انتشار این مقاله


آیا موسیقی خلاقیت را افزایش می‌دهد؟

دیدگاه محبوبی که می‌گوید موسیقی خلاقیت را افزایش می‌دهد، توسط محققان مخالف آن به چالش کشیده‌ شده است.

دیدگاه محبوبی که می‌گوید موسیقی خلاقیت را افزایش می‌دهد، توسط محققان مخالف آن به چالش کشیده‌ شده است.
روانشناسان از دانشگاه مرکزی لانکاشایر، دانشگاه گاول در سوئد و دانشگاه لنکستر، تأثیر موسیقی پس‌زمینه بر عملکرد افراد را با ارائه تست‌های بینشی کلامی که خلاقیت را فعال می‌کنند، بررسی کردند.
آن‌ها متوجه شدند موسیقی پس‌زمینه به طور قابل توجهی توانایی تکمیل تست‌های خلاقیت کلامی افراد را کاهش می‌دهد، اما سر و صدای مشابه آنچه در کتابخانه وجود دارد تاثیری روی عملکرد شرکت‌کننده‌ها ندارد.

به عنوان مثال به یک شرکت‌کننده سه کلمه (به عنوان مثال dress, dial, flower) نشان داده شد، این شرکت‌کننده باید کلمه‌ای پیدا می‌کرد که با این کلمات ترکیب شده و مرکبی معنی‌دار بسازد (در این مثال، sun با آن کلمات ترکیب شده و sundress, sundial, sunflower درست می‌کرد.)

سه آزمایش تمرین کلامی، در محیط‌های آرام و یا در مواجهه با صداهای زیر، در این تحقیق استفاده شد:

  • موسیقی پس‌زمینه با اشعار خارجی (ناآشنا)
  • موسیقی بی‌کلام
  • موسیقی با اشعار آشنا

دکتر نیل مک‌لاچی از دانشگاه لنکستر گفت:

ما شواهدی قوی از تضعیف عملکرد در هنگام پخش موسیقی در مقایسه با شرایطی که محیط ساکت بود، پیدا کردیم. ممکن است به این دلیل باشد که موسیقی حافظه کاری کلامی را مختل می‌کند.


مقاله مرتبط: موسیقی چگونه مغز را به یادگیری تشویق می‌کند


سومین آزمایش (مواجهه با موسیقی با اشعار آشنا)، صرف نظر از این که موسیقی موجب بهتر شدن خلق می‌شد یا نه، شرکت‌کننده‌ها از آن خوششان می‌آمد یا نه، حتی اینکه شرکت‌کننده‌ها صرفا با آن درس می‌خواندند، موجب کاهش خلاقیت می‌شد.

با این حال، تفاوت معناداری در عملکرد تست‌های کلامی بین شرایط آرام و با سر و صدای کتابخانه‌ای وجود نداشت.
محققان می گویند دلیلش این است که سر و صدای کتابخانه یک “حالت پایدار” است که مزاحمت ایجاد نمی‌کند.

به عنوان سخن نهایی، یافته‌هایی که به دست آمده دیدگاه محبوبی را که می‌گفت، موسیقی خلاقیت را افزایش می‌دهد، به چالش کشیده و به جای آن نشان می‌دهد که موسیقی، صرف نظر از وجود محتوای معنایی (بی‌کلام، اشعار آشنا یا اشعار ناآشنا)، عملکرد خلاقانه را در حل مساله مختل می‌کند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید