انتشار این مقاله


داروهای لاغری (۱۱): دانه‌ی قهوه‌ی سبز

دانه‌های قهوه حاوی موادی به نام اسید کلروژنیک هستند که در کاهش وزن مؤثر است.

به دانه‌ی قهوه‌ی برشته نشده، دانه‌ی قهوه‌ی سبز گفته می‌شود. دانه‌های قهوه حاوی موادی به نام اسید کلروژنیک هستند. برخی معتقدند این ماده آنتی‌اکسیدان بوده و موجب کاهش فشار و وزن می‌شود.

با برشته کردن دانه‌های قهوه، اسید کلروژنیک محتوی آن کاهش می‌یابد؛ بنابراین اثر یکسانی با نوع قهوه سبز بر کاهش وزن ندارد. این مکمل به صورت قرص عرضه می‌شود و دوز معمول مصرفی آن روزانه ۶۰ الی ۱۸۵ میلی‌گرم است.

شایعه یا واقعیت؟

آیا مکمل قهوه‌ی سبز واقعا باعث کاهش وزن می‌شود؟ تا کنون بررسی آن‌چنانی برروی اسید کلروژنیک و اثربخشی مکمل‌های آن بر کاهش وزن انجام نشده است. بررسی انسانی انجام شده نشان داده است، قهوه‌ی سبز توانایی بالقوه‌ای در کاهش وزن دارد. اما اثرات گزارش شده کوچک بوده و مطالعات انجام شده ادامه نیافته‌ و به خوبی طراحی نشده بودند. بنابراین شواهد کافی مبنی بر مؤثر و بی‌خطر بودن آن وجود ندارد. تحقیقات بیش‌تری نیاز است.


مقاله‌ی مرتبط: 


عوارض جانبی

عوارض جانبی خطرناک عصاره‌ی قهوه‌ی سبز مشابه قهوه‌ی معمول است. عوارض جانبی معمول کافئین شامل:

  • شکم درد
  • افزایش ضربان قلب
  • تکرر ادرار
  • مشکلات خواب
  • خستگی
  • اضطراب

مانند بسیاری از مکمل‌های لاغری، دانه‌ی قهوه‌ی سبز به عنوان راهکاری طبیعی برای کاهش وزن در حال فروش است. با وجود این‌که کلمه‌ی  “طبیعی” در بازاریابی مکل‌های لاغری بسیار استفاده می‌شود، اما الزاما به معنای بی‌خطر بودن آن نیست. در واقع هیچ لفظ قانونی به عنوان “طبیعی” وجود ندارد. بسیاری از گیاهان، سمی هستند و مکمل‌های لاغری حاوی مقداری مواد افزودنی غیرطبیعی خواهند بود. اگر به فکر استفاده از دانه‌ی قهوه‌ی سبز به عنوان بخشی از برنامه‌ی لاغری خود هستید، پیش از مصرف از معتبر بودن شرکت عرضه‌کننده‌ی آن مطمئن شوید. هم‌چنین در صورت ابتلا به فشار خون بالا و دیابت این مورد را با پزشک خود در میان بگذارید.

چه راهکارهای مؤثری برای کاهش وزن وجود دارد؟

برای کنترل وزن طولانی مدت، داشتن سبک زندگی سالم الزامی است. شاید دانه‌ی قهوه‌ی سبز مؤثر واقع گردد اما هیچ جایگزینی برای رژیم سالم و ورزش مداوم وجود ندارد. مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها (CDC) کاهش مصرف روزانه ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ کالری و داشتن فعالیت ملایم ۶۰ الی ۹۰ دقیقه‌ای در اکثر روزهای هفته را توصیه می‌کند.

انجام تحقیقات بسیاری پیش از مصرف این مکمل نیاز است. در هر حالت بهتر است پیش از مصرف با پزشک مشورت کنید.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید