انتشار این مقاله


شادی بی انتها

با کتاب جدیدی از اندرو متیوز، به‌نام «شادی بی انتها» همراه دکتر مجازی باشید.

در این بخش از سری مقالات دکتر مجازی، با کتاب Happiness Now اثر اندرو متیوز همراه شما هستیم. این کتاب از فلسفه‌ی زندگی، قانون‌های جهان، آداب معاشرت با دوستان و خانواده و راه‌های موفقیت سخن می‌گوید.


فلسفه‌ی شما

آیا عجیب نیست؟! همه به دنبال شادی هستند، ولی کجا می‌توانیم آن را پیدا کنیم؟

ما به دنیا می‌آییم، به مدرسه می‌رویم، در آنجا ریاضیات می‌خوانیم، در مورد هموگلوبین و رشته کوه هیمالیا اطلاعات کسب می‌کنیم ولی هیچ‌گاه شادبودن را یاد نمی‌گیریم. همیشه از خودم می‌پرسیدم: «چرا بعضی از مردم همیشه خوشحال هستند؟ آیا مردم شاد از سایر انسان‌ها باهوش‌ترند؟ یا فقط نگرانی را کاری بیهوده می‌دانند؟»

در کودکی عادت داشتم در مورد آینده خیال‌پردازی کنم و وقتی بزرگ شدم، از آن ناامید می‌شدم. به تدریج فهمیدم که زندگی سخت‌تر از آن است که به‌نظر می‌رسد. همیشه می‌خواستم بدانم که:
چرا بعضی از انسان‌ها زندگی پرهیجانی دارند؟
چرا سایر انسان‌ها از من خوشحال‌تر هستند؟

کتاب‌هایی در مورد رسیدن به شادی خواندم. در سمینار‌ها و سخنرانی‌ها شرکت کردم. سعی کردم روی آتش راه بروم! درباره‌ی فیلسوفان بزرگ تحقیق کردم و فهمیدم که آنان می‌توانند راه شادی را به من نشان دهند.

با گروهی از فیلسوفان یونانی که جزو فرقه‌ی «شک‌گرایی در دین» بودند آشنا شدم. آنان معتقد بودند: «برای این‌که ذهنی آرام و بی‌دغدغه داشته باشی، باید به چیزی باور نداشته باشی.» ولی چگونه می‌شود چیزی را باور نداشت؟
نوشته‌های سقراط و یکی از شاگردانش بنام گورگیاس را خواندم که چنین نوشته بود:

  • هیچ‌چیز در اصل وجود ندارد، بنا‌براین:
  • اگر چیزی وجود داشت، تو از آن بی‌خبر بودی، پس،
  • تو وجود نداری!

این اطلاعات به چه دردی می‌خورد؟! فرض کنید پلیس راه شما را متوقف کرده است و می‌گوید: «یک دلیل منطقی بگو تا تو را به‌خاطر سرعت زیاد جریمه نکنم» و شما به او بگویید: «تو وجود خارجی نداری!»

من دو مطلب را در مورد فیلسوفان متوجه شدم:

اغلب فیلسوفان واقعا خوشحال نبوده‌اند.
بیشتر فیلسوفان ریاضیدان بوده‌اند!

فلسفه‌ی روزمره

باید باور کنم که:
دو نوع فلسفه وجود دارد؛ نوع آکادمی و نوع شخصی روزمره که نوع دوم مهم‌تر است.
فلسفه‌ی شخصی روزمره، مربوط به چیزهایی است که باور دارید، مثل کار، پول، شکست، نگرانی، روابط دوستی، خانواده و آینده.

ما برای توصیف سختی‌های زندگی از این فلسفه استفاده می‌کنیم، طوری که زندگی‌مان را بر اساس آن بنا کرده‌ایم. به طور مثال، وقتی مردم می‌گویند:
همه‌ی اتفاقات دلیل خاصی دارند.
مصیبت‌ها همان فرصت‌های زندگی هستند.
همه‌ی مردم انسان‌های بدی هستند! (این یک نظر شخصی است!)

«فلسفه‌ی شخصی روزمره» به ما کمک می‌کند تا به اتفاقات و حوادث دنیا با دید دقیق‌تری بنگریم و گاهی دلیل تلاش یا تسلیم‌شدن ما نیز همین است.


مقاله‌ی مرتبط: به دنبال دلت باش؛ به صدای دل‌تان گوش کنید


انسان‌های شاد لزوماً باهوش، ثروتمند یا بااستعداد نیستند، بلکه فلسفه‌ای برای شاد‌زیستن دارند. این کتاب خلاصه‌ای از استراتژی‌های افراد شاد و با‌کفایت می‌باشد. بعضی از این روش‌ها به‌نظرتان آشنا می‌آید. لازم نیست همیشه اطلاعات جدید یاد بگیریم، بلکه باید اطلاعات قبلی را به خاطر بیاوریم.

اگر دچار آسیب روحی جدی هستید یا مشکل روانی دارید، این کتاب کمک چندانی به شما نمی‌کند، اما برای غلبه بر چالش‌های روزانه‌تان مفید واقع می‌شود.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید