انتشار این مقاله


دندان لق

زمانی که یک فرد به سنین بلوغ می‌رسد، یک دندان لق دیگر یک اتفاقی عادی نیست.

یک دندان لق در یک کودک اغلب به یک مرحله مهیج از رشد اشاره می‌کند. با این حال، زمانی که یک فرد به سنین بلوغ می‌رسد، یک دندان شل دیگر یک اتفاق عادی نیست.

ممکن است بزرگسالان هنگامی که متوجه دندان‌های آزاد می‌شوند به وحشت بیفتند. دندان‌های بزرگسالی دائم هستند و برای طول عمر طراحی شده‌اند. برخی علل دندان لق در بزرگسالان بی‌خطر هستند. برخی دیگر به مراقبت یک متخصص دندان‌پزشکی برای نجات دندان، حذف آن، یا تعویض آن با یک ایمپلنت یا پل نیاز دارند.

علل دندان شل در بزرگسالان

عوامل زیر اغلب در لق بودن یک یا چند دندان مقصر هستند:

بیماری لثه

بیماری التهاب و عفونت لثه ها که همچنین به عنوان پریودنتیت شناخته می‌شود، معمولا توسط عادت های بهداشتی نامناسب دندان ایجاد می‌شود. مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها در ایالات‌متحده گزارش می‌دهد که نیمی از افراد بالغ در سن ۳۰سالگی یا مسن‌تر، بیماری لثه دارند.

هنگامی که مسواک و نخ دندان زدن پلاک را حذف نمی‌کنند، بیماری‌های لثه می‌تواند ایجاد شود. پلاک حاوی باکتری است و به دندان می‌چسبد و در طول زمان سخت می‌شود تا حدی که فقط یک متخصص بهداشت دندان می‌تواند آن را از بین ببرد. پلاک سخت شده، که به عنوان تارتار شناخته می‌شود، باعث می‌شود که لثه ها از دندان‌ها جدا شوند و شکافی ایجاد کنند که ممکن است عفونی شود.

در طول زمان، این فرآیند می‌تواند استخوان و بافت پشتیبان دندان را بشکند و باعث شود که دندان لق شود.

علایم دیگر بیماری‌های لثه عبارتند از:

  • لثه هایی که نرم، سرخ، دردناک و یا متورم هستند
  • لثه هاییکه هنگام مسواک زدن خون آزاد می‌کنند
  • پسرفت لثه
  • تغییر در نحوه اتصال دندانها به هم

هر گونه نشانه‌ای از بیماری لثه‌ای باید هر چه زودتر توسط یک دندان‌پزشک بررسی شود. تشخیص اولیه و درمان می‌تواند از، از دست دادن دندان جلوگیری کند.

بارداری

سطح بالا آمده استروژن و پروژسترون در دوران بارداری می‌تواند بر استخوان‌ها و بافت‌های داخل دهان تاثیر بگذارد. داشتن مقدار بیشتر این هورمون‌ها می‌تواند پریودنشیوم را تغییر دهد که مجموعه‌ای از استخوان‌ها و رباط‌ها است که از دندان‌ها حمایت می‌کنند و آن‌ها را در جای خود نگه می‌دارند. زمانی که پریودنشیوم تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد، ممکن است یک یا چند دندان لق شده باشد.

تغییرات در این بخش بدن بعد از بارداری حل می‌شود و دلیل نگرانی محسوب نمی‌شود. با این حال، هر کسی که درد یا دندان لق را در دوران بارداری تجربه می‌کند، باید یک دندان‌پزشک را ببیند تا بیماری لثه و دیگر مشکلات سلامت دهانی اش را کنترل کند. در حقیقت، به دلیل ارتباط احتمالی بین بیماری‌های لثه و تولد زودرس، افراد باردار تشویق می‌شوندکه دندان پزشکان را به طور منظم ببینند.

آسیب به دندان

دندان‌های سالم قوی هستند اما ضربه به صورت و یا یک تصادف اتومبیل می‌تواند به دندان‌ها وبافت اطراف آسیب برساند. نتیجه ممکن است خرد یا شل شدن دندان باشد.


مقاله مرتبط: حساسیت دندان‎ها؛ علل و راه‎های درمانی


به طور مشابه، قفل کردن دندان‌ها در هنگام فشار در شب می‌تواند بافت راخراب کرده و دندان را شل کند.

بسیاری از مردم از عادت‌های بد آن‌ها آگاه نیستند تا زمانی که درد فک را حس کنند. یک دندان‌پزشک ممکن است بتواند مشکل را قبل از آسیب دیدن دندان تشخیص دهد.

هر کسی که مظنون به آسیب‌دیدگی باشد، باید هر چه زودتر یک دندان‌پزشک را ببیند. آسیب‌های ورزشی، تصادفات و افتادن از ارتفاع می‌تواند باعث آسیب دندانی شود.

پوکی استخوان

یک بیماری است که باعث می‌شود استخوان‌ها ضعیف و متخلخل شوند. در نتیجه، حتی کوچک‌ترین ضربه ای می‌تواند منجر به شکستگی استخوان شود. در حالی که پوکی استخوان عموما بر ستون فقرات، باسن و مچ دست تاثیر می‌گذارد، همچنین می‌تواند به استخوان‌های آرواره که از دندان‌ها محافظت می‌کند آسیب بزند.

اگر استخوان‌های آرواره کم‌تر فشرده شود، ممکن است دندان‌ها شل شوند و بیفتند. موسسه ملی بهداشت در آمریکا نیز ارتباط احتمالی بین پوکی استخوان و افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های لثه را گزارش می‌کند.

داروهای خاصی که برای درمان پوکی استخوان استفاده می‌شود، می‌تواند باعث مشکلات سلامتی دندان‌پزشکی شود، اگرچه این امر غیر معمول است. در موارد نادر، داروهایی به نام bisphosphonates که به درمان آسیب‌های استخوان کمک می‌کنند، می‌توانند منجر به دندان‌های شل شوند. این به عنوان استئونکروز (osteonecrosis) فک شناخته می‌شود.

نویسندگان یک مطالعه اشاره کرده‌اند که استئونکروز به ندرت در افرادی رخ می‌دهد که بیوفسفونات‌ها را به شکل قرص مصرف می‌کنند، اما این شرایط ممکن است در افرادی که این دارو را به صورت داخل وریدی تزریق می‌کنند، ایجاد شود.

تروما و جراحی مانندکشیدن دندان نیز می‌توانند موجب استئونکروز شوند.

پیشگیری

همیشه نمی توان از دندان‌های شل شده جلوگیری کرد، اما یک فرد می‌تواند برای کاهش خطر ، گام‌هایی را بردارد. توصیه‌هایی برای سلامتی دندان و لثه:

  • دو بار دندان‌ها را به طور کامل مسواک زدن
  • یکبار نخ دندان کشیدن
  • خودداری از سیگار کشیدن
  • هر بار که توصیه می‌شود به معاینه عمومی و پاکسازی دندان رسیدگی شود
  • داشتن یک محافظ دهان مناسب به هنگام بازی کردن
  • استفاده از bite splint
  • سوال از دکتر درباره کلسیم و مکمل ویتامین D برای کمک به جلوگیری از پوکی استخوان
  • دیابت را تحت کنترل نگه نگه داشتن؛ چون دیابت عامل ریسک ابتلا به بیماری‌های لثه است
  • آگاهی از داروهایی که ممکن است بر دندان‌ها تاثیر بگذارند

گزینه‌های درمان برای یک دندان لق

طیف وسیعی از درمانها می‌تواند کمک کننده باشد، و بهترین گزینه به علت سستی بستگی دارد. درمان شامل موارد زیر است:

  • مقیاس گذاری و رنده کردن ریشه. این یک نوع روش تمیز کردن عمیق است که می‌تواند درمان کرده و به جلوگیری از بیماری لثه کمک کند.
  • داروها یا دهانشویه ها می‌توانند به لثه‌های آلوده برای التیام و مبارزه با باکتری در دهان کمک کنند.
  • جراحی. هدف از این کار حذف بافتلثه و استخوان است که به وسیله بیماری لثه‌ای آسیب‌دیده اند.
  • پیوند استخوان. اینها می‌توانند به بازسازی استخوان از دست رفته در بیماری‌های لثه کمک کنند.
  • پیوند با بافت نرم. هم چنین به پیوند لثه نیز مشهور است و می‌تواند از لثه اضافی یا از دست دادن دندان در افراد مبتلا به بیماری‌های لثه جلوگیری کند.
  • وسائل دندان مانند. bite splint این می‌تواند آسیب ناشی ازخرد کردن را کاهش دهد و ممکن است به دهان کمک کند تا بعد از عمل جراحی دندان التیام یابد.
  • درمان دیابت. درمان مناسب در این مورد برای سلامت دندان حائز اهمیت است.

اگر دندان تکان می‌خورد، یک دندان‌پزشک می‌تواند لبخند را به شما بازگرداند با:

  • یک پل دندان‌پزشکی. این نوع تاج بر روی دندان‌های هر دو طرف دندان از دست رفته قرار می‌گیرد. نتیجه یک پل بین دو دندان سالم است که با یک عضو مصنوعی به جای آن که از دست رفته باشد، متصل است.
  • یک ایمپلنت دهانی. شامل یک دندان مصنوعی و ریشه است که به استخوان فک متصل است.

در حالی که این گزینه‌ها موثر هستند، درمان علت اساسی از دست دادن دندان و برداشتن هر گام دیگری برای جلوگیری از آسیب بیشتر ضروری است.

چشم‌انداز

برای بزرگسالان، یک دندان لق می‌تواند هشدار دهنده باشد. با این حال، گاهی اوقات، دندان می‌تواندحفظ شود به خصوص وقتی که مشکل زود تشخیص داده شود. اگر دندان بیفتد یا باید برداشته شود، تعدادی از روش‌های ترمیمی می‌تواند ظاهر یک دندان طبیعی را ایجاد کند.

امین موسوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید