انتشار این مقاله


زمانی که معمایی را حل می‌کنید چه اتفاقی در مغز روی می‌دهد؟

به نظر می‌رسد که به پاسخ نزدیک شده‌ایم. یافتن پاسخ می‌تواند منجر به این شود که خود را در حالت حلّال مشکل تنظیم کنید!

زمانی که نبوغتان فوران می‌کند چه اتفاقی در مغز رخ می‌دهد؟ به نظر می‌رسد که به پاسخ نزدیک شده‌ایم. یافتن پاسخ می‌تواند منجر به این شود که خود را در حالت حلّال مشکل تنظیم کنید!

Martin Tik و همکارانش در دانشگاه علوم پزشکی وین اتریش از نوعی fMRI برای بررسی فعالیت مغزی ۲۹ فرد که معمای طراحی شده برای خلق لحظه‌ی «فهمیدم!» را حل کردند، استفاده نمودند. این معماها شامل سؤالاتی مانند یافتن کلمه‌ای که با سه کلمه‌ی دیگر مرتبط است، می‌شد.


مقاله مرتبط: چگونه دوپامین به شما می‌گوید که صبر کردن ارزشش را ندارد؟!


این اسکنر به اندازه‌ای حساس بود که می‌توانست کوچک‌ترین تغییرات را در فعالیت مغز افرادی که پازل حل می‌کردند، نشان دهد؛ حتی تغییراتی که در ساختارهای عمقی مانند مغز میانی (محل تولید هورمون دوپامین) رخ می‌دهد. در لحظه‌ی حل مسأله این قسمت از مغز بیشتر فعال است.

دوپامین باعث ایجاد حس خوب در ما می‌شود و بخش پاداش‌دهنده‌ی مغز است. پس علت اینکه هنگام حل مسأله انقدر خوشحال می‌شویم همین است!

اسکن مغز همچنین آشکار کرد که قشر پره‌فرونتال نیز در این لحظات روشن می‌شود. این ناحیه از مغز مسئول تصمیم‌گیری است و می‌توان به دستگاه‌های تحریکی آن را تحریک کرد.


مقاله مرتبط: دانشمندان مکانیسم مهار افکار ناخواسته را شناسایی کردند


Tik اکنون روی کشف نوع تحریکی که برای خلق لحظه‌ی «آها!» لازم است، کار می‌کند. این نوع از تحریک علاوه بر این که می‌تواند برای افراد سالم مفید باشد، برای کمک به افرادی که دارای مشکلات روان‌پزشکی هستند نیز کمک‌کننده خواهد بود.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید