انتشار این مقاله


مطالعه‌ جدید اوتیسم را به فشار خون بالا و دیابت مادر مرتبط می‌کند

کودکان متولد شده از زنانی که در زمان بارداری، دیابت یا فشارخون بالا داشته‌اند، در معرض خطر افزایش یافته اوتیسم هستند.

دو مطالعه جدید حاکی از این است که، کودکان متولد شده توسط زنانی که در زمان بارداری، دیابت یا فشارخون بالا داشته‌اند، در معرض خطر افزایش یافته اوتیسم هستند.

اوتیسم از قبل با دیابت نوع ۲ و دیابت حاملگی مرتبط بوده است. دیابت حاملگی شرایطی گذرا است که در آن زن، در طی دوران بارداریش دارای دیابت است.

یکی از مطالعات جدید، این خطرات را تایید می‌کند و آن را به دیابت نوع ۱ یا دیابت نوجوانان، که شدیدترین شکل این بیماری است، گسترش می‌دهد. کودکانی که توسط زنانی با این شرایط متولد می‌شوند، نسبت به آن‌هایی که توسط زنانی بدون هیچ شکلی از دیابت متولد می‌شوند، دو برابر بیشتر در معرض خطر اوتیسم هستند. این یافته‌ها در ۳ جولای در مجله  JAMA  منتشر شد.

سرپرست تحقیقات، Anny Xiang ، مدیر زیست آماری تحقیق، در مرکز دائمی Kaiser Permanente جنوب کالیفرنیا در Pasadena معتقد است:

کودکان متولد شده توسط زنان مبتلا به دیابت، برای بررسی اوتیسم باید به دقت مورد ارزیابی قرار گیرند.

در یک مطالعه دیگر، منتشر شده در ماه ژوئن در مجله روان پزشکی  JAMA محققان بر روی ۶۱ گزارش در مورد ارتباط بین شرایط پیشرونده و انواع فشار خون بالا مانند پره اکلامپسی تحقیق کردند. پره اکلامپسی از عوارض بارداری بوده که شامل فشار خون بالا می‌باشد.

به طور کلی، مطالعات جدید نشان می‌دهد، کودکانی که مادرانشان پره اکلامپسی داشته اند، نسبت به گروه کنترل، ۵۰ درصد بیشتر در خطر اوتیسم هستند. مطالعات قبلی، به طور قطعی نتوانسته است، اوتیسم را به پره‌اکلامپسی مرتبط سازد؛ ولی یافته‌های جدید این ارتباط را تحکیم می‌بخشد.

پروفسور Diana Schendel در مرکز سلامت عمومی و اپیدمیولوژی در دانشگاه Aarhus در دانمارک، که در هیچ مطالعه‌ای شرکت نداشته است، می‌گوید:

به نظر می‌آید مدارک مستحکم خوبی وجود دارد که مشکلات پرفشاری در بارداری با اوتیسم در ارتباط هستند.

هنوز این افزایش خطر در نتیجه شرایط مادری، زیاد قابل توجه نیست. برای مثال مطالعات فشارخون حاکی از این است که، در مقایسه با ۱ درصد از کودکان در جمعیت کلی، فقط ۱/۵ درصد از کودکان متولد شده توسط زنان با پره اکلامپسی، مبتلا به اوتیسم هستند.

ارتباط فشارخون بالا و دیابت با اوتیسم

Schendel می‌گوید:

هیچ مطالعه‌ای آگاهی در مورد مکانیسم‌های نهفته در مورد این ارتباطات، فراهم نمی‌کند. ممکن است ژنتیک پیش زمینه‌ی این ارتباطات باشد.


مقاله مرتبط: کودکان مبتلا به اوتیسم، احتمالا جهش‌های DNA را از پدرشان به ارث می‌برند!


علامت شدت:

Xiang و همکارانش پیشینه پزشکی ۴۱۹,۴۲۵ کودک متولد شده را در بیمارستان‌های دائمی Kaiser جنوب کالیفرنیا، در طی سال‌های ۱۹۹۵ تا  ۲۰۱۲ آنالیز کردند. در این میان ۶۲۱ کودک توسط مادران مبتلا به دیابت نوع ۱ به دنیا آمده بودند.

در میان ۵,۸۲۷ کودک که بعدا با بیماری اوتیسم شناسایی شدند، ۱۹ نفر مادرانی با دیابت نوع ۱ داشتند. محققان تخمین می‌زنند که کودکان متولد شده توسط مادران با دیابت نوع ۱ بیش از دو برابر میانگین، خطر ابتلا به اوتیسم را دارند. دیابت نوع  ۲ این خطر را تا ۴۵ درصد بالا می‌برد و دیابت حاملگی قبل از ۲۷مین هفته بارداری، این خطر را تا ۳۰ درصد بالا می‌برد. (دیابت حاملگی در هفته‌های بعدی بارداری، تاثیری در خطر اوتیسم ندارد.)

Xiang و تیمش متغیر‌های مخدوشگر نهانی مانند سال تولد کودک، جنس، سن بارداری، تحصیلات، درآمد، نژاد و پیشینه بیماری‌های مزمن را کنترل کردند.

Xiang معتقد است:

این یافته که دیابت نوع ۱ بیشتر از سایر شکل‌های دیابت، خطر اوتیسم را بالا می‌برد، نشان می‌دهد، شدت وضعیت بیمار می‌تواند در خطر اوتیسم تاثیر گذار باشد.

هر سه شکل دیابت، دارای دلایل متمایزی هستند، ولی هر سه باعث افزایش قند خون می‌شوند. Xiang می‌گوید که علاقه مند است کشف کند آیا سطوح قند خون می‌تواند یه صورت مستقل، عامل خطر اوتیسم باشد یا نه.

یافته‌هایی در مورد خوانش‌های فشار خون

در یک مطالعه دیگر، محققان نتایج ۶۱ تحقیق، در مورد ارتباط فشارخون بالای بارداری با اوتیسم، اختلال کم توجهی _ بیش فعالی (ADHD)، و سایر بیماری‌های تکاملی را آنالیز کردند. در ۲۰ مطالعه بر روی اوتیسم و ۱۰ مورد بر روی ADHD تمرکز کردند.

آن‌ها نتایج حاصل از ۱۱ مطالعه سخت در مورد اوتیسم را جمع کردند و به این نتیجه رسیدند زنان با هر شکلی از فشارخون بالا در طی بارداری، ۳۵ درصد احتمال بیشتری به داشتن کودکی مبتلا به اوتیسم دارند.

فشارخون بالا در طی بارداری همچنین خطر ADHD را به میزان  ۲۹ درصد افزایش می‌دهد.

Renee Gardner ، استادیار علوم سلامت عمومی در موسسه Karolinska در استکهلم سوئد، که در هیچ مطالعه‌ای شرکت نداشته‌است، می‌گوید:

من با تجزیه و تحلیل نتایج و دیدن این‌که آن‌ها اوتیسم و ADHD را باهم دارند، متعجب شدم.

این دو بیماری معمولا باهم اتفاق می‌افتند و بعضی از ریسک فاکتور‌ها به اشتراک می‌گذارند


مقاله مرتبط: کودکان مبتلا به اوتیسم و ADHD ریسک بالاتری نسبت به ابتلا به نگرانی و استرس دارند


Gardner می‌گوید:

بیشتر مطالعات، چاقی مادر را، که معمولا با فشارخون بالا و دیابت همراه است، کنترل نمی‌کنند. چاقی مادر با اوتیسم در ارتباط است ولی ممکن است،صرفا مارکری برای خطر ژنتیکی باشد.

محقق  Ali Khashan سخنران ارشد در زمینه اپیدمیولوژی و سلامت عمومی در دانشگاه College Cork در ایرلند، معتقد است:

علاوه بر این، بسیاری از مطالعات فشارخون به کار رفته برای آنالیز، در توضیح عوامل سردرگم کننده کلیدی، مانند پیشینه فامیلی مربوط به موارد روان پزشکی، ناموفق بوده‌است.

Khashan و همکارانش یافته‌های مربوط به گروه بزرگی از زنان درباره‌ی فشارخون بالا در طول بارداری را آنالیز می‌کنند. آن‌ها برای کنترل پیشینه فامیلی تشخیص‌های روان پزشکی در بین سایر متغیر‌ها، برنامه‌ریزی می‌کنند.

مبینا اولادغفاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید