انتشار این مقاله


بین میزان هوش و مصرف الکل ارتباط وجود دارد

مصرف میزان بالای نوشیدنی‌های الکلی و شراب با ضریب هوشی (آی کیو) پایین مرتبط است. افراد دارای ضریب هوشی بالا تمایل به مصرف نوشیدنی‌های الکلی ندارند.

تحقیقات نشان می‌دهند مصرف میزان بالای نوشیدنی‌های الکلی و شراب با ضریب هوشی (آی کیو) پایین مرتبط است. افراد دارای ضریب هوشی بالا تمایل به مصرف نوشیدنی‌های الکلی ندارند.

این نتایج از بررسی ۴۹۳۲۱ سرباز سوئدی از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۱ بدست آمده است. از آن‌ها تست ضریب هوشی (IQ) گرفته شده و درمورد میزان مصرف الکل‌شان سوال شده است.
هر چه ضریب هوشی پایین‌تر بود مصرف نوشیدنی‌های الکلی و شراب آن‌ها بیش‌تر بود. در این مطالعه  مشخص نبود که دقیقا چگونه ضریب هوشی با مصرف الکل ارتباط دارد. با این حال، احتمال دارد آی کیو پایین‌تر با وضعیت اجتماعی پایین‌تر و مشکلات احساسی ارتباط داشته باشد که هردوی این‌ها ممکن است منجر به مصرف میزان بالای الکل شود.

نویسندگان مطالعه دریافتند که براساس اندازه‌گیری میزان آی کیو و مصرف الکل مردان بالغ سوئدی، آی کیو پایین با مصرف بالای نوشیدنی‌های الکلی و شراب مرتبط است.
افراد دارای آی کیو بالا تمایل به سلامتی دارند. یکی از توضیحات پیشنهادی درمورد ارتباط هوش و سلامتی این است که مهارت‌های شناختی احتمال انتخاب سبک زندگی سالم را افزایش می‌دهد. مشخص شده است که مهارت‌های انتخابی با چندین رفتار مرتبط با سلامتی از جمله سیگار کشیدن، مصرف غذا و فعالیت‌های بدنی ارتباط دارد.

مطالعات قبلی نیز ارتباط بین مصرف الکل و شراب را با ضریب هوشی پایین نشان می‌دهند. با این حال، در این مطالعه افراد با ضریب هوشی بالا نیز بودند که مصرف میزان بالای نوشیدنی‌های الکلی داشتند. این نتایج مطابق با این واقعیت است که افراد دارای هوش بالاتر نیز بیش‌تر احتمال دارد مواد مخدر مصرف کنند. این می‌تواند به این دلیل باشد که افراد باهوش به راحتی خسته می‌شوند. در عین حال، به سمت سبک زندگی سالم‌تر سوق می‌یابند.

این مطالعه در ژورنال Alcoholism: Clinical and Experimental Research منتشر شده است.


بیشتر بخوانید:

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید