انتشار این مقاله


موسیقی چگونه مغز را به یادگیری تشویق می‌کند

انسانها از زمان های بسیار دور به خلق، گوش فرا سپردن و رقص همراه با آثار موسیقی پرداخته‌اند؛ و این هنر به راحتی می‌تواند حالات روحی ما را تسکین بخشیده یا ارتقا دهد. مطالعه جدید نشان می‌دهد چه چیزی باعث ارتباط اثرات موسیقی در مغز شده و اثرات موسیقی چگونه با فرآیندهای شناختی، خصوصا یادگیری، […]

انسانها از زمان های بسیار دور به خلق، گوش فرا سپردن و رقص همراه با آثار موسیقی پرداخته‌اند؛ و این هنر به راحتی می‌تواند حالات روحی ما را تسکین بخشیده یا ارتقا دهد. مطالعه جدید نشان می‌دهد چه چیزی باعث ارتباط اثرات موسیقی در مغز شده و اثرات موسیقی چگونه با فرآیندهای شناختی، خصوصا یادگیری، مرتبط هستند.


موسیقی و یادگیریمحققان دریافتند موسیقی یک پاداش بسیار قوی است که می‌تواند مغز را برای عملکرد بهتر تشویق کند.


در سالهای اخیر، محققان علاقه‌ی بیشتری به یافتن پاسخ این پرسش که چگونه گوش دادن به موسیقی می‌تواند به طرق بسیاری، برای ما مفید واقع شود، نشان داده‌اند.

برای نمونه، مطالعاتی مانند این مطالعه که Medical News Today در بهار قبل آن را پوشش داد، نشان می‌دهند افراد مبتلا به آلزایمر که با اضطراب و دیگر حالات استرس زا مواجه می‌شوند، در زمان گوش دادن به موسیقی، راحت‌تر با این وضعیت مقابله می‌کنند.

حتی گوش دادن به انواع مشخصی از موسیقی ممکن است ادراک و نحوه نگرش ما به وضعیتها را تغییر دهد. بطوریکه موسیقی شاد می‌تواند به افزایش قدرت خلاقیت ما کمک کند.


بیشتر بخوانید: دیدن جهان از طریق موسیقی


در مطالعه جدیدی که در نشریه PNAS منتشر شده‌است، محققان دانشگاه McGill کانادا نشان داده‌اند ما می‌توانیم از موسیقی برای فعال کردن مرکز پاداش مغز استفاده کرده و به تشویق یادگیری در یک مدل پیشگویی خطا، بپردازیم.

محققان اذعان دارند: “با اینکه بسیاری از مولفان پیشنهاد داده‌اند که حالات روحی شدید و لذت موسیقی از انتظارات، پیشگویی‌ها، و پیامدهای آنان حاصل می‌شود، شواهد مستقیم برای تایید این فرضیه وجود نداشته‌است.”

موسیقی بعنوان یک پاداش که “از یادگیری حمایت می‌کند”

تیم مطالعاتی این بررسی را بر روی ۲۰ شرکت کننده که در سنین بین ۱۸ تا ۲۷ سال قرار داشته و در یک مطالعه پاداش موسیقی شرکت می‌کردند، انجام داد. هر شخص باید یک مجموعه از رنگها و جهت‌ها را انتخاب می‌کرد، و هر ترکیب با احتمال مختلف از شنیدن موسیقی دلنشین یا ناخوشایند همراه بود.

پس از تعدادی تکرار، شرکت کنندگان این مورد را که برای افزایش شانس دسترسی به پاداش موسیقایی خوشایند باید کدام ترکیب را انتخاب کنند، آموختند.

زمانیکه داوطلبان در این مطالعه شرکت داشتند، محققان از MRI عملکردی برای اندازه گیری فعالیت مغزی آنها استفاده کردند. سپس با بهره گیری از یک الگوریتم خاص، تفاوت میان چگونگی انتظار شرکت کنندگان برای دریافت پاداش خود و تعداد دفعاتی که عملا آن را دریافت کردند، محاسبه کردند.

با بررسی بیشتر این داده‌ها توسط اسکنهای MRI عملکردی، تیم دریافت پیش بینی‌های درست با فعالیت افزایش یافته در منطقه‌ای مغز تحت عنوان هسته اکومبنس همراه بود. مطابق نتایج مطالعات پیشین، هسته اکومبنس با تجربه‌ی لذت در زمان گوش دادن به موسیقی مرتبط است.

این نتایج نشان می‌دهد موسیقی به خودی خود، یک پاداش قابل قبول بوده و می‌تواند انگیزه کافی برای مغز بمنظور یادگیری اطلاعات جدید که اجازه دسترسی به این منبع لذت را به آسانی صادر می‌کند، فراهم آورد.

علاوه بر این، شرکت کنندگانی که ترکیب درست را یافته و پیش بینی‌های صحیحی که با افزایش فعالیت هسته اکومبنس در هر مرتبه همراه بود، انجام دادند، پیشرفت یادگیری بیشتری در طول مطالعه از خود نشان دادند.

Benjamin Gold، مولف ارشد مطالعه می‌گوید: “این مطالعه به فهم ما از اینکه چگونه محرک ناچیزی مانند موسیقی باعث فعال شدن مراکز لذت در مغز ما می‌شود، می‌افزاید.”

“نتایج ما نشان می‌دهد وقایع موسیقایی می‌تواند خطاهای پیش بینی پاداش مدلسازی شده‌ی رسمی را مانند آنهایی که در پاداشهای قوی مانند غذا یا پول مشاهده می‌شود، ایجاد کند؛ و این سیگنالها از یادگیری حمایت می‌کنند. این، شامل فرآیند پیش بینی است که نقشی گسترده‌تر از باور پیشین در پاداش و لذت ایفا می‌کند.”

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید