انتشار این مقاله


دروغگویی در کودکان خبر از هوش آن‌‏‏ها می‎دهد

دوروغ‎گویی ناپسند است اما باید بدانید که در کودکان این عمل به ظاهر ناپسند نشان دهنده‎ی باهوش بودن کودک خواهد بود.

دروغ‎گویی عمل زشتی بوده و نباید آن را انجام داد، موافقید؟!

مشخص شده است که دروغ‎گویی آنقدرها هم از نظر مردم زشت و ناشایست نیست! در جامعه‎ی امروزی، مردم دروغ‎گویی را ناپسند شمرده و معتقدند که افراد دروغ‎گو قابل اعتماد نبوده و اغلب سعی در سواستفاده از دیگران دارند. قطعا هیچ فردی از شنیدن دروغ خوشحال نمی‎شود؛ به خصوص اگر فرد دروغ‎گو دوست یا شریک زندگی فرد باشد. اما همیشه دروغ‎گویان افراد بدی نبوده و در واقع ممکن است افراد دروغ‎گو بسیار باهوش‎تر و حتی موفق‎تر از افرادی باشند که نسبت به آنان کمتر دروغ می‎گویند!

در ادامه به مواردی درباره‎ی دروغ می‎پردازیم:

دروغگویی در کودکان می‎تواند نشانه‎ای برای موفقیت‎های آینده باشد

اغلب والدین از این‎که فرزندانشان دروغ بگویند متنفرند اما تحقیقات اخیر نشان‎داده است که همین دروغ گفتن می‎تواند نشانه‎ای برای موفقیت در آینده باشد. تحقیق انجام شده بر روی کودکان در دانشگاه تورنتو نشان داد که کودکانی که به طور موثرتری دروغ می‎گویند، در آینده موفق‎تر خواهند بود. تصور این‎که تمامی دروغ‎ها ناپسند هستند بسیار وسوسه انگیز می‎تواند باشد اما باید بدانید که دروغ یک کودک نشان از باهوش بودن اوست چراکه این هوش است که به فرد کمک میکند تا نسبت به شرایط بین گفتن دروغ و افشای حقیقت یکی را انتخاب کند، بنابراین اگر کودک در سنین پایین‎تر شروع به دروغ گفتن کند نشان‎دهنده‎ی باهوش‎تر بودن اوست.

گفتن دروغ همچنین باعث می‎شود که بخش اجرایی مغز کودک پیشرفت کرده و بهتر کار کند که این پیشرفت به کودکان این توانایی را می‎دهد تا با دانستن حقیقت آن را فاش نکرده و با دروغ گفتن به دنبال راه‎حل دیگری برای مشکل خود باشند.

تحقیق دکتر کنگ لی نشان داد که دروغ‎گویی در کودکان می‎تواند به این معنا باشد که در آینده این افراد می‎توانند به عنوان بانکدار یا سیاست‎مدار برگزیده شوند. البته این به این معنی نیست که شما فرزندی دروغ‎گو بزرگ کرده و تحویل جامعه بدهید! بلکه تنها مهم است که بدانید دروغ‎گویی همیشه ناپسند نیست ، مخصوصا اگر کودک دروغ بگوید!


مقاله‎ی مرتبط: شیر مادر چه تأثیری بر هوش کودک دارد؟


دروغ‎ها بخشی از جامعه را تشکیل می‎دهند

آیای شما خود را فردی دروغ‎گو می‎دانید؟ بیشتر افراد خود را فردی راست‎گو و بی‎غرض تصور می‎کنند اما پروفسور بلا د پالو معتقد است که هیچ‎کس نمی‎تواند سه هفته از زندگی خود را بدون ذره‎ای دروغ گفتن بگذراند! درست فهمیدید! هیچ‎کس! هرسال پروفسور شاگردان خود را با دروغ نگفتن در طی سه هفته می‎آزماید و هرسال متوجه می‎شود که هیچ‎کس نمی‎تواند از پس این کار بربیاید! اما چرا؟

پروفسور می‎گوید:

دروغ‎های روزانه درواقع بخشی از اساس زندگی اجتماعی هستند.

درحالی که بعضی دروغ‎ها خودخواهانه و ماهرانه می‎باشند، بیشتر آن‎ها فقط برای رهایی از شرایط آزاردهنده و ناخوشایند و یا برای محافظت از غرور افرادی که دوستشان دارید به کار می‎روند.

آیا شما می‎توانید ۳ هفته از دوران زندگی خود را بدون دروغ گفتن بگذرانید؟

این طور به نظر می‎رسد که دروغ بخشی از زندگی اجتماعی را تشکیل می‎دهد اما مهم‎ترین چیز تشخیص دادن تفاوت‎های دروغ‎های مختلف است. از آن ‎جایی که یک دروغ مصلحتی می‎تواند برای روابط شما مفید واقع شود، سواستفاده کردن از دیگران و کلک زدن به آن‎ها برای رسیدن به اهداف خود کاریست که باید به شدت از آن دوری کنید.

با این حال دانشگاه بن-گورین طی مطالعه‎ای نشان داد که افراد معمولا تصمیمات خودخواهانه‎ای در شرایط نامعلوم و مبهم می‎گیرند. به عنوان مثال مردم در شرایطی که به آن‎ها نسبت به مقدار عدد پول می‎دهند، بیشتر علاقه‎مندند تا دروغ گفته و عددهارا تغییر دهند .

در طی آزمایشی محققان از داوطلبان خواستند که به صفحه‎ی کامپیوتر با دقت نگاه کنند. بر روی صفحه ۶ تاس درحال چرخش بودند و از داوطلبان خواسته شده بود که عدد تاسی را که نزدیک هدف مشخص افتاده است را بگویند با این شرط که افراد به نسبت عدد گفته شده پول دریافت خواهند کرد. پس هرچه عدد بیشتر، پول دریافتی نیز بیشتر خواهد بود.

افراد تحت شرایطی خاص، به نفع خود دروغ‎های کوچکی می‎گویند همان طور که محققان بعد از بررسی نتایج متوجه شدند بیشتر داوطلبان عدد تاس مورد نظر را بیشتر گفته تا پول بیشتری دریافت کنند. ممکن است این عمل به نظر حیله‎گری باشد اما باید بدانید افراد هنگامی که خودشان این کار را انجام می‎دهند هرگز آن را به عنوان تقلب کردن یا حیله‎گری در نظر نمی‎گیرند چراکه شرایط مبهم و نامعلوم به مردم اجازه می‎دهد تا رفتار و عملکرد خود را معتبر و قانونی به‎حساب بیاورند.

دوروغ‎گویی


مقاله‎ی مرتبط: چرا فریب و تقلب بخشی از زندگی انسان هاست؟!


شال شالوی می‎گوید:

افراد همیشه نسبت به شرایط برخی قوانین را تا حدی تغییر می‎دهند که تصویر صادق خودشان خدشه دار نشود!هرچه شرایط مبهم‎تر باشد، مردم بیشتر دوست دارند تا حقایق را آن طور که خودشان می‏خواهند ببینند بدین معنا که با مبهم‎تر شدن شرایط، افراد حقایق را بیشتر در جهت منافع خود خواهند دید.

تمام این تحقیقات نشان می‎دهد که دروغ‎ بخش جدانشدنی زندگی افراد بوده و همیشه معنی بد و ناپسندی ندارد. دروغگویی در کودکان نشان دهنده‎ی موفقیت آن‎ها در آینده بوده و بیشتر نوجوانان برای افزایش موفقیت خود مخصوصا تحت شرایط مبهم، دروغ‎های کوچکی می‎گویند. البته قابل ذکر است که همه‎ی افراد باید از دروغ‎گویی پاتولوژیکی (بیمارگونه) دوری کنند.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید