انتشار این مقاله


برخی سلول‌های بنیادی خونی بهتر از دیگر سلول‌ها هستند

اگر برخی سلول‌های بنیادی خونی از انجام وظیفه خود بازمانند در اینصورت سلول‌های دیگری ضعف آنها را جبران می‌کنند.

روزانه در بدن شما نزدیک ۱۰ میلیازد گلبول‌سفید که با نام کلی سلول‌های ایمنی بدن می‌شناسیم‌شان، تولید می‌شود. طبق تحقیق USC سلول‌های بنیادی که در مجله EMBO Reports منتشر شد گفته‌شده است که اگر برخی سلول‌های بنیادی خونی از انجام وظیفه خود بازمانند در اینصورت سلول‌های دیگری ضعف آنها را جبران کرده و سلول‌های بنیادی جدیدی به عنوان جایگزین سلول‌های آسیب دیده تولید می‌کنند.

لیزا نویان و سایر همکارانش در آزمایشگاه دانشگاه Rong Lu این موضوع را با ردیابی سلول‌های بنیادی تولید شده در مغز استخوان موش‌ها مشاهده کردند. برای ایجاد لیبل‌هایی جهت ردیابی، محققان قطعه‌ی کد ژنتیکی متمایزی به هر یک از سلول‌های بنیادی تولید شده اختصاص دادند. سلول‌های خونی در طول تکمیل دوره تمایز خود نهایتاً به یکی از دو دسته سلول‌های ایمنی B یا T تبدیل می‌شوند.

برای بررسی سهم و نقش هر کدام از سلول‌های بنیادی لیبل شده محققان تعدادی پیوند سلول مغز استخوانی در موش‌ها انجام دادند. موش‌ها ترکیبی از دو دسته سلول بنیادی دریافت کردند که شامل سلول‌های بنیادی نرمال خون و سلول‌های بنیادی دارای نقص با نوعی جهش ژنتیکی که مانع از تبدیل شدنشان به دسته T یا B  یا هر دو شده می‌شد.


بیشتر بخوانید: 


دانشمندان مشاهده کردند که سلول‌های نرمال کمبود و نقص سلول‌های دچار جهش را جبران می‌کردند. زمانیکه سلول‌های نرمال به همراه سلول‌های B ناقص کاشته می‌شدند در حقیقت این سلول‌های نرمال با بیشتر تولید کردن سلول‌های B کمبودش را جبران کرده و سبب برقراری تعادل سلول‌های B می‌شدند. و زمانی که سلولهای نرمال به همراه هر دو گروه سلول ناقص کشت می‌شدند این سلول‌ها با افزایش تولید هر دو سلول کمبودشان را جبران می‌کردند تا در حالت کلی سیستم ایمنی متعادل بماند.

به علاوه دانشمندان مشاهده کردند که تنها دسته خاصی از سلول‌های خونی که تعدادشان هم کم است بیشترین فعالیت را داشتند. تعداد این سلول‌های بنیادی کلیدی در موش پذیرنده مورد آزمایش به دلیل وجود میزان بالای سلول‌های ناقص به طور چشمگیری زیاد شد همچنین این سلول‌ها تکثیر بالای خود را حتی با منتقل شدن به  یک موش دیگر ادامه دادند. این تولید بالای سلول‌ها سبب بروز تغییراتی در فعالیت ژنی موش‌ها شد که نتیجتاً توانایی آن‌ها را برای جبران نقص‌ انواعی از سلول‌های خونی افزایش داد. دکتر Lu می‌گوید:

این توانایی سلول‌های بنیادی برای جبران سبب بروز انعطاف پذیری درسیستم خونی می‌شود یه عبارتی نقص‌های موجود جبران می‌شوند و برخی فرآیند ها از جمله فرآیند پیری،مرحله اولیه برخی سرطان‌های خونی و آسیب پس از پیوند استخوان را به تعویق می‌اندازند. با فهم و بهره برداری از این ویژگی سلول‌های بنیادی ما می‌توانیم درمان‌هایی برای دامنه گسترده‌ای از بیماری ها تنظیم کنیم.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید