قاتل سفید در آنجا متوقف نمی‌شود.

در حال حاضر، یک گروه از پزشکان می‌گویند ما باید مالیات غذاهای شیرین مانند شکلات، قنادی، کیک و بیسکویت را شروع کنیم. این تیم از اطلاعاتی درباره عادت‎های خرید بیش از ۳۰۰۰۰ خانواده بریتانیایی استفاده کرد تا اتفاقات رخ داده در زمان افزایش قیمت شیرینی‌های شیرین و نوشیدنی‌های شیرین را مطالعه کنند. در هر دو مورد، افزایش قیمت ۱۰ درصدی سبب کاهش خرید ۷ درصدی می‌شود. به استدلال ریچارد اسمیت و همکارانش از دانشکده بهداشت و پزشکی استوایی لندن، از جایی که غذاهای سرپایی نسبت به رژیم غذایی ما مانند نوشیدنی‌ها قند دو برابری دارند، مالیات افزوده بر آن‌ها باعث کاهش مصرف بیشتری می‌شود.


مقاله مرتبط: آیا خوردن مواد قندی می‌تواند باعث ایجاد سردرد شود؟


با این حال روشن نیست که مالیات بر قند ما را به هدف واقعی برساند- کنترل کمرنگی که در حال گسترش است. تقریباً دو سوم از بزرگسالان بریتانیا در حال حاضر دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. اما ما در واقع نمی‌دانیم چرا.

قند بیش از حد در رژیم‌های غذایی ما تنها دلیل ممکن این افزایش وزن گسترده است- علل دیگر ممکن است چربی بیش از حد، مواد غذایی فرآوری شده، مجموع کالری و زندگی‌های با تحرک کم باشد.

ما ممکن است با انتخاب یک گروه غذایی خاص برای پرداخت مالیات و تحریم، بر یک نکته اشتباه تمرکز کنیم. شاید بهتر باشد تلاش بیشتری برای آموزش کودکان برای آشپزی انجام دهیم، مشوق مشارکت بیشتر در ورزش یا تغییر شهرهایمان برای کمک به مردم در گردش با دوچرخه سواری و پیاده روی باشیم. چه کسی می‌داند.

صحبت شیرین

تمایل دولت‌ها برای برانگیختن ما به سوی عادات غذایی سالم با اقداماتی نظیر ضد سیگار کشیدن موازی هستند، اما درک ما از این مشکلات در سطح یکسانی نیست. با این که شواهد ارتباط تنباکو و سرطان و بیماری قلبی بسیار محکم و مطمئن است، ولی علم تغذیه بر زمین لرزان و ناپایداری ایستاده است. بیشتر تحقیقات تغذیه شامل مطالعات مشاهداتی است که به جای این که مردم را به رژیم‌های مختلف راندوم کنند، فقط آن چه آن‌ها برای غذا انتخاب می‌کنند، ضبط می‌کنند و به شدت بر اساس تعصبات هستند. پس جای شگفتی نیست که توصیه‌های رژیم غذایی سال‌ها طول بکشد تا تغییر کنند.

برای چند دهه، حقیقت باور شده این بود که ریشه تمام رژیم‎های اشتباه چربی است، به ویژه چربی اشباع شده از گوشت قرمز و محصولات لبنی. به عنوان بخشی از این روایت، ما کلسترول را که یک ماده چربی در محصولات حیوانی است ممنوع می‌کنیم، تخم مرغ تقریباً قدغن بود. در حال حاضر ما می‌دانیم که کلسترول رژیم غذایی نسبت کمی در خون ما دارد. تخم مرغ‌ها را به رژیم غذایی برگردانید، همه چیز تبرئه شده است.

به طور مشابه، مدت‌ها به ما گفته شده است که کره را با روغن گیاهی عوض کنیم. اما برای چند دهه، اسپری‌های روغن گیاهی و غذاهای فرآوری شده مثل بیسکوییت‌ها مبتنی بر روغن‌های ترانس بودند. چیزی که ما اکنون فکر می‌کنیم که برای شریان‌های ما بدتر از چربی‌های اشباع است. بسیاری از این غذاها برای شکستن چربی‌های ترانس اصلاح شده‌اند، اما چیزی که شما را شگفت زده می‌کند این است که آیا بهتر است با مصرف کره هماهنگ باشید.

به نظر می‌رسد که شکر به عنوان دشمن بهداشت عمومی از چربی پیشی گرفته است، اما با توجه به تغیرات قبلی شاید دولت‌ها باید برای تغییر عادات غذایی ما تلاش کنند، آن هم زمانی که علم هنوز نا مشخص است و باید کمی محتاط‌تر باشند. حداقل باید قبل از گسترش دامنه مالیات افزوده بر قند، منتظر نتایج نخستین اقدامات آن باشیم.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید