انتشار این مقاله


چه رابطه‌ای بین هوش و الگوی خواب وجود دارد؟

افراد باهوش‌ “جغدان شب” اند. شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانند و صبح‌ها دیر بیدار می‌شوند.

مطالعات نشان می‌دهند افراد باهوش‌تر “جغدان شب” اند. شب‌ها تا دیروقت بیدار می‌مانند و صبح‌ها دیر بیدار می‌شوند. همچنین، کودکانی که شب‌ها دیر می‌خوابند بیش‌تر احتمال دارد تا به افراد بالغ باهوش رشد یابند.

این نتایج حاصل بررسی عادت‌های خواب ۲۰ هزار و ۷۴۵ نوجوان آمریکایی می‌باشد. روانشناسان دریافته‌اند که در طول هفته افراد “بسیار کند ذهن” به‌طور متوسط شب‎‌ها ۱۱:۴۱ به تخت‌خواب می‌روند و صبح‌ها ۷:۲۰ بیدار می‌شوند. در مقابل، افراد “بسیار باهوش و تیز” شب‌ها ۱۲:۲۹ به تخت‌خواب می‌روند و صبح‌ها ۷:۵۲ بیدار می‌شوند. در آخر هفته، تفاوت‌ها بیش‌تر هم می‌شوند.

افراد “بسیار کند ذهن” به‌طور متوسط ۰۰:۳۵ ، افراد “کند ذهن” ۰۱:۰۳، افراد “نرمال” ۰۱:۱۳، افراد “باهوش” ۰۱:۲۵ و افراد “بسیار باهوش” ۰۱:۴۴ به تخت‌خواب خود می‌روند.

به خاطر داشته باشید همه‌ی این ساعات مربوط به نوجوانان می‌باشند که به خواب بیش‌تری نیاز دارند. زمان معادل برای بزرگسالان در آخر هفته احتمالا زودتر نیز خواهد بود. برای یک بزرگسال بعد از ساعت ۱۱ شب به تخت‌خواب رفتن و بعد از ۸ صبح بیدار شدن می‌تواند به معنای بیش‌تر فرد شب بودن باشد!

توضیح تکاملی

توضیح ارتباط بین IQ و الگوی خواب ممکن است به گذشته‌ی تکاملی ما برگردد. اجدادمان به‌طور کلی زود بیدار می‌شدند و زود نیز می‌خوابیدند. دکتر Satoshi Kanazawa، نویسنده‌ی مطالعه، فکر می‌کند که تا دیر وقت بیدار ماندن “داستانی تکاملی” می‌باشد. بنابراین، دیر خوابیدن مدرن‌تر و درنتیجه هوشمندانه‌تر می‌باشد.
این توضیح بسیار بحث‌برانگیز می‌باشد، اما با این حال، این ارتباط بین IQ و دیر خوابیدن وجود دارد.

این مطالعه در ژورنال Personality and Individual Difference منتشر شده است.


بیشتر بخوانید:

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید