انتشار این مقاله


شاید پرش ذهن چندان هم بد نباشد!

شاید خیالبافی در حین جلسات لزوما بد هم نباشد! حتی ممکن است نشانه‌ای باشد از این که واقعا هوشمند و خلاق هستید.

شاید خیالبافی در حین جلسات لزوما بد هم نباشد! حتی ممکن است نشانه‌ای باشد از این که واقعا هوشمند و خلاق هستید.

اریک شوماخر، استاد روانشناسی دانشکده فنی گرجستان، می‌گوید:

ظرفیت مغز افراد دارای مغز کارامد بیشتر از آن است که بتوانند سرگردانی را از آن حذف کنند.

شوماخر و همکارانش در مطالعه‌ای الگوهای مغز بیش از ۱۰۰ نفر را در حالی که به دستگاه MRI وصل بودند، اندازه گیری کردند. شرکت‌کنندگان باید به مدت پنج دقیقه تمرکز خود را روی نقطه‌ای ثابت نگه می‌داشتند. آن‌‌ها بخش‌هایی از مغز را که در این حین هماهنگ با هم کار می‌کردند، شناسایی کردند.

مناطق مربتط مغز درباره‌ی اینکه کدام بخش‌های مغز در طی بیداری و خواب هماهنگ هستند، اطلاعاتی را در اختیار قرار می‌دهد. جالب اینکه الگوهای مشابه مغزی که در این حالت‌ها اندازه گیری شده‌اند، در مهارت‌های شناختی مختلف مرتبط هستند.

تیم داده‌ها را با تست‌های میزان هوش و خلاقیت شرکت‌کنندگان مقایسه کرد. آن‌ها همچنین پرسشنامه‌ای را درباره‌ی میزان سردرگمی روزانه پر کردند.

در افراد دارای بیشتر خیالبافی، توانایی هوشی و خلاقیتی و توانایی سیستم مغزی ثبت شده توسط MRI نیز بالاتر بود.


مقاله مرتبط:افراد مبتلا به اوتیسم از خلاقیت بالاتری برخوردارند


به عقیده‌ی عموم مردم سرگردانی ذهن خوب نیست، شما می‌خواهید تمرکز کنید اما نمی‌توانید. اما این اطلاعات نشان می‌دهند که این عقیده همیشه صحیح نیست. شاید این افراد مغز کارامدتری داشته باشند.

افزایش کارامدی به معنای ظرفیت بیشتر برای فکر کردن است و مغز ممکن است هنگام انجام وظایف آسان، سرگردان شود و پرش داشته باشد.

چگونه می‌توانید ادعا کنید که مغزتان کارامد است؟

 یک سرنخ این است که در صورت لزوم می‌توانید از مکالمات و یا وظایف خارج شوید و سپس بدون از دست دادن نکات یا گام‌های مهم، به حالت طبیعی بازگردید.

مثال این یافته‌ها را می‌توان به پروفسوری جستجو کرد که نبوغ زیادی دارد، اما غرق در دنیای خودش، گاهی اوقات به محیط اطرافش بی‌توجه است. یا کودکان دبستانی که نسبت به سطح کلاس خود از لحاظ ذهنی بسیار جلوتر هستند.

daydreaming in school

در حالی که شاید یادگیری چیز جدید برای دوستانشان پنج دقیقه زمان می‌برد، اما آن‌ها همان چیز را در یک دقیقه فرا می‌گیرند و سپس شروع به خیال‌پردازی می‌کنند.


مقاله مرتبط:۷ راه برای کاهش حواس پرتی و افزایش تمرکز


البته تفاوت‌های فردی مهم مانند انگیزه یا قصد فرد برای تمرکز بر روی یک کار خاص نیز نباید نادیده گرفته شوند!

 

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید