انتشار این مقاله


اگزومارس: شما کسی باشید که نام مریخ‌نورد آژانس فضایی اروپا را انتخاب می‌کند

آیا نامی برای این مریخ‌نور در نظر دارید؟

آژانس فضایی بریتانیا رقابتی را ترتیب داده است که در آن شرکت‌کنندگان باید جذاب‌ترین و متناسب‌ترین نام ممکن را برای مریخ‌نورد اروپایی – که قرار است در سال ۲۰۲۰ عازم مریخ شود – انتخاب نمایند. این مریخ‌نورد اهرم اصلی برنامه اگزومارس (ExoMars)  محسوب می‌شود. برنامه اگزومارس یا دگرزیست‌شناسی مریخ (Exobiology on Mars)، مأموریت گسترده‌ای برای شناسایی سیاره سرخ است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ با همکاری آژانس فضایی اروپا (ESA) و سازمان فضایی فدرال روسیه کلید خورد.


مقاله مرتبط: ناسا متهم به نابودسازی شواهد حیات در مریخ شد


حال آژانس فضایی بریتانیا به دنبال بهترین نام ممکن برای مریخ‌نورد اگزومارس است. بریتانیا از حامیان اصلی برنامه مریخ‌نوردی آژانس فضایی اروپا به شمار می‌آید.

با این حال، احتمال این که مریخ‌نورد اگزومارس “Rovey McRoveface” نام بگیرد خیلی کم است! حتی اگر در رأی‌گیری تقلب هم شود، داوران از انتخاب نشدن این نام اطمینان حاصل خواهند کرد!

شرکت‌کنندگان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت شرکت ایرباس، وارد این رقابت هیجان‌انگیز فضایی شوند.

هرچند برنده‌ی این رقابت بلیط سفر به مریخ دریافت نخواهد کرد، ولی می‌توانند خود، به همراه سه نفر دیگر، از تأسیسات شرکت ایرباس در استیونج انگلستان دیدن کنند. مراحل ساخت مریخ‌نورد اگزومارس در همین تأسیسات در حال انجام است.

این مریخ‌نورد یک ربات شش‌چرخه است که با هدف پیدا کردن نشانه‌های حیات، بر روی سطح سیاره سرخ به حرکت در خواهد آمد.

تنها داوطلبان مقیم در کشورهای عضو آژانس فضایی اروپا – به همراه کشورهای همکار مانند کانادا – می‌توانند در مسابقه‌ی نام‌گذاری ایرباس شرکت کنند.

هفته‌ی گذشته، سر دیوید اتنبرو (David Attenborough) اسم خود را به عنوان نام این کاوشگر پیشنهاد کرد و آن را “بزرگ‌ترین افتخار ممکن [برای خود]” خواند. دیوید اتنبرو مستندساز مشهور بریتانیایی است. صدای او را در مستند بی‌بدیل سیاره زمین (Planet Earth) شنیده‌ایم.

هر چند، نام وی محبوب‌ترین گزینه‌ی موجود در این فهرست نیست. هزاران نفر از کاربران شبکه‌ی اجتماعی نام “Boaty Mc Boatface” را برای این مریخ‌نورد پیشنهاد کرده‌اند. این نام دو سال قبل توسط یکی از دی‌جی‌های رادیو و با قصد خنداندن مخاطبین مطرح شده بود.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید