انتشار این مقاله


داروهای لاغری (۹): گلوکومانان

گلوکومانان نوعی فیبر لاغری محلول در آب است؛ که از آمارفوفالوس کامپادولاتوس بدست می‌آید.

کاهش وزن همیشه راحت نیست و نیاز به ممارست و تلاش بسیار دارد. مکمل‌های لاغری بسیاری ادعای آسان‌تر کردن این روند را دارند. یکی از آن‌ها گلوکومانان فیبر لاغری مورد استفاده به عنوان مکمل لاغری است. در این مقاله به بررسی این مکمل خواهیم پرداخت.

گلوکومانان چیست؟

گلوکومانان نوعی فیبر لاغری محلول در آب است؛ که از آمارفوفالوس کامپادولاتوس بدست می‌آید. این گیاه به صورت مکمل، محلول خوراکی و افزودنی رایج است. ۴۰ درصد از گلوکومانان از آمارفوفالوس کامپادولاتوس تشکیل شده است. این گیاه بومی آسیای جنوب شرقی است و در غذاهایی مثل توفو، نودل و ژله‌‌ی کونجکاو استفاده می‌شود. گلوکومونان بسیار جاذب آب بوده و تنها اضافه کردن مقدار کمی از آن به یک لیوان آب، تمام محتوا را تبدیل به ژل می‌کند. این ویژگی در توانایی آن در کاهش وزن مؤثر است.

گلوکومانان چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟

گلوکومانان نوعی فیبر محلول در آب است. مانند دیگر فیبرهای محلول، با روش‌های بسیاری موجب کاهش وزن می‌شوند:

  • کالری بسیار پایینی دارد.
  • در معده حجم زیادی را اشغال می‌کند و با القای حس سیری، از اشتها می‌کاهد.
  • تخلیه معده را به تأخیر می‌اندازد و احساس سیری را القا می‌کند.
  • مانند دیگر فیبرهای محلول، جذب پروتئین و چربی را کاهش می‌دهد.

این مکمل باکتری‌های فلور روده را تغذیه کرده و با تبدیل به اسید چرب کوتاه زنجیر، جذب چربی را در برخی از نمونه‌های حیوانی کاهش داده است. تغذیه‌ی باکتری‌های روده فواید دیگری نیز دارد. برخی مطالعات رابطه‌ی میان تغییر باکتری‌های فلور روده و وزن بدن را ثابت کرده‌اند. گلوکومونان با بسیاری از فیبرهای محلول متفاوت است. توانایی این مکمل در جذب آب آن را مکملی مؤثر در کاهش وزن تبدیل کرده است.


مقاله‌ی مرتبط: چگونه لاغر شویم؟ داروهای مرتبط با لاغری


آیا بر کاهش وزن مؤثر است؟

کارآزمایی‌های بالینی تصادفی بسیاری اثر گلوکومانان بر کاهش وزن را بررسی کرده‌اند. در بزرگ‌ترین آن‌ها، ۱۷۶ داوطلب سالم اما چاق، با محدودیت دریافت کالری، به صورت تصادفی گلوکومونان و پلاسبو داده شد. ۳ نوع گلوکومانان با دوز متفاوت که برخی حاوی فیبرهای مختلف بودند مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج این بررسی پس از ۵ هفته به شرح زیر است:

گلوکومانان

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، کاهش وزن در مصرف‌کنندگان گلوکومونان کاملا قابل توجه است. مطالعات بسیار دیگر نیز این نتیجه را تأیید می‌کنند. گلوکومانان در صورت مصرف پیش از غذا، در افراد چاق و دارای اضافه وزن باعث کاهش وزن می‌شود. این مکمل در صورت همراهی با رژیم غذایی مؤثر خواهد بود. این وضعیت برای دیگر مکمل‌های لاغری نیز صادق است.


مقاله‌ی مرتبط: داروهای لاغری (۸): هیدروکسی کات


دیگر فواید آن بر سلامتی

علاوه بر کاهش وزن، برخی ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهد.

  • کاهش سطح کلسترول خون (این مکمل به صورت اولیه با کاهش جذب کلسترول، سطح آن را در خون کاهش می‌دهد.)
  • کاهش سطح LDL
  • کاهش سطح تری‌گلیسرید
  • کاهش سطح قند خون ناشتا

بنابر این بررسی، افزودن گلوکومانان به رژیم غذایی خطر بروز بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. به عنوان نوعی فیبر محلول در چربی در درمان یبوست مؤثر است.

دوز مصرفی و عوارض جانبی

برای کاهش وزن، مصرف ۳ بار در روز به میزان ۱ گرم در در هر وعده، مؤثر خواهد بود. با توجه به توانایی آن در جذب آب و افزایش حجم، دوز کم‌تری در مقایسه با دیگر مکمل‌های فیبری مصرف می‌شود.

گلوکومانان تنها در صورت مصرف پیش از وعده‌ی غذایی مؤثر خواهد بود. توصیه می‌شود ۱ ساعت الی ۱۵ دقیقه پیش از غذا استفاده شود. گلوکومانان به خوبی در بدن تحمل می‌شود و خطری ندارد. با این حال در صورتی که پیش از رسیدن به معده باز شود، موجب انسداد دهان و مری خواهد شد.

در صورت رخداد این حادثه باید با ۱ یا ۲ لیوان آب یا دیگر مایعات از مری شسته شود. در برخی افراد، عوارض جانبی کمی مثل نفخ، اسهال بروز می‌یابد اما به طور کلی این عوارض نیز بسیار نادر هستند. گلوکومانان جذب داروهای خوراکی هم‌چون سولفونیل اوره (نوعی داروی دیابت) کاهش می‌دهد. می‌توان برای حل این مشکل، ۱ ساعت پیش از مصرف دارو یا ۴ ساعت بعد از آن از این داروها استفاده کرد.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید