انتشار این مقاله


معرفی کتاب: کتاب اشباح ژاپنی

ارواح همه جا هستند؛ حتی در فولکلور ژاپن.

در زمان‌های قديم، مرد ثروتمندی به نام «اينامورايا گنسوك» در بخشی از كشور ژاپن به نام «تامبا» زندگی می‌كرد. گنسوك دختر بسيار زيبا و باهوشی به نام «اونسو» داشت كه او را براي تحصيل به مدرسه‌ای در شهر فرستاده بود. مدتی گذشت و اوسونو با يكی از خويشاوندان پدرش به نام «ناگارايا» ازدواج كرد و صاحب پسری شدند. اوسونو چهار سال پس از ازدواجش بیمار شد و مرد. نخستين شب بعد از خاكسپاری، پسرش نزد پدر آمد و گفت: «مادر برگشته و در اتاق خواب است».

همه‌ی ما گه‌گداری در اتاق‌های تاریک دور هم جمع شده‌ایم، داستان ارواح تعریف کرده‌ایم، ادای شجاعت یا ادای ترسیدن درآورده‌ایم، و از این تجربه لذت برده‌ایم.
پیشینه‌ی این قسم داستان‌های ترسناک به زمان‌هایی خیلی دورتر از ما و دوران مملو از فیلم‌های ترسناک‌مان برمی‌گردد، و در هر کشوری قصه‌های اجنه و اشباحی سینه به سینه نقل شده است که منعکس کننده‌ی بخشی از فرهنگ آن کشور است.
و وقتی پای افسانه‌ها و ارواح به میان می‌آید ژاپن یکی از غنی‌ترین این فرهنگ‌ها است. ردپای علاقه ی عمیق مردم ژاپن به مسائل ماوراءالطبیعی را می‌توان تا عصر حاضر لابه‌لای مانگاها و انیمه‌هایشان دنبال کرد. ژاپن به داشتن عجیب‌ترین مخلوقات پارانورمال (البته در افسانه هایش) مشهور است. تخیل در ژاپن حد و مرز نمی‌شناسد، و هر چه کمتر بتوانید با پیشینه‌ی فرهنگی مخلوقات عجیبش ارتباط برقرار کنید، ظرافت و زیبایی و البته محیرالعقول بودنشان بیشتر میخکوبتان می‌کند.
پاتریک لافکادیو هرن، که با نام ژاپنی کویزومی یاکومو نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ی آثاری درباره‌ی داستان‌های ارواح و افسانه‌های ژاپنی نوشته که جزء بهترین‌ها به شمار می‌آید. همچنین فیلم کوایدان به کارگردانی کوبایاشی، براساس کتابی از لافکادیو هرن ساخته شده است.
کتاب اشباح مجموعه‌ای از فولکلور ژاپنی است که خواندنش به اندازه‌ی تمام جلسه‌های احضار روحی که با دوستانتان ترتیب داده‌اید، لذت بخش است.

مشخصات کتاب

نام: کتاب اشباح ژاپنی

نویسنده: لافکادیو هرن

مترجم: مریم حسین نژاد

انتشارات بوتیمار

شماره‌ی کتاب‌شناسی ملی: ۳۹۰۲۸۵۱

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید