انتشار این مقاله


با DolphinView دنیا را مثل دلفین‌ها ببینید

دلفین‌ها گوش خارجی ندارند، و در واقع، صدا را به کمک آرواره‌های خود می‌شنوند.

اندرو تالر (Andrew Thaler) یکی از نویسندگان وب‌سایت Southern Fried Science است که علاقۀ زیادی به ساختن وسایل عجیب‌وغریب دارد. یکی از این وسایل غریبه، دستگاهی است که به وی اجازه می‌دهد دنیا را مانند دلفین‌ها ببیند. این دستگاه که DolphinView نام دارد، تلفیقی از هدفون‌های مجهز به هدایت استخوانی، مدلی ارزان‌قیمت از ابزار لیدار، قطعات دخیل در شارژ و یک عینک است که بر روی دستگاه سوار شده و از طریق موقعیت‌یابی صوتی، دید دلفینی را برای کاربر فراهم می‌کند. لیدار (LiDAR) یکی از فناوری‌های سنجش از راه دور است که با استفاده از گسیل‌گرهای پرتو فروسرخ، برای اندازه‌گیری فواصل به کار می‌رود.

DolphinView
اندرو تالر در حال کار با دستگاه DolphinView.

دلفین‌ها گوش خارجی ندارند، و در واقع، صدا را به کمک آرواره‌های خود می‌شنوند. آن‌ها به منظور شناسایی اشیای موجود در محیط، تیک‌های فراصوتی ارسال می‌کنند که در آب انتشار یافته و پس از برخورد به اشیا، دوباره به سمت دلفین باز می‌گردد. تجزیه و تحلیل موج فراصوتی بازتابیده شده در مغز جانور، به آگاهی فضایی می‌انجامد. دلفین این امواج فراصوتی را به کمک یک ساختار صوتی، که در زیر سوراخ بینی جانور قرار دارد، تولید می‌نماید.


مقاله مرتبط: روش جدید در تصویربرداری از سلول با استفاده از فراصوت


تالر برای این که بتواند امواج فراصوتی دلفین‌ها را برای انسان قابل فهم سازد، از واحدهای لیدار فشرده و سازگار با آردوینو (Arduino) بهره گرفت، که قادر است چنین امواجی را ترجمه نماید. آردوینو نوعی پلتفرم اوپن‌سورس الکترونیک است.

او در ادامه، سیگنال‌های صوتی را به داخل یک دستگاه هدفون مجهز به هدایت استخوانی، ارسال نمود. هدایت استخوانی (Bone conduction) نوعی فناوری است که صدا را بر پایه‌ی ارتعاشات و از طریق استخوان جمجمه به گوش ارسال می‌کند. پدهای این نوع هدفون‌ها روی ناحیۀ جلوی گوش، محل پیوستگاه فک تحتانی به جمجمه، قرار داده می‌شود. ساز و کار عملکرد هدفون‌های مجهز به هدایت استخوانی، شباهت زیادی به تجربه‌ی شنیداری دلفین‌ها دارد.

تالر توضیح می‌دهد:

تجربۀ استفاده از این دستگاه در پارک نزدیک به محل کارم، واقعاً عجیب بود. این که هم‌زمان هم می‌توانستم بشنوم و هم از طریق کلیک‌های ضربان‌دار مداوم از موقعیت اشیای اطراف خود آگاهی پیدا می‌کردم، کمی سوررئال بود! هم‌چنان که در محیط قدم بر می‌دارید، کم‌کم به یک درک پایه از مفهوم این کلیک‌ها می‌رسید، و با کمی تلاش بیش‌تر، به راحتی می‌توانید با چشمان بسته از راه‌روهای باز عبور نمایید.

تمام این پروژه هزینه‌ای کم‌تر از ۱۰۰ دلار برای تالر داشته است. DolphinView به دلیل بهره‌گیری از پلتفرم آردوینو، منبع باز بوده و اجازه می‌دهد افراد دیگر نیز دنیا را مانند دلفین‌ها ببینند.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید