انتشار این مقاله


احتمال زنده ماندن بعد از تیر خوردن با ابزار جدید محاسبه می‌شود

در دهه‌های اخیر تعداد موارد آسیب به مغز در اثر صدمات ناشی از تیرخوردگی افزایش یافته است. و جراحات ناشی از تیر‌خوردگی یکی از علل اصلی مرگ تروماتیک در آمریکا است. بنابر تحقیقات جدید، دانشمندان روش جدیدی به نام SPIN را برای پیش بینی احتمال زنده ماندن فرد پس از جراحت تیر اندازی به‌کار می‌برند. محققان در […]

در دهه‌های اخیر تعداد موارد آسیب به مغز در اثر صدمات ناشی از تیرخوردگی افزایش یافته است. و جراحات ناشی از تیر‌خوردگی یکی از علل اصلی مرگ تروماتیک در آمریکا است.

بنابر تحقیقات جدید، دانشمندان روش جدیدی به نام SPIN را برای پیش بینی احتمال زنده ماندن فرد پس از جراحت تیر اندازی به‌کار می‌برند. محققان در این روش به تمام فاکتورهای موثر در زنده ماندن فرد پس از جراحت توجه می‌کنند. یک‌بار دقیقا بعد از تروما، و دیگری ۶ ماه پس از آن.

امتیاز بندی SPIN در ۹۶ درصد موارد پیش بینی درستی داشت

در این مطالعه آمار کلی زنده ماندن بیماران ۴۲ درصد بود و به طور کلی زنان ۷۲ درصد شانس زنده‌ماندن بیشتری داشتند که دلایل آن مشخص نیست.

امتیاز بندی SPIN از ۴ تا ۵۲ است و فردی که امتیاز بیشتری داشته باشد شانس زنده ماندن بیشتری دارد. افرادی با امتیاز ۱۶ و زیر آن شانس زنده ماندن نداشتند. مواردی که عامل جراحت خود بیمار بود ۸۰ درصد آمار مرگ بیشتری داشتند که به طور کلی بیشتر خودکشی‌ها را شامل می‌شد.

از میان عوامل مختلف در محاسبه احتمال زنده ماندن فرد، دو مورد پاسخ مردمک به نور و پاسخ فرد به محرک حائز اهمیت بودند.

تاثیر آسیب ناشی از جراحت بر مغز چقدر است؟

انجمن جراحان مغز و اعصاب آمریکا گزارش کرده‌است که ترومای مغز در ۹۰ درصد کل مواقع کشنده‌ بوده، و حتی قبل از رسیدن بیمار به بیمارستان باعث مرگ می‌شود.

برای مجروحانی که از مرگ ناشی از خودِ جراحت نجات پیدا می‌کنند، همیشه احتمال ۵۰ درصدی مرگ بر اثر تروما پس از جراحی و احتمال ۵۰ درصدی عوارض خطرناک مثل تشنج وجود دارد.

محمد رضا وطن‌خواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید