انتشار این مقاله


داروهای لاغری (۸): هیدروکسی کات

هیدروکسیکات یکی از چندین داروی متداول لاغری است.

در تلاش جهت کاهش وزن اضافی، بسیاری از مردم به مکمل‌ها به چشم راهی سریع و آسان برای لاغری می‌نگرند. مکمل‌های لاغری، از جمله قرص هیدروکسی کات مدعی ایجاد اثرات شگرف در مدت زمانی کوتاه می‌باشند. اگرچه، نه فقط در مورد هیدروکسی کات، بلکه درباره‌ی هر نوع مکملی دیگر باید ابتدا به این سؤال پاسخ داد که آیا مؤثر است؟ ما در این مقاله نگاهی داریم بر اثرات قرص لاغری هیدروکسی کات روی کاهش وزن و همچنین شما را از عوارض جانبی احتمالی این دارو آگاه خواهیم کرد.


حتماً بخوانید: هر آنچه که باید درمورد تمام داروهای لاغری بدانید


قرص هیدروکسی کات چیست؟

هیدروکسی کات یکی از چندین داروی متداول لاغری است. هیدروکسی کات یکی از برندهای تولیدکننده‌ی مکمل‌های لاغری است. این شرکت انواع مختلفی از محصولات را تولید می‌کند که یکی از برجسته‌ترین آن‌ها “هیدروکسی کات” نام دارد.

ترکیبات به کار رفته در هیدروکسی کات:

  • کافئین
  • عصاره گیاه پای شیر (Alchemilla vulgaris)
  • عصاره زیتون وحشی (Olea europaea)
  • عصاره زیره سبز (Cuminum cyminum)
  • عصاره نعناع وحشی (Vaccinium myrtillus)
  • کلسیم، ویتامین C و برخی مواد تشکیل دهنده دیگر

این شرکت محصول دیگری به نام هیدروکسی کات هاردکور (Hydroxycut Hardcore) با محتویات متفاوت از هیدروکسی کات نیز تولید می‌کند. این مکمل حاوی عصاره‌ی دانه‌ی قهوه، یوهیمبین و دوز اضافی کافئین است. محتویات اصلی دیگر محصولات این شرکت مواد ذکر شده بوده و عملکرد تقریبا یکسانی دارد.

هیدروکسی کات چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟

هیدروکسیکات اساساً محتوی اجزایی است که در نهایت هر یک موجب کاهش وزن می‌شوند و کافئین یکی از اصلی‌ترین آن‌ها ست. مطالعات بسیاری نشان می‌دهند کافئین متابولیسم را ۳ الی ۱۱ درصد و مصرف چربی را حدود ۱۰ الی ۲۹ درصد افزایش می‌دهد. با این وجود لازم است به خاطر داشته باشیم که این اثر کوتاه مدت است و افراد پس از مدتی نسبت به اثر کافئین مقاوم می‌شوند. تاکنون هیچ مطالعه‌ای اثر طولانی مدت کافئین بر کاهش وزن را ثابت نکرده است. اما در یک بررسی ۴ عصاره‌ی گیاهی به طور همزمان مورد استفاده قرار گرفت (عصاره پای شیر، عصاره زیتون وحشی، عصاره زیره سبز و عصاره نعناع وحشی). در این بررسی، محققان مصرف این ترکیب را بر روی جوجه و نوعی موش بررسی کردند که استفاده از آن باعث کاهش ۲۰ درصدی وزن جوجه‌ها و افزایش میزان متابولیسم در موش‌ها شد.

اما به خاطر داشته باشید نتایج مشاهده شده بر روی حیوانات الزاماً بر روی انسان‌ها نیز اثر مشابهی ندارد. آن‌ها از دوز بسیار بالایی در این بررسی استفاده کرده بودند و همین واقعیت شیرینی لاغری قرص هیدروکسیکات را تلخ می‌کند.


متأسفانه تا کنون اثر هیدروکسی کات بر انسان‌ها بررسی نشده است.


با این وجود تاکنون یک بار اثر ۴ جزء گیاهی این دارو بدون کافئین مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت‌کنندگان یک ساعت و نیم پیش از غذا عصاره‌ی گیاهی یا دارونما مصرف کردند. هیچ شرط رژیم غذایی و ورزش برای آن‌ها وجود نداشت تنها لازم بود روزانه ۳ وعده‌ی غذایی بدون میان‌وعده بخورند.

در انتهای این بررسی، مصرف‌کنندگان عصاره گیاهی ۹.۵ کیلوگرم وزن‍شان کاهش یافته بود، در حالی که کسانی که دارونما استفاده کرده بودند تنها ۸۰۰ گرم کاهش وزن داشتند وBMI مصرف‌کنندگان عصاره گیاهی از حدود ۳۱ به ۲۸ کاهش نشان می‌داد. این در حالی است که این شاخص در گروه دارونما خیلی‌کم تغییر یافته بود. اما در این بررسی به عوارض جانبی مصرف عصاره‌ی گیاهی هیچ اشاره‌ای نشده است. بنابراین با توجه به نتایج این بررسی ترکیبات گیاهی هیدروکسی کات باعث کاهش قابل‌توجه وزن می‌شود.

اما لازم است به خاطر داشته باشید این تنها یک مطالعه‌ی کوچک ۱۲ هفته‌ای بوده و ممکن است بررسی‌های بیشتر، نتایج متفاوتی را نشان‌ دهند.

گزارش‌های بسیاری مبنی بر اثرات سمی هیدروکسیکات وجود دارد

پیش‌تر هیدروکسی کات حاوی افِدرا، یک محرک قوی بود. اما پس از مدتی سازمان غذا و داروی ایالات متحده به دلیل عوارض مخرب افدرا، مصرف آن را ممنوع کرد. باور بر آن است که مصرف مکمل‌های حاوی افدرا مانند هیدروکسی کات، تا کنون جان ۱۵۵ نفر را گرفته است.

در سال ۲۰۰۹ هیدروکسی کات به دلیل گزارش‌های بسیاری مبنی بر اثر سمی آن بر کبد و دیگر عوارض مخرب دوباره مورد بررسی قرار گرفت. اما در سال ۲۰۱۰ بار دیگر با ترکیبی جدید به بازار عرضه شد. بسیاری از عوارض جانبی مخرب هیدروکسی کات به ترکیب قدیمی آن مربوط می‌شود. اما گفته می‌شود، ترکیب جدید نیز بدون عوارض نبوده است. برای اطلاعات بیش‌تر می‌توانید هیدروکسی کات را در Google Scholar و PubMed مطالعه کنید.

بنابراین با توجه به توضیحات ارائه شده لازم است نسبت به مصرف این مکمل لاغری محتاط‌تر باشیم.

میزان، نحوه‌ی مصرف و عوارض هیدروکسی کات

ترکیب حال حاضر مکمل هیدروکسی کات به دلیل وجود کافئین در آن، عوارض جانبی بسیاری دارد. عوارض جانبی هیدروکسیکات شامل بی‌خوابی،عصبانیت، اضطراب، تهوع، اسهال و علائم مرتبط دیگر می‌شود. بنابراین کسانی که نسبت به کافئین حساسیت دارند باید از مصرف این مکمل خودداری کرده یا حداقل از نوع بدون کافئین آن استفاده کنند. هرچه دوز مصرفی بیش‌تر، عوارض جانبی بیش‌تر. توصیه می‌شود دوز مصرفی را به تدریج افزایش داده و با ۱ قرص ۳ بار در روز شروع کنید و سپس بعد از ۴ روز، میزان آن را به ۲ قرص، ۳ بار در روز افرایش دهید.

دوز مصرفی میان محصولات مختلف فرق می‌کند، حتماً پیش از مصرف دستورالعمل را مطالعه کرده و به هیچ عنوان بیش از میزان توصیه شده مصرف نکنید. برخی از ترکیبات این قرص در طولانی مدت باعث ایجاد مقاومت خواهند شد، بنابراین استفاده‌ی دوره‌ای از این مکمل نتایج بهتری دارد.

هشدارهای شرکت تولید کننده نشان می‌دهد که مصرف این قرص برای افراد زیر ۱۸ سال مناسب نمی‌باشد. همچنین این شرکت توصیه می‌کند که در صورت تجربه‌ی عوارض جانبی شدید، سریعاً مصرف مکمل را قطع کنید.

آیا مصرف هیدروکسی کات مناسب است؟

اگر خوب دقت کنید از هر ۱ نفری که تأثیر مکمل‌های لاغری بر کاهش وزن را تأیید می‌کند، ۱ یا ۵ نفر معتقد هستند که آن‌ها بی‌اثر بوده است. این مورد در ارتباط با بسیاری دیگر از مکمل‌های لاغری نیز صادق است. شاید مصرف کوتاه مدت هیدروکسی کات بر کاهش وزن مؤثر واقع گردد، اما در طولانی مدت ورزش و تغذیه سالم نیز باید با آن همراه باشد. متأسفانه هیچ میان‌بری در مسیر کاهش وزن وجود ندارد!

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید