انتشار این مقاله


آیا هدف قرار دادن ساعت بیولوژیک بدن می‌تواند سرطان مغز را متوقف کند

پژوهشگران در حال حاضر در حال ازمایش چند داروی جدید برای مبارزه با سرطان مغز هستند.

پژوهشگران در حال حاضر در حال ازمایش چند داروی جدید برای مبارزه با سرطان مغز هستند. این دارو‌ها ساعت بیولوژیکی بدن  را در حد سلولی هدف قرار می‌دهند که موجب جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.

تومور مغز و سیستم‌عصبی مرکزی پیشرونده و در اکثر اوقات مقاوم به درمان های استانداردی که در این شرایط تجویز می‌شوند، مانند شیمی درمانی و رادیو تراپی هستند. NIH تخمین زده در حدود ۲۳،۸۰۰ مورد جدید تومور مغز و سیستم عصبی در سال اخیر شناسایی شده که در حدود ۱.۴درصد تمام سرطان های تازه شناسایی شده است.

در دوره سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ تنها ۳۳.۶ درصد این افراد به وسیله درمان استاندار توانستند برای ۵سال یا بیشتر زنده بمانند. در طی سالیان متخصصان تمرکز خود را بر روی ابداع درمان جدیدتر و بسیار موثرتر برای تومور مغزی گذاشتند تا درصد موفقیت و تعداد نجات یافتگان را افزایش دهند.

حالا پژوهشگران به سرپرستی دکتر S. p a n d aاز انیستیتو s a l k  ازمایش جدیدی را با دارویی اغاز کردند که توانایی مختل کردن رشد سلول سرطانی را دارد بدون اینکه اثرات مخرب شیمی درمانی را داشته باشد.

محققان در حال بررسی اثرات دارویی به نام SR9009 برروی تومور مغزی موش هستند یافته های ان ها دیروز در مجله Natureبه چاپ رسیده است. داروی ازمایشی باعث می‌شود سلول سرطانی نتوانند تغذیه کنند

دکتر پاندا و همکاران خود در مقاله خود به این موضوع اشاره کردند که اختلال در ساعت بیولوژیکی بدن که وظیفه تنظیم اعمال زیستی بدن را دارد باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان هم در موش و هم در انسان می‌شود.

دارو  SR 9 0 0 9 روی پروتئین به نام  REV – E R B که باعث فعالیت صحیح ریتم ۲۴ ساعته بدن می‌شود اثر می‌کند. این دارو اگونیست پروتئین است به این معنی که میتواند به پروتئین REV-E R Bمتصل شده و فعالیت ان را افزایش بدهد.

‌پژوهشگران متوجه شدند داروی ازمایشی باعث مرگ سلول های سرطانی با ناتوان کردن ان ها در تغذیه و رشد می‌شود که به این معنی است که دیگر نمی توانند تقسیم شده و در بدن پخش شود

دکتر PANDA “ما همیشه به دنبال راهی هستیم تا از تقسیم شدن سلول سرطانی جلوگیری کنیم ولی وقتی ان ها تقسیم می‌شوند باید قبل از تقسیم دوباره رشد کنند و برای رشد  نیاز به مواد خامی دارند که در حالت عادی به مقدار کم در اختیار سلول قرار می‌گیرند.”

” SR 9 0 0 9 میتواند از سد خونی مغز عبور کند به همین علت میتوان ان را به یک رگ خونی تزریق کرد و مستقیم به سمت مغز فرستاد.

ویژگی دیگر این دارو ازمایشی این است که علاوه بر اینکه مانند دیگر داروهای مبارزه با سرطان موثراست، به طور هدفمند سلول های سرطانی را شناسایی کرده و اثرات جانبی مضری بر روی دیگر سلول‌ها ندارد.

“با وجود اینکه عملکرد این داروی ازمایشی مانند دارو استانداربرای درمان  گلیوبلاستوما یعنی  TEMOZOLOMID است اما مانند ان سمیت ایجاد نمی‌کند.

به نظر می‌رسد این دارو برای همه ی انواع سرطان موثر باشد

در ازمایش ویترو SR9009نشان داد که میتواند برای حمله به انواع دیگر سلول های سرطانی مانند سرطان سینه، سرطان روده بزرگ، سرطان خون و سرطان پوست موثر باشد.

“هدف قرار دادنREV-ERB برای انواع سرطان موثر است این موضوع منطقی است به این علت که همه ی انواع سلول های سرطانی به مواد مغذی و مواد بازیافتی بیشتری نسبت به سلول های عادی برای ساختن سلول های جدید نیاز دارند.

این میتواند به این معنا باشد که SR9009می‌تواند در اینده برای درمان محدوده وسیعی از تومور های سرطانی استفاده شود بدون انکه عوارض جانبی سمی داروهای معمول شیمی درمانی را داشته باشد.

دکترHelen Riponn توضیح می‌دهد” این طور به نظر می‌رسد که ساعت بیولوژیکی سلول های سرطانی از کار افتاده است که نه تنها ریتم روزانه سلول را بر هم می‌زند بلکه باعث فعال شدن مولکول هایی می‌شود که باعث تبدیل سلول به سلول سرطانی می‌شوند.

“کشف و ریشه یابی علت سرطان بسیار مهم و ضروری است “وی تاکید می‌کند”بسیار ضروری است که ما روی توسعه  روش درمانی جدید با تاثیر بیشتر و عوارض جانبی کمتر کار کنیم.”

آریانا آیینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید