انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته (۵۶)

بله. درست است. از همان اول به دنبال یک تکه نان بوده‌ایم تا همین الان. با قدیمی‌ترین نان جهان آشنا شوید.


۱۳ – ۲۰ جولای ۲۰۱۸


۱۰ قمر جدید در مدار مشتری کشف شد

Carnegie Institution for Science/Roberto Molar Candanosa
Carnegie Institution for Science/Roberto Molar Candanosa

خانواده‌ی مداری مشتری این هفته ۷۹ عضوی شد. طبق اعلام دانشمندان اتحادیه‌ی بین‌المللی ستاره‌شناسان، ۱۰ قمر مینیاتوری دور این غول گازی کشف شده است؛ این یعنی مشتری بیشترین تعداد قمر را در منظومه‌ی شمسی داراست. در حالی که بیشتر اقمار روی الگوهای مداری معلومِ مشتری هستند، یکی از آن‌ها که فعلاً “Valetudo” نام دارد، به دست و پای قمرهای دیگر می‌پیچد و احتمالاً زمانی شاهد برخورد آن خواهیم بود.

این پزشک در دورافتاده‌ترین نقطه جهان، رؤیای ۶۰ ساله ریشه‌کنی بیماری یاوز را زنده کرده است

یاوز پس از دهه‌ها تلاش جهانی برای ریشه‌کنی، در پاپوای گینه نو خودنمایی می‌کند. WHO

در سال ۱۹۵۲، سازمان بهداشت جهانی یک کمپین بین‌المللی بزرگ برای ریشه‌کنی یاوز (yaws) آغاز کرد. یاوز یک بیماری موضعی پوستی است که موجب آسیب شدید استخوانی و پوستی می‌شود و می‌تواند به درد و بدشکلی دائمی منتج گردد. تعداد موارد تا دهه‌ی ۱۹۹۰ به طور معناداری کاهش یافت؛ و سپس بیماری برگشت. در سال ۲۰۱۲، Oriol Mitjà، دانشمند و پزشک اسپانیایی که در پاپوای گینه نو کار می‌کند نشان داد که یک دوز از آنتی‌بیوتیک ارزان آزیترومایسین، می‌تواند یاوز را درمان کند. این کشف، یاوز را دوباره در دستور جلسه بین‌المللی قرار داد، موج جدیدی از تحقیقات را برانگیخت و رؤیای ریشه‌کنی را احیا نمود.

چرا این سالمون‌ها از آب بیرون می‌پرند؟

ANDY CLARK/REUTERS/NEWSCOM
ANDY CLARK/REUTERS/NEWSCOM

سالمون سوکیه های جوان تا ۳۰ سانتی‌متر در هوا می‌پرند. بعضی اوقات، تقریباً ۹ بار در روز، تا یک متر در سطح آب با باله‌های دمشان حرکت می‌کنند. بر اساس مطالعه‌ی جدید، دلیل این کار آن‌ها این است که با شپش دریایی انگلی آلوده شده و در حال تلاش اند تا از شر آن‌ها خلاص شوند.

هزاران سال قبل از کشاورزی، از این اجاق برای پخت قدیمی ترین نان استفاده شده است

شکارچی-گردآورنده‌ها از فرهنگ ناتوفیان نوع اولیه‌ی نان را در این اجاق‌ها پخته‌اند.
شکارچی-گردآورنده‌ها از فرهنگ ناتوفیان نوع اولیه‌ی نان را در این اجاق‌ها پخته‌اند. ALEXIS PANTOS

هزاران سال قبل از این که انسان به کشاورزی بپردازد، مردم نان می‌پختند. باستان‌شناسان دو شومینه‌ی ابتدائی را در یک سایت ۱۴ هزار ساله در اردن مورد بررسی قرار داده و ۲۴ قطعه از ماده‌ی سوخته با ساختار سلولی شبیه نان پیدا کرده‌اند؛ یعنی چهار هزار سال قبل از پیدایش کشاورزی در این ناحیه. این اکتشاف پیشنهاد می‌کند که واقف بودن بر چگونگی کشت غلات، برای تهیه‌ی نان از آن‌ها ضروری نبوده است. این یافته می‌توانند به محققان کمک کند تا بفهمند فرهنگ‌های باستانی چگونه نیازهای غذایی خود را تأمین می‌کرده‌اند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید