انتشار این مقاله


چرا تغییرات فصل‌ها موجب بیماری می‌گردند؟

بسیاری از مردم هنگام تغییر فصل‌ها مبتلا به بیماری‌هایی چون آنفولانزا و سرماخوردگی می‌شوند. اما تغییر دما، تنها عامل این بیماری‌ها نیست. با ما همراه باشید تا به بررسی علل بیماری‌های ناشی از تغییر فصول بپردازیم. تغییرات دما موجب به وجود آمدن محیط مناسب برای تکثیر ویروس‌هایی خاص شده و این ویروس‌ها عامل اصلی ابتلا […]

بسیاری از مردم هنگام تغییر فصل‌ها مبتلا به بیماری‌هایی چون آنفولانزا و سرماخوردگی می‌شوند. اما تغییر دما، تنها عامل این بیماری‌ها نیست. با ما همراه باشید تا به بررسی علل بیماری‌های ناشی از تغییر فصول بپردازیم.

تغییرات دما موجب به وجود آمدن محیط مناسب برای تکثیر ویروس‌هایی خاص شده و این ویروس‌ها عامل اصلی ابتلا به این نوع از بیماری‌ها خواهند بود.

مطالعات بسیاری حاکی از آنند که گروهی از ویروس‌ها از جمله rhinovirus و coronavirus عوامل اصلی بیماری سرماخوردگی حین تغییر فصول می‌باشند. در واقع این ویروس‌ها شانس بیشتری برای تکثیر در محیط‌های سرد را خواهند داشت. این شرایط به طور خاص در فصول بهار و پاییز قابل مشاهده هستند.

همچنین ویروس آنفولانزا به هنگام برودت هوا و پایین بودن رطوبت آن پتانسیل بالایی برای تکثیر و انتشار نشان می‌دهد.

وقوع بیماری‌های تابستانی به‌علت ترکیبی از چندین فاکتور گوناگون می‌باشند. بطور مثال افرادی با آلرژ‌ی‌های فصلی نشانه‌هایی همچون کیپ شدن بینی، آبریزش بینی و خارش چشم را هنگامی که با دانه‌های گرده و گیاهان مواجه می‌شوند، نشان خواهند داد. سیستم ایمنی این افراد ممکن است پاسخی بیش‌از اندازه در برابر این آنتی‌ژن‌ها از خود نشان دهد. این‌گونه پاسخ‌های التهابی ممکن است فرد را در برابر بسیاری از ویروس‌ها آسیب‌پذیر نماید. با این حال عفونت‌های تابستانی ملایم‌تر از انواع سایر فصول می‌باشند.

hay-fever
نشانه‌های تب ینجه

برخی اوقات، افراد آلرژی‌های خود را با سرماخوردگی اشتباه می‌گیرند. در واقع به این عارضه «تب ینجه» گفته می‌شود. ریشه این واژه به گذشته و به هنگام برداشت محصول توسط کشاورزان در پایان تابستان برمی‌گردد. در آن دوره کشاورزان بیمار شده و دمای بدنشان افزایش می‌یافت.

برای جلوگیری از بیماری، بهتر است به این توصیه‌ها دقت نماییم:

  • دستان خود را به‌درستی و با حوصله بشوییم
  • همواره فعالیت ورزشی مدونی داشته‌باشیم
  • تغذیه سالم را فراموش نکرده و ویتامین‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانیم
  • حداقل به میزان ۶ تا ۸ ساعت خواب روزانه داشته‌باشیم
  • همچنین از درمان‌های بی‌تأثیر استفاده نکنیم زیرا تحقیقات دانشمندان نشان از عدم تأثیر‌گذاری بسیاری از درمان‌های رایج از جمله ویتامین C و زینک به منظور درمان بیماری دارند.
عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *