انتشار این مقاله


چرا خلاص شدن از بوی سیر مشکل است؟

می‌توانید به دوست خود بگویید که یک غذای‌سیردار خورده است ، یک روز کامل بعد از اتفاق، حتی اگر او قسم بخورد که دوبار مسواک زده است!! زیرا سیر خرد‌شده‌ای که ما بطور معمول مصرف می‌کنیم ۴ماده گوگرد‌دار متسع می‌کند که سیستم بویایی ما به آنها حساس است. مقصر اصلی آلیل متیل سولفید می‌باشد، که آهسته […]

می‌توانید به دوست خود بگویید که یک غذای‌سیردار خورده است ، یک روز کامل بعد از اتفاق، حتی اگر او قسم بخورد که دوبار مسواک زده است!!
زیرا سیر خرد‌شده‌ای که ما بطور معمول مصرف می‌کنیم ۴ماده گوگرد‌دار متسع می‌کند که سیستم بویایی ما به آنها حساس است.

مقصر اصلی آلیل متیل سولفید می‌باشد، که آهسته تر از مواد دیگر متابولیزه می‌شود، که با غلظلت بالا برای مدت طولانی در بدن باقی می‌ماند. پس از مصرف سیر ترکیبات قوی آن در خون آزاد می‌شوند، و وقتی وارد ریه ها می‌شوند بخار می‌شوند. نتیجه‌ی آن بوی بد است!
پزشکان این پدیده را اولین بار در سال۱۹۳۶ کشف کردند. بیماری که بوسیله یک لوله‌ی تغذیه سوپ سیر داده‌شده بود، حتی پس از چند ساعت بوی سیر از دهانش می‌آمد، با اینکه حتی غذا با دهان او تماس پیدا نکرده بود.

شریل بارینگر، استاد علوم‌تغذیه از دانشگاه اوهایو و نویسنده مقاله‌ای در Journal of Food Science با‌ عنوان “چگونه غذاها با مواد سولفوردار واکنش می‌دهند؟” می‌گوید:۲۴ ساعت پس از مصرف سیر شما می‌توانید بوی آنرا احساس کنید.
بوی سیر با عرق کردن نیز متسع می‌شود زیرا مواد فرار از طریق منافذ بدن هم دفع می‌شوند.

بارینگر می‌گوید: برای کاهش مدت اثر این مواد، بعد از مصرف سیر می‌توانید از سیب یا نعناع خام استفاده کنید. ثابت شده است ترکیبات پلی فنولیک موجود در این مواد برای خنثی‌کردن ترکیبات سیر موثر ‌اند. خوردن شیر و یا جعفری همراه با غذا نیز برای این منظور موثر است، همچنین چای‌سبز و آب‌لیمو. اما استفاده از نخ دندان و مسواک زدن بسیار مهم است، زیرا اگر ذرات سیر در لابه‌لای دندان‌های شما باقی‌بماند بوی سیر ادامه خواهد داشت.

سینا پاکی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید