انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۴۹)

شبیه‌سازی کهکشان‌ها آنقدر دقیق شده است که اکنون از مدل‌ها برای پیش‌بینی واقعیت‌ها استفاده می‌کنیم!


۲۵ می تا ۱ ژوئن ۲۰۱۸


بالاخره شبیه سازی کهکشان ها با واقعیت تطابق پیدا کرده است

نمایی از شبکه‌ی کیهانی امروزی در پهنای 300 میلیون سال نوری که توسط IllustrisTNG مدل‌سازی شده است. کهکشان‌ها (طلایی) گاز (سفید) را منفجر کرده‌اند. TNG COLLABORATION
نمایی از شبکه‌ی کیهانی امروزی در پهنای ۳۰۰ میلیون سال نوری که توسط IllustrisTNG مدل‌سازی شده است. کهکشان‌ها (طلایی) گاز (سفید) را منفجر کرده‌اند. TNG COLLABORATION

دهه‌هاست که دانشمندان تلاش می‌کنند شکل‌گیری تریلیون‌ها کهکشان را از ابر برخاسته پس از بیگ بنگ شبیه سازی کنند. با این حال، در چند سال اخیر، به لطف کامپیوترهای سریع و الگوریتم‌های بهتر، شبیه‌سازی‌ها نتایجی به دست می‌دهند که هم جزئیات دقیق کهکشان‌ها را دارند، و هم در کل توزیع ماده و شکل آن‌ها را نشان می‌دهند. با پیشرفت جهان‌های قلابی، نقش آن‌ها هم در حال تغییر است. دهه‌ها بود که جریان اطلاعات یک طرفه، از ستاره‌شناسان به مدل‌سازان می‌رسید تا آن‌ها مدل‌هایشان را به کهکشان‌های واقعی نزدیک‌تر کنند. اکنون، این جریان عکس شده است و مدل‌ها به ستاره‌شناسان کمک می‌کنند.

صخره‌ی مرجانی بزرگ در طول ۳۰ هزار سال گذشته، پنج بار مرگ را ملاقات کرده است

این روزها مرجان‌های صخره‌ی بزرگ استرالیا در حال تطابق با افزایش دمای آب دریا هستند. SCIENCE SOURCE
این روزها مرجان‌های صخره‌ی بزرگ استرالیا در حال تطابق با افزایش دمای آب دریا هستند. SCIENCE SOURCE

۱۳ هزار سال پیش، همزمان با پایان آخرین عصر یخبندان، کل رشته‌های ضخره‌ی مرجانی بزرگ استرالیا از بین رفت. بالا رفتن سطح آب دریا سطح بزرگ‌ترین مجموعه‌‌ی مرجانی جهان را با رسوبات سرزمین‌هایی که جدیداً به زیر آب رفته بودند، پوشاند و نور خورشید مورد نیاز را از آن‌ها دریغ کرد. صخره خودش را بازیابی کرد ولی این کار صدها تا هزاران سال به طول انجامید. بر اساس مطالعات جدید، این تجربه‌ی نزدیک به مرگ و رستاخیر، فقط یک بار اتفاق نیافتاده و دانشمندان مرزهای جابه‌جایی آن را در طول دوران‌های زمین‌شناسی شناسایی کرده‌اند. این داستان تکراری در طول ۳۰ هزار سال گذشته، پنج بار اتفاق افتاده و شاید هم‌اکنون ما در حال تجربه‌ی ششمی باشیم.

آیا مراجع آکادمیک آمریکا متجاوزان جنسی را اخراج خواهند کرد؟

Marcia McNutt، رئیس آکادمی ملی علوم آمریکا، خواستار اخراج کسانی است که مرتکب آزار جنسی می‌شوند. STEPHEN VOSS
Marcia McNutt، رئیس آکادمی ملی علوم آمریکا، خواستار اخراج کسانی است که مرتکب آزار جنسی می‌شوند. STEPHEN VOSS

با انتقادهای عمومی از چندین مورد آزار جنسی در رده‌های بالا، رؤسای آکادمی‌های ملی علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا، هفته‌ی پیش اعلام کردند که شاید با تبیین سیاست‌های جدید، به مراکز معتبر اجازه داده شود تا اعضایی را که مرتکب آزار جنسی یا دیگر شیوه‌های بدرفتاری می‌شوند، از کار برکنار کنند. اعضای این آکادمی‌ها، که هم به عنوان انجمن‌های افتخاری و همچنین مشاوران دولت آمریکا شناخته می‌شوند، توسط اعضای کنونی به صورت مادام‌العمر جذب می‌شوند، و در حال حاضر، روندی برای حذف آن‌ها، مثلاً به خاطر آزار جنسی وجود ندارد.

شناساگر ماده‌ی تاریک، بعد از یک سال، هنوز دست خالی است

آزمایش زیر زمینی XENON1T باید نسبت به ماده تاریک فوق حساس باشد. XENON
آزمایش زیر زمینی XENON1T باید نسبت به ماده تاریک فوق حساس باشد. XENON

بزرگ‌ترین آزمایش دنیا با هدف شناسایی ذرات کلان با برهمکنش ضعیف (WIMPs) پس از یک سال جمع‌آوری اطلاعات نتیجه‌ای در بر نداشت. XENON1T در ۱.۴ کیلومتری عمق زمین، در آزمایشگاه ملی گران ساسو در ایتالیا واقع شده است. این آزمایش در جستجوی فلاش‌های ریز نوری بود که باید هنگام برخورد WIMPها (کاندید محبوب ماده‌ی تاریک که فکر می‌کنیم ۸۵ درصد ماده‌ی عالم را تشکیل داده باشد) با اتم‌ها در مایع سرد ۱,۳۰۰ کیلوگرمی زنون، به وجود بیاید. روز بیست و هشتم می، محققان همکاری XENON1T، به صورت همزمان در گران ساسو و آزمایشگاه فیزیک-ذره‌ای اروپا (سِرن) در ژنو سوئیس، اعلام کردند که چنین فلاش‌هایی شناسایی نشده است. اطلاعات به‌دست آمده پیشنهاد می‌کند که WIMPها (اگر وجود داشته باشند)، ضعیف‌تر از چیزی که قبلاً فکر می‌کردیم با ماده‌ی معمولی برهمکنش می‌کنند.

میلیون‌ها دلار برای ساخت واکسن ویروس نیپا

دو شرکت بیوتکنولوژی در آمریکا میلیون‌ها دلار سرمایه برای توسعه‌ی واکسن ویروس نادر ولی کشنده‌ی نیپا دریافت کردند. سازمان بهداشت جهانی، این عفونت منتقل شونده از طریق خفاش‌های میوه (.Pteropus spp) را در اولویت‌های تحقیق و توسعه قرار داده است. بیست و چهارم می، ابتکارهای ائتلاف آماده‌باش اپیدمیک (ابتکار چند میلیون دلاری برای توسعه و ذخیره‌ی واکسن‎ها) اعلام کرد که ۲۵ میلیون دلار به دو شرکت Profectus BioSciences و Emergent BioSolutions خواهد داد. در حال حاضر هیج واکسن مورد تأییدی برای درمان ویروس نیپا که ۷۵ درصد قربانیان خود را می‌کشد، وجود ندارد. در همین ماه، یک شیوع در جنوب هند حداقل ۱۰ نفر را به کشتن داد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید