انتشار این مقاله


آیا افراد زیبا هوش بالاتری دارند؟

روانشناسان دریافته‌اند که افراد جذاب‌تر، باهوش‌تر نیز می‌باشند.

روانشناسان دریافته‌اند که افراد جذاب‌تر، باهوش‌تر نیز می‌باشند. مطالعه‌ای نشان می‌دهد افراد جذاب ممکن است ۱۴ درصد از همسالان غیرجذاب خود باهوش‌تر باشند. IQ پسر بچه‌های جذاب ۱۳.۶ نمره از از همسالان غیرجذابشان بیش‌تر است. در عین حال، IQ دختر بچه‌ها ۱۱.۴ نمره بیش‌تر است. این تفاوت هوش متوسط و بالا می‌باشد. همچنین شواهدی وجود دارد که ارتباط بین هوش و ظاهر خوب در مردان کمی قوی‌تر است. نتایج حاصل داده‌های مربوط به ۱۷۴۱۹ کودک در UK می‌باشد که از ۱۹۵۸ تحت پیگیری اند. همچنین این یافته‌ها با تصور مردم از افراد جذاب‌تر همخوانی دارند. مردم به‌طور ناخودآگاه فرض می‌کنند که افراد خوش‌چهره‌تر باهوش‌تر هستند.


مقالۀ مرتبط: چرا افراد باهوش تمایل به تنهایی دارند؟


این بخشی از آنچه هست که روانشناسان آن را “اثر هاله‌ای” می‌نامند؛ ذهن می‌پندارد که آنچه زیباست، خوب است. مردم حس می‌کنند که افرادی که از نظر فیزیکی جذاب هستند نسبت به افراد غیرجذاب فیزیکی باهوش‌تر هستند. در حالی که اغلب محققان این تصور را به عنوان “بایاس” یا ” کلیشه”‌ای رد می‌کنند. محققان استدلال می‌کنند که مردم این تصور را دارند زیرا افراد زیبا واقعا باهوش‌تر می‌باشند.

این مطالعه طرز فکر اینکه افراد خوش‌تیپ هوش کم‌تری دارند را رد و باطل می‌کند. در واقع، کاملا برعکس می‌باشد.همچنین نویسندگان هشدار دادند که این یافته‌ها نباید به عنوان مبنایی برای برتری و فرق‌گذاری و یا تبعیض استفاده شوند. این مباحثه که افراد زیبا باهوش‌تر هستند، صرفا علمی است و مبنایی برای چگونگی رفتار و قضاوت دیگران نیست.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید