انتشار این مقاله


۱۱ جمله‌ای که افراد باهوش به کار نمی‌برند

افراد دارای هوش هیجانی می‌دانند که جملات خاص دارای قدرت ویژه‌ای هستند.

افراد دارای هوش هیجانی می‌دانند که جملات خاص دارای قدرت ویژه‌ای هستند. این جملات توانایی بی‌نظیری در بد جلوه دادن شما دارند، حتی زمانی‌که کلمات حقیقت و درست باشند. بدتر از همه این است که وقتی به زبان آورده شدند دیگر قابل برگشت نیستند. منظورمان از این جملات اشتباهات کوچک لفظی، جوک‌های ناخوشایند یا مسائل نادرست و دروغین سیاسی نیست؛ این‌ها تنها روش‌هایی نیستند که باعث می‌شوند بد به نظر برسید.

این عبارات اغلب ظریف و دقیق هستند و باعث می‌شوند بی‌کفایت و بدون اعتماد به نفس به نظر برسید، که بیش‌ترین آسیب را می‌رساند. مهم نیست چقدر استعداد دارید یا چه کاری انجام می‌دهید، عبارات خاصی وجود دارند که مستقیما نظر مردم را درموردتان تغییر می‌دهند و می‌توانند تا همیشه شما را در دیدی منفی قرار دهند. این عبارات دارای بار منفی بسیاری هستند که می‌توانند در کوتاه‌مدت به حرفه و مقام‌تان لطمه بزنند.


بیشتر بخوانید: مغز افراد باهوش چگونه کار می‌کند؟


۱. منصفانه نیست

همه می‌دانند که زندگی عادلانه نیست! بیان “منصفانه نیست” نشان می‌دهد که فکر می‌کنید زندگی منصفانه است و این شما را نابالغ و بی‌تجربه نشان می‌دهد. اگر نمی‌خواهید که بد جلوه کنید، به حقایق پایبند باشید و سازنده و سودمند بمانید.

۲. راهش همان است که همیشه انجام می‌شود

تغییرات تکنولوژی به سرعت در حال وقوع است، به‌طوری که یک فرایند شش ماهه هم می‌تواند منسوخ شود. گفتن “راهش همان است که همیشه انجام می‌شود” نه تنها شما را تنبل و مخالف در برابر تغییرات نشان می‌دهد، بلکه می‌تواند باعث شود که رئیس‌تان تعجب کند که چرا خودتان سعی نکرده‌اید روشی توسعه دهید.

۳. مشکلی نیست

وقتی کسی از شما انجام کاری را می‌خواهد و یا بابت انجام کاری تشکر می‌کند و شما می‌گویید “مشکلی نیست”، اشاره به این دارید که درخواست آن‌ها باید مشکل بوده باشد. این باعث می‌شود احساس کنند که کاری را بر شما تحمیل کرده‌اند. به جای آن، به افراد نشان دهید که از انجام کارتان خوشحال هستید. جملاتی مانند “خواهش می‌کنم” یا “انجام این کار باعث خوشحالیه” به‌ کار ببرید. این تغییر و تفاوتی نامحسوس در زبان است اما تاثیر بزرگی روی افراد دارد.

۴. فکر کنم/این ممکن است ایده احمقانه‌ای باشد/می‌خواهم سوال مسخره‌ای بپرسم

این عبارات بسیار منفعل در یک لحظه اعتبار شما را از بین می‌برند. حتی اگر به دنبال ایده‌ای خوب به کار برده باشید. این‌ها نشان می‌دهند که فاقد اعتماد به نفس هستید که باعث می‌شود مردم فکر کنند به دلیل کمبود اعتماد به نفس صحبت می‌کنید.
بدترین منتقد خود نباشید! اگر نسبت به آنچه می‌گویید اعتمادی نداشته باشید، بقیه هم نخواهند داشت. اگر واقعا چیزی را نمی‌دانید، بگویید “در حال حاضر اطلاعات ندارم، اما دریافته و به شما بر خواهم گشت”

۵. فقط یک دقیقه طول خواهد کشید

گفتن” فقط یک دقیقه طول می‌کشد” توانایی‌هایتان را تضعیف کرده و این تصور را ایجاد می‌کند که شما در کارها عجول هستید. به استثنای اینکه به معنای واقعی بتوانید کار را در ۶۰ ثانیه کاملا تمام کنید، می‌توانید آزادانه بگویید که زیاد طول نخواهد کشید، اما سعی نکنید این طور نشان دهید که کار می‌تواند زودتر از زمان واقعی که می‌تواند تمام شود، به پایان برسد.

۶. سعی خواهم کرد

درست مانند کلمه‌ی “فکر می‌کنم”، “سعی می‌کنم” نیز در تردید و فاقد اعتماد به نفس بودن‌تان را در داشتن توانایی برای انجام کار را نشان می‌دهد. توانایی‌ها و ظرفیت‌تان را به‌طور کامل بپذیرید. اگر از شما درخواست انجام کاری شود، یا متعهد به انجامش شوید یا گزینه‌ی دیگری پیشنهاد دهید، اما نگویید که سعی خواهید کرد زیرا به نظر می‌رسد برای کارهای سخت سعی نخواهید کرد.

۷. او تنبل/بی‌کفایت/نادان است

هیچ پیشرفتی در پست و بی‌اعتبار کردن همکارتان وجود ندارد. اگر گفته‌ی شما درست باشد، همه نیز آن را از قبل می‌دانند، بنابراین نیازی به اشاره و تاکید نیست. اگر گفته‌تان درست نباشد، شما کسی خواهید شد که نادان به نظر می‌رسد.
همیشه در تمامی محل‌های کار افراد بی‌کفایت و بی‌ادب خواهد بود و خوشبختانه همه می‌دانند که چه کسانی هستند. اگر قدرت لازم برای کمک به اصلاح و بهتر کردنشان یا اخراج کردنشان ندارید، با پخش بی‌لیاقتی آن‌ها نیز چیزی بدست نخواهید آورد. اعلان بی‌کفایتی همکارتان به معنای تلاشی بی‌اعتبار برای بهتر نشان دادن خودتان است. این کارتان به خودتان برگشته و باعث می‌شود همکارانتان دید منفی نسبت به شما داشته باشند.

۸. این جزء شغل (مسئولیت) من نیست

این جمله‌ی طعنه‌آمیز باعث می‌شود اینطور به نظر برسید که تمایل دارید فقط در مقابل دستمزدی که می‌گیرید کار انجام دهید، که اگر می‌خواهید امنیت شغلی داشته باشید، چیز خوبی نمی‌باشد.
اگر رئیس‌تان از شما انجام کاری را بخواهد که احساس کنید مناسب موقعیت و وظیفه شما نیست (جز اینکه از نظر اخلاقی نامناسب باشد)، بهترین حرکت این است که کار را مشتاقانه تمام کنید. بعدا، با رئیس‌تان درباره‌ی نقش خود در شرکت و اینکه شرح وظایفات نیاز به تغییر دارد، صحبت کنید. این نشان می‌دهد که از کوته‌فکر به نظر رسیدن اجتناب می‌کنید. همچنین شما و رئیس‌تان را قادر می‌سازد تا درک طولانی‌مدتی از آنچه باید و نباید انجام دهید، داشته باشید.

۹. تقصیر من نیست

قبول نکردن گناه خود هرگز ایده‌ی خوبی نیست. جوابگو باشید. اگر نقشی -مهم نیست که چقدر کم باشد- در هر آنچه که منجر به خطا شده است، بپذیرید. اگر نه، موضوع را توضیح دهید، توضیحی بی‌طرف از آنچه رخ داده است. به حقایق پایبند باشید و اجازه دهید رئیس و همکارانتان خودشان تصمیم بگیرند که چه کسی مقصر است.
لحظه‌ای که شروع به اشاره با انگشت شست خود می‌کنید، لحظه‌ای است که مردم شروع به دیدن شما به عنوان فردی فاقد جوابگویی و مسئولیت برای اعمال خود می‌کنند. این مردم را عصبی می‌کند. برخی از کار با شما اجتناب می‌کنند و سایرین ابتدا حمله‌ور می‌شوند و زمانی‌که کاری اشتباه پیش رفت، شما را مقصر می‌دانند.

۱۰. نمی‌توانم

“نمی‌توانم” خواهر پیچیده‌ی “تقصیر من نیست” می‌باشد. مردم دوست ندارند “نمی‌توانم” بشنوند زیرا فکر می‌کنند به معنای “نخواهم بود” است. بیان “نمی‌توانم” نشان می‌دهد که شما تمایلی به انجام آنچه منجر به اتمام کار می‌شود ندارید.
اگر واقعا به خاطر نداشتن توانایی‌های ضروری نمی‌توانید کاری را انجام دهید، باید یک راه حل جایگزین پیشنهاد دهید. به جای گفتن آنچه نمی‌توانید انجام دهید، آنچه می‌توانید انجام دهید را بگویید. برای مثال، به جای اینکه بگویید ” نمی‌توانم شب تا دیر وقت بمانم”، بگویید “می‌توانم فردا صبح زود بیایم” ویا به جای “نمی‌توانم این اعداد را تحلیل کنم”، بگویید “هنوز نمی‌دانم که چگونه این نوع تحلیل را انجام دهم. آیا کسی هست که بتواند بهم نشان دهد تا بتوانم دفعه‌ی بعدی خودم انجام دهم؟”.

۱۱. از این کار متنفرم

آخرین چیزی که هر فردی بخواهد در محل کار خود بشنود، شکایت کسی از نفرتش نسبت به شغلش می‌باشد. این شما را فردی منفی معرفی می‌کند و روحیه گروه را پایین می‌آورد. کارفرمایان سریعا ناظرانی را برای افرادی که روحیه گروه را پایین می‌آورند مشخص می‌کنند و می‌دانند که جایگزین‌های مشتاق گوشه‌ای منتظرند.

حذف این عبارات از واژه‌نامه‌ی خود سودمند خواهد بود. جلوی خودتان را بگیرید تا زمانی‌که به کار نبردنشان به عادت تبدیل شود.


بیشتر بخوانید: ۱۳ دلیل علمی که نشان می‌دهد باهوش‌تر از آن‌چه تصور می‌کنید هستید!


آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید