انتشار این مقاله


چرا افراد باهوش تمایل به تنهایی دارند؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که افراد باهوش هر چقدر بیش‌تر با دوستان خود اجتماعی شوند، از زندگی خود کم‌تر راضی هستند.

ثابت شده است که افراد با هوش بالا یک استثنای شگفت‌انگیز از قانون معمول می‌باشند. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که افراد باهوش هر چقدر بیش‌تر با دوستان خود اجتماعی شوند، از زندگی خود کم‌تر راضی هستند و تمایل به تنهایی دارند. این یافته‌ها ایده‌ی پذیرفته‌شده‌ای را که بیان دارد اجتماعی شدن به طور کلی مردم را خوشحال‌تر می‌کند، با چالش مواجه کرده است. ممکن است برای بعضی از افراد – مخصوصا افراد دارای هوش بالا- اجتماعی شدن، رضایت از زندگی‌شان را افزایش ندهد.

مطالعه‌ای طولانی‌مدت بزرگسالان بین سنین ۱۸ تا ۲۸ سال را تحت بررسی قرار داد و به انبوه جمعیت و رضایت مردم از زندگی توجه داشت. نتایج نشان داد، به طور کلی افرادی که در مناطق کم جمعیت زندگی می‌کردند، رضایت بیش‌تری از زندگی داشتند.


مقالۀ مرتبط: ۷ نشانۀ جالب باهوش بودن


نویسندگان توضیح دادند:

ساکنان مناطق روستایی و شهرهای کوچک نسبت به حومه‌نشینان شادتر هستند، حومه‌نشینان نیز از ساکنان شهرهای مرکزی کوچک شادتر هستند و این‌ها نیز به نوبه‌ی خود از ساکنان شهرهای مرکزی بزرگ‌ شادتر می‌باشند.

همچنین نتایج نشان دادند که اکثر مردم هرچقدر بیش‌تر اجتماعی باشند، بیش‌تر شادترند! استثنا برای افراد با هوش بالا می‌باشد.

توضیح این است که باهوش‌ها بیش‌تر بر روی پروژه‌ها و اهداف بلندمدت تمرکز می‌کنند. اجتماعی شدن ممکن است باعث حواس‌پرتی از اینگونه پروژه‌های رضایت‌بخش طولانی‌مدت شود.


مقالۀ مرتبط: مغز افراد باهوش چگونه کار می‌کند؟


نویسندگان توضیح تکاملی برای اینکه چرا افراد باهوش ممکن است تلقی کنند که اجتماعی شدن آن‌ها را به اندازه‌ی سایر مردم شاد نمی‌کند، ارائه دادند. ایده‌ این است که هوش بالاتر به افراد باهوش اجازه می‌دهد تا بهتر با دنیای مدرن سازگار شوند. نژاد بشری دیگر گونه‌ی شکارچی جمع‌کننده نیست که نیاز داشته باشد با گروه‌های اجتماعی ارتباط نزدیک داشته باشد. افراد باهوش بهتر قادرند با شیوه‌های زندگی جدید و کم جمع‌گرا سازگار شوند. شما ممکن است هر چیزی درمورد توضیح تکاملی فکر کنید، این ایده‌ها بسیار جذاب هستند.

این مطالعه در British Journal of Psychology منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید